Køb af Mac og brug af Bootcamp
Fra : Thomas Demant

Dato : 11-11-06 12:02

Jeg har i længere tid overvejet om jeg skulle udskifte min nuværende bærbare
PC med en Mac, af flere årsager.
Imidlertid ville jeg være ked af at give helt og aldeles afkald på
muligheden for at køre Windows. Så Bootcamp ville være et kærkomment værktøj
ved eventuelt skift.
Er der nogen der har erfaring med Bootcamp i beta udgaven?

Desuden er jeg klar over at OS X Leopard er annonceret til forår 2007, men
har ikke haft held til at finde ud af hvordan det fungere med skift fra OS X
Tiger til Leopard. Er der noget tilsvarende en opdateringslicens til
Microsoft Windows, hvor man kan undgå at betale fuld pris på opdateringen?

--
Thomas Demant [4990/5700]

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 11-11-06 12:41

Thomas Demant <news@dement.dk> wrote:

> [...]
> Tiger til Leopard. Er der noget tilsvarende en opdateringslicens til
> Microsoft Windows, hvor man kan undgå at betale fuld pris på opdateringen?

Spørgsmålet er, om det er Bootcamp du har brug for, eller om Parallels
<http://www.parallels.com/en/products/workstation/mac/>
er et bedre valg til dit behov for at køre windows.
I Bootcamp vælger man ved start enten OS X eller Windows, mens Parallels
giver dig mulighed for at køre begge dele samtidig.

I øvrigt kører Windows under Bootcamp upåklageligt, det eneste problem
jeg har haft, var at finde ud af hvor tasterne var placeret på
tastaturet (f.eks @ når der nu ikke er en alt-gr tast på et mac
tastatur) og manglende drivere til Apples wireles tastatur.

Desværre er det mange år siden, at Apple droppede opdateringslicenser,
og gik over til fuld betaling hver gang. Så det er en udgift i nærheden
af 1.000 kr. hvis man holder samme prisniveau som ved tidligere
opdateringer.

Mvh.
Kaj.

--
Never mind the dog
-BEWARE OF OWNER!

Fra : Per Rønne

Dato : 11-11-06 13:49

Kaj Christiansen <kajc@ofir.dk> wrote:

> [...]
> I Bootcamp vælger man ved start enten OS X eller Windows, mens Parallels
> giver dig mulighed for at køre begge dele samtidig.

Der findes et ekstra alternativ:

<http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/30730>

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas Demant

Dato : 11-11-06 14:25

> Der findes et ekstra alternativ:
>
> <http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/30730>
Se dét var jo måske nok også en løsning der var en overvejelse værd. Og så i
en prisklasse der syntes mere rimelig, for nærrige folk som mig.

Tak for svarene til jer begge.

--
Thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 11-11-06 14:55

> Se dét var jo måske nok også en løsning der var en overvejelse værd. Og så i
> en prisklasse der syntes mere rimelig, for nærrige folk som mig.

Det skal tilføjes at det tilsyneladende [endnu] ikke fungerer for alle
programmer. Men af naturlige grunde aner jeg intet derom.

Fra : Thomas Demant

Dato : 11-11-06 14:23

> [...]
> I Bootcamp vælger man ved start enten OS X eller Windows, mens Parallels
> giver dig mulighed for at køre begge dele samtidig.

Jeg er klar over at Bootcamp ikke kan køre begge dele simultant, men det er
nu også fint nok til mig. Desuden syntes jeg at 80$ for Parallels løsning er
i overkanten. Hvis det viser sig at være et forkert valg, er det jo til at
ombestemme sig.

> [...]
> og gik over til fuld betaling hver gang. Så det er en udgift i nærheden
> af 1.000 kr. hvis man holder samme prisniveau som ved tidligere
Godt at høre at det virker fint med Bootcamp, men som en af de famøse,
fattige studerende tror jeg at jeg vil vente jeg til Leopard'en er kommet...

--
Thomas

Fra : Henrik

Dato : 11-11-06 15:01

On 2006-11-11 14:22:46 +0100, "Thomas Demant" <news@dement.dk> said:

> Godt at høre at det virker fint med Bootcamp, men som en af de famøse,
> fattige studerende tror jeg at jeg vil vente jeg til Leopard'en er
> kommet...

Du skal så bare huske at når du så har fået din lækre Mac med Leopard,
så går der et år eller måske mere, så kommer der en Gnu version eller
lignende.

Min pointe er, hvis det er i dag du har behovet så køb, for der er
altid noget nyt lige om hjørnet. Et gammelt kinesisk ordsprog, hvis man
altid tøver med det første skridt, så ender man med at leve på et ben.

