Hvad findes der af ISDN-modemer?
Fra : Hans Christian Hanse~

Dato : 24-01-01 00:49

Jeg skal ud og shoppe efter et ISDN-modem til en iMac. Kravene er, at
det skal have USB, 2 POTS-stik, og mac-driver

Umiddelbart kan jeg ikke komme på andre muligheder end Zyxel Omni.net
LCD Plus. Er der andre i gruppen der har nogen relevante tips? (Jeg ved
godt, at der også findes Draytek og Hermstedt, men de har SVJV ikke
POTS-porte, der virker når mac'en er slukket).

Lasat Speed II virker ret interessant pga. den lave pris hos TDk, men
jeg kan ikke finde en mac-driver, selvom den blev omtalt 5. oktober her
i dk.edb.mac. Er der nogen, der ved om den er almindeligt tilgængelig,
eller om der var tale om en beta-version e.l.?

Ellers er billigste løsning vel at kombinere en Omni.net USB til Mac'en
med en Lasat Speed II til POTS. Men det virker jo lidt kluntet ...

/hc

Fra : Jesper

Dato : 24-01-01 11:52

Hej Christian

Lasat har udviklet noget Betasoftware til brug af Lasat Speed II på Macintosh.
Ved henvendelse til Lasat Costumer Care på 70267171 kan du få tilsendt denne
software. Den primære hurdle er, at modemets firmware skal opgraderes via en
win-maskine eller mac med seriel port, før du kan bruge modemet på
Macintosh'ens USB-port. Du skal være opmærksom på at TeleDanmark Internet og
andre Internet udbydere ikke supporterer betasoftware og at du derfor ved
anvendelse af denne ikke længere er berettiget til support.

M.v.h.

Jesper

Fra : Hans Christian Hanse~

Dato : 24-01-01 21:37

Jesper <iM@c.dk> wrote:

> Lasat har udviklet noget Betasoftware til brug af Lasat Speed II på Macintosh.

Nogen, der har erfaringer med den?

/hc

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 24-01-01 22:09

Hans Christian Hansen <h.sletmig@post.tele.dk> wrote:

> Jesper <iM@c.dk> wrote: > >
> Lasat har udviklet noget Betasoftware til
>brug af Lasat Speed II på Macintosh.
> Nogen, der har erfaringer med den? >

Jeg har installeret 2 forskellige kofigurationer. En til iMac SE
bruger, kører fint på USB. En til en PM6200 bruger, kører ad h.. til på
den serielle port, hvilket formedentlig skyldes begrænsningerne i
portens hastighed og/eller mgl. opdatering af modemet.

Til iMac-konfigurationen opdaterede jeg modemet via serielporten på en
PF6400. Til 6200-konfiguration droppede jeg opdateringen efter gentagne
fejl. Maskinen skal reformattes senere og får dernæst opdateringen af
modemet.

Det er i øvrigt en billig måde at erhverve modemet på (TeleDK
ISDN-konvertering).

Preben

-- If you dont know, learn - if you do know, teach!

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 25-01-01 00:47

Preben Bødker Nielsen <Gizmo@MacOS.dk> wrote:

> En til en PM6200 bruger, kører ad h.. til på
> den serielle port, hvilket formedentlig skyldes begrænsningerne i
> portens hastighed

Mon ikke, portene på en del 6200'ere kan ikke klare mere end 57600Kbs,
det kan knap forsyne et 33.6 modem med kompression slået til.

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

Rigtige mænd tager ikke backup!

Fra : Magnus Rohde

Dato : 25-01-01 01:23

d. 25/01/01 0:46 skrev Morten Reippuert Knudsen på reippuert@mac.com i
artiklen 1enrjy4.12qwpd47tb0yiN%reippuert@mac.com:

> Mon ikke, portene på en del 6200'ere kan ikke klare mere end 57600Kbs,
> det kan knap forsyne et 33.6 modem med kompression slået til.

Jeg tror fakstisk at det er alle 6200'ere, jeg mindes også at have haft det
problem med en 6320'er. Kan ISDN modemer komprimere data eller skal man op i
ADSL og kabelmodem før der ikke længere er komprimering?

Magnus

> --
> Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen
>
> Rigtige mænd tager ikke backup!

Rigtige mænd græder til gengæld ofte!

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 25-01-01 12:24

Magnus Rohde <magnus-marius@mailandnews.com> wrote:

> Jeg tror fakstisk at det er alle 6200'ere

Det er ikke alle, den 6200'er jeg havde kunne klare 115200kbs - det var
i øvrigt en af de tidlige udgaver der kun havde mono lydindgang. mht til
specs kan man vist rolig sige at 6200 var et rodet fortagne.