Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Fotopriser anno 1920 ?
Fra : Ukendt

Dato : 14-09-06 18:17

Hej NG.
Lillepigen er ved at skrive stil og spørger hvad det kan have kostet at få
lavet et fotografi af 4 børn omkring år 1920.
Da jeg ikke lige kan huske så langt tilbage, tænkte jeg at der måske var
andre der kunne...?

Mvh. Per Olsen

Fra : Søren Olesen

Dato : 14-09-06 19:10

> [...]
> lavet et fotografi af 4 børn omkring år 1920.
> Da jeg ikke lige kan huske så langt tilbage, tænkte jeg at der måske var

Hej Per !

jeg kan desværre ikke hjælpe med en pris !

men prøv at skriv til Bjarne Melgaard

http://www.fotomuseum.dk/

søren

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 14-09-06 20:38

Søren Olesen wrote:

> jeg kan desværre ikke hjælpe med en pris !
>
> men prøv at skriv til Bjarne Melgaard
>
> http://www.fotomuseum.dk/

Jeg vil tro at der er større chancher for et svar hos Dansk Fotohistorisk
Selskab - http://www.objektiv.dk

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Max

Dato : 14-09-06 19:36

Hej Per

> [...]
> at få lavet et fotografi af 4 børn omkring år 1920.
> Da jeg ikke lige kan huske så langt tilbage, tænkte jeg at der måske

Jeg kunne forestille mig at prisen lå på et niveau vi idag har meget
svært ved at forestille os, så hvis du finder den kunne det være
sjovt hvis du postede den her.

Mvh Max

Fra : Niels Jacobsen

Dato : 14-09-06 21:48

Per Olsen wrote:
> [...]
> at få lavet et fotografi af 4 børn omkring år 1920.
> Da jeg ikke lige kan huske så langt tilbage, tænkte jeg at der måske

Fra bogen "For ethvert hjem- Århus i avisannoncer 1900-1960"

Marts 1900: Et legemsstort fotografi og 12 visitkort eller 6 kabinet for 6
kr.
August 1926: Til alle der køber 6 kabinet eller 12 visitkort til almindelig
pris, får de 1 legemstort billede gratis, almindelig pris 25 kr.
I 1930'rne var der noget der hed "Polyfoto" forretninger, der kunne optage
48 billeder på én plade for 2-3 kr.

M.v.h
Niels

Fra : Ukendt

Dato : 14-09-06 21:57

> [...]
> August 1926: Til alle der køber 6 kabinet eller 12 visitkort til
> almindelig pris, får de 1 legemstort billede gratis, almindelig pris

Her er oplysninger nok til et 12 tal

De er straks videregivet (når vækkeuret ringer...)
1000 Tak og god weekend.

Per.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 14-09-06 22:44

Niels Jacobsen wrote:

> [...]
> pris, får de 1 legemstort billede gratis, almindelig pris 25 kr.
> I 1930'rne var der noget der hed "Polyfoto" forretninger, der kunne optage

Er der også priser på nogle alm. dagligdags fornødenhedder såsom
madvadvarer og lignende, for ellers kan vi jo ikke vurdere, hvor meget 6
kroner var værd i 1900...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Emilsen

Dato : 15-09-06 04:52

Niels Riis Ebbesen skrev:

> Er der også priser på nogle alm. dagligdags fornødenhedder
> såsom madvadvarer og lignende, for ellers kan vi jo ikke
> vurdere, hvor meget 6 kroner var værd i 1900...

Måske kan du finde lidt hjælp her:
<http://www.dst.dk/asp2xml/external/prisberegner/prisberegner2003.htm>

6 kroner i år 1900 svarer ca til 341 kr i år 2004.
Husk nu at gemme linket.

m.v.h. Emil

Fra : Niels Jacobsen

Dato : 15-09-06 05:24

Niels Riis Ebbesen wrote:
> Er der også priser på nogle alm. dagligdags fornødenhedder såsom
> madvadvarer og lignende, for ellers kan vi jo ikke vurdere, hvor
> meget 6 kroner var værd i 1900...

Jo da.

1922: På Vinstuen kunne man spise middag. 2 retter for 135 øre og ekstra
smørrebrød til 35 øre pr. stk. En frokostret kostede fra 75 øre.
1927: "Spiserestauration" Frokostretter fra 50 øre, 2 retter middagsmad 50
øre eller 4 stk. rugbrød eller franskbrød med pålæg, en varm ret samt en
kop kaffe eller the for ialt 90 øre.
Der er en annonce fra Dansk Frugtlager uden årstal, men udfra teksten at
dømme er den fra starten af 1900.
9 kg extrafine Molskartofler 1 kr.
2 kg Spiseæbler 1 kr.
10 appelsiner 1 kr.
3 store citroner 0,25 kr.
Fra samme periode kunne man få et 8 øres rabatmærke på 1 pund kaffe til 1
kr.

1927: Bilannonce fra Ford. Ford T Runabout Kr.2085. Tudor sedan Kr.2825.
Touring Kr.2175. Coupé Kr.2770.
Ca. 1920: En Buick 5 personers model Kr.9.500.
I 1927 kosted en Volvo Jabok 4800 kr.

M.v.h
Niels