CHMOD til 777 hvordan??
Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 27-11-06 23:16

Prøver at installere en ny website med php.

Der står at jeg skal først uploade mine filer og mapper. Derefter: ³CHMOD
følgende filer og mapper til 777²

Det er SVJV noget med rettigheder, men hvordan gør jeg det på filer jeg HAR
uploadet?

Eller skulle jeg gøre det før?

Og hvordan checker jeg rettighederne på filer/mapper der ER uploadet?

mvh. Mikael Kern

Fra : Lars Rindsig

Dato : 28-11-06 00:25

nospamtoMike [8000 C] skrev:

> Det er SVJV noget med rettigheder, men hvordan gør jeg det på filer jeg HAR
> uploadet?

Det kommer lidt an på hvilket ftp-program du bruger. Hvis du bruger
Transmit, vælger du den fil du vil chmod'e, og æble+i bringer en
preferences-dialog frem, hvor du kan sætte rettighederne som det er
nødvendigt. Hvis du bruger den, der er indbygget i terminalen, kan jeg
ikke lige huske det, men du burde kunne se det i man-siden ($ man ftp).

> Eller skulle jeg gøre det før?

Nej. Hvis du ændrer rettighederne på filer der ligger på din harddisk
bliver de oplysninger ikek ført med over på webserveren.

> Og hvordan checker jeg rettighederne på filer/mapper der ER uploadet?

Igen, hvis du bruger Transmit: æble+i.

Lars

--
"Riv hele lortet ned!"

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 28-11-06 17:37

> [...]
> nødvendigt. Hvis du bruger den, der er indbygget i terminalen, kan jeg
> ikke lige huske det, men du burde kunne se det i man-siden ($ man ftp).

OK, tak. Med Cyberdog virker æble+i - på den måde at der kommer et vindue
med info om read+write+execute rettigheder for owner+user+others. I alt 9
steder at sætte flueben. Jeg er ikke helt med på hvad det betyder i.f.t. at
CHMOD til 777 eller til 644?

mvh. Mikael Kern

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 28-11-06 19:51

On 2006-11-28 17:37:21 +0100, "nospamtoMike [8000 C]" <nospam@kern.dk> said:

> [...]
> steder at sætte flueben. Jeg er ikke helt med på hvad det betyder i.f.t. at

CHMOD 777 betyder at alle må alt, hvilket er ret usikkert på en
webserver, men hvis du vil sætte den til det, så skal der krydser i
alle bokse.

--
Mvh.
René

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 28-11-06 20:29

Takker. Nu forstår jeg lidt mere.

mvh. Mikael Kern

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 28-11-06 20:10

nospamtoMike [8000 C] <nospam@kern.dk> wrote:

> eg er ikke helt med på hvad det betyder i.f.t. at
> CHMOD til 777 eller til 644?

Se etv. dette skema:
<www.ravnekrogen.dk/FilePermission.gif>

Værdierne for de afkrydsede felter lægges sammen lodret.
Derfor giver "alle kan alt" altså 777.

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk