iWeb + iDisk - ikke godt nok alligevel
Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 21-11-06 20:52

Jeg har i en tidligere tråd underholdt med min oprettelse af en
hjemmeside i iWeb - beliggende på min iDisk. Den skulle have det særlige
formål at være hjemsted for et blokfløjteensemble, hvor børnene bl.a.
efter login kunne downloade noder i pdf. -
Først skulle jeg uden for æbleplantagen for at skaffe et håndterligt
navn www.floejtekompagniet.dk Det kom til at virke med venlig assistance
herfra. Tak!
Jeg affandt mig med, at man ikke kan tildele brugerne individuelle
brugernavne til login.
Men herefter virker det langt fra tilfredsstillende.

1. HENVISNINGER TIL DOKUMENTER

Så kom spørgsmålet om, hvorvidt der kunne oprettes henvisning til
pdf-erne. Det kunne tilsyneladende godt lade sig gøre. Og alt virkede
smukt - altså fra min egen Mac.
Ved afprøvning på Windows-maskine virker hovedparten af henvisningerne
ikke. Windows/IE påstår, at dokumentet ikke findes. Jeg har prøvet
forskellige kneb: linket er kopieret til min skoles hjemmeside, hvorfra
jeg har prøvet at kalde det op (fra Windows) - med samme resultat.
Endelig har jeg lagt selve dokumentet i en mappe under skolens
hjemmeside og lagt dette link ind i iWeb. Herfra kan jeg snildt kalde
det op fra www.floetekompagniet.dk - fra min Mac, men ikke på Windows.

Der er altså store problemer for Windows med arkiv-links, der har været
i berøring med iWeb og/eller iDisk.

2. GRAFIK

Hvis man forsøger at udsmykke siden med beskeden anvendelse af farver og
streger, bliver det til uorden og forvrængede farver i Windows.

Der er synes således at være gode grunde til, at Apple holder emnerne i
iWebs manuel inden for rammerne af iLife-programmerne. Vover man sig
udenfor, går det galt. Endvidere synes Apple at have svært ved at
forestille sig, at iWeb-brugere har venner og bekendte, der ikke selv
bruger Mac. Ihvertfald er der flere problemer med det, man fremstiller i
programmet, når det skal bruges på Windows-platformen.

Jeg er meget ked af at servere sådan noget møg for mine elever og deres
forældre. Det beklikker min ære og troværdighed som lærer i musik og IT.
Og de forældre, der kan gennemskue, at siden er lavet på en Mac, må se
sig bekræftet i, at Mac-brugere er nogle naive, romantiske fjolser.

Men ideen skulle jo netop være, at en Mac-bruger uden professionel
sagkundskab "let" (deres yndlingsord) kunne fremstille hjemmesider.

Funktionsduelige alternativer til iDisk og iWeb efterlyses med henblik
på det beskrevne formål.

Venlig hilsen

Ove Steen Smidt

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 21-11-06 21:26

Ove Steen Smidt <xossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> Jeg har i en tidligere tråd underholdt med min oprettelse af en
> hjemmeside i iWeb

klip

Velkommen til webdesign.
Det foregår ikke helt som design på tryk.
Meget afhænger af overholdelse af diverse normer og opsætningen af
modtagerens browser.

Prøv evt. RapidWeaver, som du vist tidligere er blevet anbefalet.

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 21-11-06 22:17

Preben Bødker Nielsen <0906-spam@os.dk> wrote:

> klip
>
> Velkommen til webdesign.
> Det foregår ikke helt som design på tryk.
> Meget afhænger af overholdelse af diverse normer og opsætningen af
> modtagerens browser.

Hvad er det for normer, jeg ikke har overholdt? Er det nogle normer, som
jeg burde være bekendt med? - Ja, nu ved jeg, at man helst overhovedet
skal lade være med at bruge farver i i Web.

Vh.

Ove Steen

Fra : Flemming Rubini

Dato : 21-11-06 23:53

> [...]

