chutney
Fra : Mogens Petersen

Dato : 24-06-01 14:00

Hjælp - jeg mangler opskrifter på chutney, gerne hvor der indgår røde
eller grønne tomater.

MVH

Mogens

Fra : Peter W. Bosse

Dato : 25-06-01 03:34

"Mogens Petersen" <go-on.mp@post3.tele.dk> skrev i meddelandet...
> Hjælp - jeg mangler opskrifter på chutney, gerne hvor der indgår røde
> eller grønne tomater.

Her er et eksempel på en æble-chutney recept fra Tørsleffs Husmoder
Service, hvor i de grønne tomater indgår.

Æble-chutney:
ca. 2 lt.

1 kg sure æbler, 100 g løg, ½ kg grønne tomater; ½ liter eddike, 300 g
rosiner, 1 spsk salt, 2 tsk ingefær, ¼ tsk cayennepeber, 1 spsk tørt
sennepspulver, ½ kg farin, saft og revet skal af 2 citroner, 3 spsk Rød
Melatin.

Æblerne skylles, skrælles og deles. Blomst, stilk og kernehus skæres
fra. Løgene skoldes, pilles og hakkes. Tomaterne skylles og skæres i
mindre stykker. Den skyllede, rensede frugt kan også males gennem
kødmaskinen. Alt koges under låg i eddiken ved svag varme ca ½ time, til
det hele mørt og kogt ud. Rosiner drysses i og derefter krydderierne,
sukker samt citronskal og saft. Chutneyen koges igennem under omrøring.
Hvis den ikke er tilstrækkelig jævn, kan der tilsættes Rød Melatin
blandet med lidt sukker. Blandingen drysses fint ud over mosen under
omrøring og koges med i 2 min. Chutneyen hældes straks på atamonskyllede
krukker der lukkes.

Flere opskrifter, se evt. blomme-chutney med røde tomater:
www.toersleff.dk/
el. Den grønne syltebog.

--
Mvh.
Peter W. Bosse

Don't miss Copenhagen Jazz Festival 2001 from 6/7-15/7
www.jazzfestival.dk/