Jeg skiftet min bærbare PC ud med en iBook for 9 md siden, selv om jeg
godt vidste at der ville komme en ny MacBook med Intel processor inden
for en overskuelig tid, jeg har ikke et sekunt fortrudt, og jeg savner
ikke et eneste Microsoft produkt, siden har jeg skiftet den stationære
ud med en MacMini, så nu er jeg 100% mac, og det eneste der ærgre mig,
er at jeg ikke gjorde det for flere år siden.

Godt skift

Henrik

Fra : Thorkil Olesen

Dato : 11-11-06 15:36

Henrik <dyk@mil.dk> wrote:

> Du skal så bare huske at når du så har fået din lækre Mac med Leopard,
> så går der et år eller måske mere, så kommer der en Gnu version eller
> lignende.

Sikkert. Der kommer altid noget bedre senere. Jeg har det nu alligevel
ligesom Thomas, at nu hvor Leopard er så tæt på, så kan jeg godt vente.
Nå, ja, jeg har jo en Mac i forvejen...

Jeg ved ikke, hvor meget man skal tro rygtesiderne på nettet. Sikkert
ikke særligt meget, men rygterne siger, at Leopard måske bliver lanceret
allerede på MacWorld-konferencen i januar. Det begrundes dels med, at
beta-udgaverne virker ret langt, og dels at Apple har brug for at komme
med noget for at tage luften ud af Microsofts lancering af Vista.

Det kunne også tænkes, at Leopard lanceres i januar med en leveringsdato
f.eks. 1. marts. I så fald vil der sikkert blive en ordning, sådan at
man kan få en opgradering til en symbolsk pris, hvis man køber en Mac i
mellemtiden.

Altsammen rygter, javel, men alligevel...

--
Thorkil Olesen,
Hanstholm.

Fra : Jørgen Tietze

Dato : 11-11-06 15:42

Henrik <dyk@mil.dk> wrote:

> [...] Et gammelt kinesisk ordsprog, hvis man
> altid tøver med det første skridt, så ender man med at leve på et ben.

Ja, men her drejer det sig netop ikke om tøven, men i stedet at indsamle
et informeret grundlag for overvejelse. Man kan ganske vist se
overvejelse som en form for tøven, men man kommer også kun til at »leve
på et ben« hvis man altid gør det samme, dvs. hvis man altid befinder
sig i tøven. Hvilket praktisk set absurd, så hvad er det egentlig det
gamle ordsprog siger?

~ Jørgen

--
Praktisk set siger det gamle ordsprog nok noget om hvad der sker hvis
man nærmer sig den forestilling, hvor man bruger mest tid på tøven.

Fra : Henrik

Dato : 11-11-06 16:36

On 2006-11-11 15:42:18 +0100, tietze@mail.dk (Jørgen Tietze) said:
> [...]
> på et ben« hvis man altid gør det samme, dvs. hvis man altid befinder
> sig i tøven. Hvilket praktisk set absurd, så hvad er det egentlig det

Nu skulle det nødigt udvikle sig til en filosofisk NG.

Men det er jo helt klart, at hvis man har bestemt sig til at man vil,
som i dette tilfælde vil have en Mac, Thomas har længe overvejet det,
og hvis det er en proces der har strukket sig over en periode,
størrelses orden "længe", så er man vel ovre begrebet overvejelse, og
så er man vel nærmest nået til stadiet tvivl, og leder så blot for en
tilskyndelse, til at udsætte beslutningen, og hvis man altid gør det
samme, altså at tvivle, så vil jeg medgive at det er en kende
absurt.........

Ordsprogets fortolkning er åbent for fortolkning.

)) Slut på dagens filosofi time

Og husk folk der ryger Crack køber sjældent Mac )

Fra : Jørgen Tietze

Dato : 11-11-06 17:41

Henrik <dyk@mil.dk> wrote:

> )) Slut på dagens filosofi time
>
> Og husk folk der ryger Crack køber sjældent Mac )

Godt ord igen!

~ Jørgen

Fra : Thomas Demant

Dato : 12-11-06 12:08

> [...]
> udsætte beslutningen, og hvis man altid gør det samme, altså at tvivle, så
> vil jeg medgive at det er en kende absurt.........

Det kan der jo nok være noget rigtigt i. Men at jeg har ventet "længe" (1-1½
måned) hænger lidt sammen med at jeg gerne ville have fingrene i Leopard
med Bootcamp.
Om Bootcamp beta'en der kan hentes virker 100% eller ej, ved jeg ikke. Men
jeg syntes lige så godt at kunne tage det hele med på en gang i én samlet
pakke.
Og når alt kommer til alt så er det jo hamrende ligegyldigt om jeg laver mit
arbejde på en æble platform eller ej. Hovedsagen er at jeg får arbejdet
lavet med eller uden problemer fra et ustabilt system.
Så om det bliver i morgen eller i marts måned at jeg skifter er i og for sig
ikke afgørende. Det vigtige for mig er at jeg fortsat kan køre nogle enkelte
Windows applikationer (enten fordi jeg ikke har lyst til at bruge nogle
tusinde på en Mac udgave af et tilsvarende program eller fordi der
simpelthen ikke findes det ønskede til Mac).

> Og husk folk der ryger Crack køber sjældent Mac )

Det er ikke et gammelt kinesisk ordsprog, vel...?

--
Thomas

Fra : Henrik

Dato : 12-11-06 13:34

On 2006-11-12 12:07:38 +0100, "Thomas Demant" <news@dement.dk> said:

> [...]
> fordi der simpelthen ikke findes det ønskede til Mac).

> Det er ikke et gammelt kinesisk ordsprog, vel...?

Nej det er det vist ikke ))

Fra : Jørgen Tietze

Dato : 12-11-06 15:21

> [...]

> arbejde på en æble platform eller ej. Hovedsagen er at jeg får arbejdet
> lavet med eller uden problemer fra et ustabilt system.

Jeg kan ikke lade være at kommentere ovenstående, for når du først
begynder at bruge en macintosh computer, så kommer tingene til at se
anderledes ud. Jeg vil her citere en af afslutningskommentarerne fra
Anand Lal Shimpi, fra en artikel om MacBook Pro på anadtech.com:

"The problems I encountered with the MacBook Pro are definitely
bothersome, but they aren't enough for me to personally want to opt for
a non-Mac notebook. When I sit down and think about that statement,
there's something horribly wrong with it. It's my job to be tough on
manufacturers when they release products with these sorts of problems
and it's my job to not recommend purchasing a flawed product, so am I
just terrible at following my own advice? Am I so hooked on OS X that
I'm willing to deal with fairly annoying hardware problems just to get
my fix? In a sense, aren't these the same complaints many have about
Microsoft: that you put up with the problems because it's the only way
to get what you want?"

<http://www.anandtech.com/mac/showdoc.aspx?i=2740&p=16>

Jeg undskylder at citatet er så langt, men jeg synes det rammer en ret
vigtig problemstilling omkring macintosh. »Macland« er godt, men ikke
uden problemer og kompromiser.

~ Jørgen

Fra : Per Rønne

Dato : 11-11-06 14:55

Thomas Demant <news@dement.dk> wrote:

> Desuden syntes jeg at 80$ for Parallels løsning er i overkanten. Hvis det
> viser sig at være et forkert valg, er det jo til at ombestemme sig.

Du kan downloade en forsøgsversion som vistnok holder i 30 dage. Her kan
du se om det er noget for dig.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 13-11-06 11:31

On 2006-11-11 12:01:46 +0100, "Thomas Demant" <news@dement.dk> said:

> [...]
> fra OS X Tiger til Leopard. Er der noget tilsvarende en
> opdateringslicens til Microsoft Windows, hvor man kan undgå at betale

Man skal altid betale fuld pris for Mac OS X. Det er sket en sjælden
gang, at folk, der har købt ny Mac de sidste fire uger inden
frigivelsen, har fået lov at opgradere for et gebyr på kr. 139,- eller
sådan noget. Det er dog mere undtagelsen end reglen. Til gengæld er Mac
OS X ikke så frygtelig dyr. Mac OS X 10.4 koster kr. 995,-. Den
officielle pris for Windows er vel stadig kr. 2-3.000,-, men mange får
den vel til hugpris. Jeg ved ikke, hvad Microsoft tager for
opgraderinger til Windows, men er det så meget mindre end prisen på OS
X?
   Mac OS X har ingen form for kopisikring, og der skal ikke indtastes
koder. Det er derfor meget let at "låne" Mac OS X af hinanden, selv om
det naturligvis er forbudt. Styresystemer, der følger med nye
computere, kan dog være specifikke for præcis den Mac eller i hvert
fald lidt kræsne. Man kan også risikere, at en model, der f.eks.
lanceres nu, ikke kan installere OS X fra en almindelig OS X 10.4 disk,
fordi den nye model kræver et eller andet stykke software, der ikke
findes på den almindelige disk. Endelig kan en disk med OS X være en
udgave til opgradering. Den kræver således, at der allerede er en evt.
ældre OS X på harddisken. Det er ikke altid angivet på disken. I hvert
fald ikke så tydeligt, at jeg kan se det.
   Jeg bruger naturligvis ikke piratkopier, men jeg tillader mig nogle
gange at give licenser videre til fattige familiemedlemmer. Det håber
jeg da, man må. Det er f.eks. sket, at jeg har snuppet den nærmeste
disk med 10.3 for at installere den på et familimedlems gamle iMac med
OS 9. Jeg har så været ude for, at det ikke kunne lade sig gøre, fordi
den krævede, at der allerede var OS X på computeren. Jeg skulle så hjem
efter en fuld 10.3 disk. (Jeg skriver bare disk, for der er jo både cd
og dvd med styresystemet, selv om dvd vel er det gængse nu).
--
Venlig hilsen
Henrik Münster