> jeg burde være bekendt med? - Ja, nu ved jeg, at man helst overhovedet
> skal lade være med at bruge farver i i Web.

Jeg nægter at tro på at du har brugt Finale fra starten

Flemming Rubini

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 23-11-06 00:49

Flemming Rubini <flemming@rubini.invalid> wrote:

> Jeg nægter at tro på at du har brugt Finale fra starten

Fra starten af hvad? Jeg har brugt Finale dagligt siden 1992. Hvad har
det med iWeb at gøre?

Venlig hilsen

Ove Steen

Fra : Flemming Rubini

Dato : 23-11-06 01:43

Ove Steen Smidt <xossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> Fra starten af hvad? Jeg har brugt Finale dagligt siden 1992. Hvad har
> det med iWeb at gøre?

Narh, det var lidt forsøg på lidt værkstedshumor: jeg syntes at Finale
var dybt utaknemmeligt at arbejde med, selvom det var mit nummer et
valg.

Jeg fornemmer at du synes at iWeb er et utaknemmeligt at arbejde med.
Måske på grund af den manglende kontrol som er Apple's dogmatiske
kontrol.

Jeg tror simpelthen at du skal have dig et mere flexibelt program, der
passer til dit arbejdstempo.

Med hensyn til farverne kan RapidWeaver drille, hvis man ikke helt gider
sætte sig ind i hvilket design man har valgt. Men holdt da helt op hvor
er det så meget sjovere end alle andre programmer jeg kender, når man
har fokus på indholdet i opgaven foran sig.

Flemming Rubini

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 25-11-06 22:06

> [...]

> er det så meget sjovere end alle andre programmer jeg kender, når man
> har fokus på indholdet i opgaven foran sig.

Jeg har taget RapidWeawer i brug til dokumentdownload. Den er
fuldstændig summarisk, uden æstetik, men klippefast og nem at bruge. Man
kan bare trække dokumentet over i vinduet.

Venlig hilsen

Ove Steen

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 22-11-06 20:14

Ove Steen Smidt <xossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> Hvad er det for normer, jeg ikke har overholdt? Er det nogle normer, som
> jeg burde være bekendt med?

Jeg har ikke set dine sider og kan derfor ikke specifikt påpege noget.
Din problembeskrivelse fik mig bare til at gætte på, at du manglede
noget baggrundsviden.
Normerne for webdesign er som udgangspunkt dem, som beskriver selve
html-koden.
Du kan kontrollere i hvor stor udstrækning dine sider overholder
normerne her:
<http://validator.w3.org>

På W3 konsordiets hovedside finder du mange nyttige links:
<http://www.w3.org>

> - Ja, nu ved jeg, at man helst overhovedet
> skal lade være med at bruge farver i i Web.

Gengivelsen af farver på en computerskærm, afhænger af mange faktorer.
Derfor taler man om websikre farver, som er et begrænset farverum, der
kan gengives på alle skærme.
Dem kan du finde her:
<http://www.html.dk/dokumentation/farver>

Også her indeholder hovedsiden:
<http://www.html.dk>
megen nyttig viden.

Generelt er nyhedsgrupper i mine øjne ikke velegnet til egentlig
undervisning, snarere spørgsmål af konkret karakter.

Nyhedsgruppen dk.edb.internet.webdesign er særdeles relevant.

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 22-11-06 16:46

> [...]

> sagkundskab "let" (deres yndlingsord) kunne fremstille hjemmesider.
>
> Funktionsduelige alternativer til iDisk og iWeb efterlyses med henblik

Ove - dine konklusioner er altså helt åbenlyst forkerte!

ad 1): En henvisning er egentlig bare en html-streng af typen
http://www.websted.dk/dokument.pdf
Det er det også i iWeb, blot med en masse bogstaver og tal istedet for
ordinære sidebetegnelser.
De fungerer fuldstændigt ens på Mac og PC.
Hvis du vælger iWebs funktion at linke til et arkiv, tror jeg du skal
anvende iDisk for at få det til at virke.
Hvis du skal linke til noget udenfor hjemmesiden skal du nok bruge en
ekstern henvisning.

ad 2): For mig at se, ser din hjemmeside helt OK ud på Win XP, ligesom
min egen og flere andre også er OK. Tværtimod er der en forbavsende
overenstemmelse mellem hvordan siderne fremstår i hhv. Mac og PC.

iWeb har sine begrænsninger, men det er altså slet overhovedet ikke dem,
som du beskriver her!

