Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
hjælp til forklaring af lukke tid
Fra : P. Frosch

Dato : 21-09-06 11:56

-- jeg ved godt hvad der er men
jeg har kigge lidt op et hvor der står 1/10 1/5000

hvad er ok og hvad er super godt,
hvordan kan man finde ud af hvorlang tid der går fra man har taget et
billede til det er klar igen.

Hilsen P. Frosch
Slet stavefejl i mail adr.

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 21-09-06 12:13

P. Frosch skrev følgende i et indlæg på Usenet:
> hvad er ok og hvad er super godt,

Kommer an på, hvad du skal bruge det til - lukkertid hører sammen
med blænde og angiver, hvor meget lys, der lukkes ind til
filmen/sensoren.

> hvordan kan man finde ud af hvorlang tid der går fra man har
> taget et billede til det er klar igen.

Det har ikke noget med lukkertid at gøre - og der er ikke ret
mange, der opgiver den tid, så den er lidt sværere at finde på
anden måde end at prøve kameraet.

Generelt var de ældre digitalkameraer ret sløve til det med
mindre man kom op i dslr-klassen.

Nyere digicam er blevet lidt bedre og især Fuji og Sony har ry
for at være ret "kvikke" på det punkt.

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : Hans Kruse

Dato : 21-09-06 15:25

> [...]
> op i dslr-klassen.
>
> Nyere digicam er blevet lidt bedre og især Fuji og Sony har ry for at være

Se f.eks. her http://www.dpreview.com/reviews/panasonicfz50/page5.asp, hvor
tid mellem billeder er målt. Det findes på alle reviews på dette site.
Mvh,
Hans

Fra : Bo Hellum

Dato : 21-09-06 14:15

"P. Frosch" <gomez@stavefejlmail.dk> wrote in message
> [...]
>
> hvad er ok og hvad er super godt,
> hvordan kan man finde ud af hvorlang tid der går fra man har taget et

Hej

Bruger du en hurtig lukkertid så fastfryser du bevægelserne, bruges mange
gange ved sportsarrangementer, bruger du en langsom lukkertid får du
bevægelse i billedet.

Bo

Fra : Hans Kruse

Dato : 21-09-06 15:26

"P. Frosch" <gomez@stavefejlmail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> hvad er ok og hvad er super godt,
> hvordan kan man finde ud af hvorlang tid der går fra man har taget et

Køb en grundbog i fotografi, så vil det så lysende klart

--
Kind Regards/Med venlig hilsen,
Hans Kruse