Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Freeware - foto arkiv?
Fra : b2006

Dato : 24-09-06 18:13

Hejsa

Da jeg nu har opnået at have nogle tusinde jpeg`s
liggende på både maskinens hd, ekstern hd og
såmænd også dvd-skiver, ville jeg høre om nogen
kunne give tip/råd til evt. freeware programmer
som kunne give lidt oversigt?

De bedste hilsner

BG

Fra : Kim Schulz

Dato : 24-09-06 20:20

On Sun, 24 Sep 2006 19:13:15 +0200
"b2006" <b2006@ofir.dk> wrote:

> [...]
> liggende på både maskinens hd, ekstern hd og
> såmænd også dvd-skiver, ville jeg høre om nogen
> kunne give tip/råd til evt. freeware programmer

Google tilbyder det program der hedder picasa, som jeg synes er
rigtigt lækkert. Det viser dine billeder sorteret efter tid, tags,
grupper og meget andet. Kan desuden en masse lækre
billedbehandlingsting hvis man har behov for det.
http://picasa.google.com

--
Kim Schulz | Private : http://www.schulz.dk
Kim@schulz.dk | Business: http://www.devteam.dk

Fra : Ole Pedersen

Dato : 25-09-06 17:28

PC World har i denne måned en oversigt over gratis
billedbehandlingsprogrammer.
De anbefaler XnView som den bedste billedbrowser, af den gratis slags, har
selv downloadet det, og det virker lovende:
www.xnview.com

til billedbehandling anbefaler de Gimp, angiveligt på højde med photoshop,
men med en lidt stejl indlæringskurve, har ikke prøvet det, men findes her:
www.gimp-win.souceforge.net

hilsen

Ole

Fra : Ole Pedersen

Dato : 25-09-06 17:39

"Ole Pedersen" <olepedersen@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> hilsen
>
> Ole
>

>Der er sket en mindre fejl, men det her virker

http://www.gimp.org/windows/

Ole

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 25-09-06 19:29

b2006 wrote:

> [...]
> liggende på både maskinens hd, ekstern hd og
> såmænd også dvd-skiver, ville jeg høre om nogen
> kunne give tip/råd til evt. freeware programmer

Det kommer lidt an på hvad du er til. Så længe mængden er rimelig
overskuelig (< 5000 for mit vedkommende), kan man komme langt med
fornuftige mappenavne og navngivning af filerne. Den visuelle oversigt
kan så klares med et af de mange simple gratis katalogprogrammer, som
f.eks. cam2pc, Picasa eller PicaJet light.

Når mængden vokser over din grænse, bryder mappernes hierakiske system
sammen. Det bliver for svært at huske om billedet af Moster Anne med
Gekkoen i Botanish Have ligger under "Familie", "Dyr", "Ture" eller
"Seværdigheder". En udbredt løsning er at skifte til et system, der
tillader et billede at have mere end én kategori.

Desværre er det ikke særlig standardiseret hvordan den slags foregår og
rigtig mange af programmerne, herunder Picasa, er dead-ends. Vil
brugeren skifte til et alternativt program fra dem, ryger alle
kategoriseringerne.

Hvis man er af den type, der nyder at sidde og pusle ting på plads, og
tildele mange kategorier til hvert enkelt billede, får man brug for at
programmet håndterer disse kategorier som andet end en flad liste (som
f.eks. Picasa gør). Det typiske modsvar er hierakiske kategorier.

Adobe Album og PicaJet er eksempler på programmer, der tilbyder dette.
De er begge betalingsprogrammer. Det eneste gode freeware program jeg
har fundet hidtil, der kan noget lignende, er KPhotoAlbum, der er til
Linux.

Jeg har selv for nyligt købt licens til PicaJet. Udover det ovennævnte,
er det meget vigtigt for mig at jeg ikke vil miste alt arbejdet, når
jeg skifter til et andet program. PicaJet kan eksportere alting som XML
og det kan indlejre oplysningerne i billedfilerne.

Indtil videre virker det ret overbevisende og det letter
katalogiseringsarbejdet voldsomt at man ikke behøver holde sig tilbage.
Nu kommer Moster Anne-billedet i
- Botanish Have (der ligger under Århus, der ligger under Danmark)
- Gekko (der ligger under Krybdyr, der ligger under Dyr)
- Moster Anne (der ligger under Familie)
- "Familieturen til Botanisk Have 2006". der ligger under Familieture,
der ligger under Ture

osv.

Det virker som et større arbejde, hvilket det sådan set også er.
Men det letter meget at alle ens handliger udføres som én. Alle
billederne fra Botanish Have turen markeres og tilføjes i ét hug til
henholdsvis lokation og tur-kategorierne. Det er nu ikke specielt for
PicaJet, men snarere en funktion af at kunne tilføje kategorier til
billeder.

Efter at have kørt et par tusind af de gamle billeder igennem, sidder
jeg tilbage med en meget behagelig følelse af endelig at have ordentlig
styr på sagerne. Så kigger jeg på bunken med de resterende 44 tusind
billeder og gyser lidt.

Fra : JJ

Dato : 26-09-06 12:40

b2006 wrote:
> [...]
> liggende på både maskinens hd, ekstern hd og
> såmænd også dvd-skiver, ville jeg høre om nogen
> kunne give tip/råd til evt. freeware programmer

XnView er som sagt ganske godt. Men på det seneste har jeg brugt
FastStone Image Viewer. Det er super hurtigt og nemt at bruge.
http://www.faststone.org/FSViewerDetail.htm

/Jan J.