Stig Leerbeck
--
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 23-11-06 00:49

Stig Leerbeck <stigleerbeck@nypost.dk> wrote:

> [...]
> overenstemmelse mellem hvordan siderne fremstår i hhv. Mac og PC.
>
> iWeb har sine begrænsninger, men det er altså slet overhovedet ikke dem,

Jeg har ikke konkluderet. Jeg har beskrevet, hvad jeg har oplevet af
problemer ved at bruge iWeb/iDisk i henhold til programmets vejledning.
Iflg. den skulle det være så uendeligt rørende let og problemløst for
mennesker uden html-kundskaber at oprette en hjemmeside.
Lige nu ser min side pæn ud, fordi jeg har fjernet de fleste forsøg med
streger og farver, der fik siden til at se ud som et abstrakt maleri.
Links oprettet i henhold til programmets værktøj ville bare ikke virke.
Jeg har hentet og brugt RapidWeawer, der har en fin sideskabelon
specielt beregnet til dette formål. Man kan bare trække dokumenterne ind
i vinduet. Jeg lader iWeb-siden linke til denne side. Det virker - også
i Windows.
Så vil jeg overlade til jer andre, som er mere kloge, at konkludere.

Venlig hilsen

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 23-11-06 06:04

> [...]
> i Windows.
> Så vil jeg overlade til jer andre, som er mere kloge, at konkludere.

Ovenstående sætning er en meget bastant konklussion synes jeg og rent ud
sagt notorisk forkert. Derfor min reaktion.

At web-objekter ikke altid lægger sig 100% dér hvor man placerer dem, er
simpelthen et resultat af HTML's natur, der bl.a. anvender den
forhåndenværende skrift der kommer nærmest til det ønskede.

Derfor kan man heller ikke anvende et web program som tegneprogram,
sådan som du tilsyneladende har gjort.

Det kan du heller ikke med RapidWeawer, Golive eller andre lignende
programmer.

Modsat dig, kan jeg simpelthen ikke få links til ikke at virke i iWeb.
Jeg er derfor overbevist om, at du går ud over programmets hensigter når
du placerer dine filer og dermed laver "rod" i dine links.

Hvis du gør det samme med et andet web-program vil du også få rod i dine
links.

Stig Leerbeck
--
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 25-11-06 22:06

> [...]

> du placerer dine filer og dermed laver "rod" i dine links.
>
> Hvis du gør det samme med et andet web-program vil du også få rod i dine

Forklaringen kan måske også findes i, at RapidWeawer har stoppet mig,
hvergang jeg brugte for lange filnavne og æ, ø, å og fortalt, at det
kunne give problemer i forhold til Windows. Det gør iWeb ikke. Det gider
jeg ikke prøve efter nu. Jeg er meget tilfreds med det, som jeg har fået
lavet nu.

Venlig hilsen

Ove Steen

Fra : Flemming Rubini

Dato : 23-11-06 01:56

Ove Steen Smidt <xossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> Det beklikker min ære og troværdighed som lærer i musik og IT.

Jeg tror mere det er aktivitet, handling og forandring i samspil med
andre, end perfektion, som er mediets sande væsen og charme. Folk bliver
hurtigt trætte af den samme side. De ser den simpelthen ikke, allerede
efter en tur på siden.
Så mantraet er, at alt er kun for en periode. Konstant under
opbygning...

> Og de forældre, der kan gennemskue, at siden er lavet på en Mac, må se
> sig bekræftet i, at Mac-brugere er nogle naive, romantiske fjolser.

Jeg tror ikke de tager fejl

Flemming Rubini