Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Problem med 'Save for web' i Photoshop CS2~
Fra : Lars Troels

Dato : 17-09-06 22:08

Jeg har en konstant problem med at holde ordenligt styr på farverne i 'save
for web'. Når jeg laver save for web, med 'convert to profile' sat til sRGB,
skifter kvaliteten af farverne hele tiden. Optagelserne er i aRGB og
converteres altså til sRGB. Jeg skal hele tiden skiftevis vinge 'Black Point
Compensation' af eller til, for at få et ordentligt resultat.

Jeg synes det er meget lidt konstant. Kan jeg gøre et eller andet ved det?

Hilsen

Lars T.
www.larstroels.dk

Fra : AS

Dato : 18-09-06 09:44

"Lars Troels" <fam.troelsVAEK@mail.dk> wrote in message
> [...]
>
> Jeg synes det er meget lidt konstant. Kan jeg gøre et eller andet ved det?

Hm... Jeg har lavet en action set "save for web". Det indholder separat
actions som "save 640 wide with USM", "save 480" etc. Så behøver man ikke
klikke mange gange, når man har en standart procedure. I selve actions er
punkter: covert to sRGB, resize ..., USM (eller uden), save for web i
ønksket kvalitet. SVJ kan huske, jeg har ikke lejet med black point, den er
bare on (checked). Hvis der er alligevel noget forkert i farverne, er der
muligvis noget med generele farveindstillinger at gøre.

Fra : Lars Troels

Dato : 18-09-06 10:04

> SVJ kan huske, jeg har ikke lejet med black point, den er bare on
> (checked). Hvis der er alligevel noget forkert i farverne, er der muligvis
> noget med generele farveindstillinger at gøre.

Nå, men så forstår du ikke helt hvad jeg mener....

Tak for svaret.

Lars T.
www.larstroels.dk

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 18-09-06 18:05

Lars Troels skrev:

> Når jeg laver save for web, med 'convert to profile' sat til sRGB,
> skifter kvaliteten af farverne hele tiden.

'Save for web' arbejder som standard ikke i sRGB.
Den sender derimod farverne direkte til skærmen, som alle browsere
til Windows også gør, så 'Save for web' arbejder i Monitor RGB og
ikke sRGB.

--
Hilsen
Madsen

Fra : AS

Dato : 18-09-06 20:22

"Thomas G. Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote in message

> 'Save for web' arbejder som standard ikke i sRGB.
> Den sender derimod farverne direkte til skærmen, som alle browsere
> til Windows også gør, så 'Save for web' arbejder i Monitor RGB og
> ikke sRGB.

Nå, ja, men hvis foto er konverteret i sRGB, så skulle der ikke være så stor
forskel. Hvis man glemmer, at det er i aRGB, så har man en anden sag. IMHO,
man skulle ikke være så bekymret alligevel, hvis man ved, at alt er i orden
med profiler. Den gennemsnitlige internet user (som ikke hørt meget om
kalibrering) kan se betydeligt større variationer

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 18-09-06 21:45

AS skrev:

> Nå, ja, men hvis foto er konverteret i sRGB, så skulle der ikke
> være så stor forskel.

Det kommer i høj grad an på, hvor meget ens skærm afviger fra sRGB.
Langt fra alle skærme er identiske med sRGB. Hvis de var, var der
ingen grund til at kalibrere og profilere dem.

> [...]
> at alt er i orden med profiler. Den gennemsnitlige internet user
> (som ikke hørt meget om kalibrering) kan se betydeligt større

Det er i hvert tilfælde utopi at tro, at farverne vil se ud hos
modtageren som hos en selv, så længe modtageren sidder og kigger på
billederne i et program, som ikke er farvestyret, men hvis man er
træt af, at farverne ændrer sig fra Photoshop til 'Save for web' på
sin egen skærm, har man mulighed for at ændre på det i 'Save for web'
<http://tgm.dyndns.dk/photoshop/saveforweb/farvestyring.png>.

--
Hilsen
Madsen