/ Forside / Teknologi / Hardware / Mac / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Mac
#NavnPoint
UlrikB 4810
kipros 1675
Klaudi 1010
myg 920
pifo 907
Stouenberg 838
molokyle 830
Bille1948 815
rotw 760
10  EXTERMINA.. 750
URL i iWeb
Fra : Ove Steen Smidt


Dato : 07-11-06 21:19

Jeg er ved at oprette et websted med iWeb. Stedet skal vedrøre et
musikskoleensemble, som jeg er leder af. Når jeg er færdig, skal stedets
navn annonceres for børnene, deres forældre og andre relevante parter.

Er det virkelig rigtigt, at jeg nødvendigvis skal annoncere en adresse
med denne klodsede opbygning:

<http://web.mac.com/ditmedlemsnavn/iWeb/navnpåwebsted>?

For mig må det hjertens gerne hedde noget med Mac. Men jeg havde håbet,
at det kunne gøres enklere, f.eks.

<http://web.mac.com/navnpåwebsted>

Venlig hilsen

Ove Steen Smidt

 
 
Martin Bech (07-11-2006)
Kommentar
Fra : Martin Bech


Dato : 07-11-06 23:01

In article <1hogav4.1g1e4xa10loyqgN%xossmidt@tdcadsl.dk>,
xossmidt@tdcadsl.dk (Ove Steen Smidt) wrote:

> Er det virkelig rigtigt, at jeg nødvendigvis skal annoncere en adresse
> med denne klodsede opbygning:
>
> <http://web.mac.com/ditmedlemsnavn/iWeb/navnpåwebsted>?


Du kunne fx købe et domæne og lade det forwarde til den klodsede
adresse. Dine besøgende vil så se adressen:

<http://navnpåwebsted.dk>
--
Med venlig hilsen

Martin Bech

Ove Steen Smidt (07-11-2006)
Kommentar
Fra : Ove Steen Smidt


Dato : 07-11-06 23:38

Martin Bech <bechX@iY.amZ> wrote:

> In article <1hogav4.1g1e4xa10loyqgN%xossmidt@tdcadsl.dk>,
> xossmidt@tdcadsl.dk (Ove Steen Smidt) wrote:
>
> > Er det virkelig rigtigt, at jeg nødvendigvis skal annoncere en adresse
> > med denne klodsede opbygning:
> >
> > <http://web.mac.com/ditmedlemsnavn/iWeb/navnpåwebsted>?
>
>
> Du kunne fx købe et domæne og lade det forwarde til den klodsede
> adresse. Dine besøgende vil så se adressen:
>
> <http://navnpåwebsted.dk>

Hvordan? (Det er ganske nyt for mig). Er det en engangsudgift?

Jeg har i forvejen set i øjnene, at iWebs muligheder for at oprette
adgangsbegrænsninger med login ikke kan indstilles til at omfatte et
udvalg af sider inden for et websted. Jeg har måttet oprette to steder:
et åbent med link til det lukkede.
Jeg synes, at iWeb er et koncept med mange begrænsninger. Eller også
bliver alle programmets hemmeligheder ikke afsløret tydeligt nok. Jeg
har ellers set frem til at udnytte min konto og være et ægte medlem af
familien, der prøver at få flere af programmerne til at spille sammen.

Venlig hilsen

Ove Steen

Flemming Rubini (07-11-2006)
Kommentar
Fra : Flemming Rubini


Dato : 07-11-06 23:46

Ove Steen Smidt <xossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> Martin Bech <bechX@iY.amZ> wrote:
>
> > In article <1hogav4.1g1e4xa10loyqgN%xossmidt@tdcadsl.dk>,
> > xossmidt@tdcadsl.dk (Ove Steen Smidt) wrote:
> >
> > > Er det virkelig rigtigt, at jeg nødvendigvis skal annoncere en adresse
> > > med denne klodsede opbygning:
> > >
> > > <http://web.mac.com/ditmedlemsnavn/iWeb/navnpåwebsted>?
> >
> >
> > Du kunne fx købe et domæne og lade det forwarde til den klodsede
> > adresse. Dine besøgende vil så se adressen:
> >
> > <http://navnpåwebsted.dk>
>
> Hvordan? (Det er ganske nyt for mig). Er det en engangsudgift?
>
> Jeg har i forvejen set i øjnene, at iWebs muligheder for at oprette
> adgangsbegrænsninger med login ikke kan indstilles til at omfatte et
> udvalg af sider inden for et websted. Jeg har måttet oprette to steder:
> et åbent med link til det lukkede.
> Jeg synes, at iWeb er et koncept med mange begrænsninger. Eller også
> bliver alle programmets hemmeligheder ikke afsløret tydeligt nok. Jeg
> har ellers set frem til at udnytte min konto og være et ægte medlem af
> familien, der prøver at få flere af programmerne til at spille sammen.

Har du et link til din hjemmeside som den ser ud nu, så er det nemmere
ud fra den (grad af komplexcitet), at vurdere hvilke forslag du kan
bruge?

--
Med venlig hilsen
Flemming Rubini

E-post: brug reply for at få korrekt adresse.

Ove Steen Smidt (08-11-2006)
Kommentar
Fra : Ove Steen Smidt


Dato : 08-11-06 00:12

Flemming Rubini <flemming@rubini.invalid> wrote:

> Ove Steen Smidt <xossmidt@tdcadsl.dk> wrote:
>
> > Martin Bech <bechX@iY.amZ> wrote:
> >
> > > In article <1hogav4.1g1e4xa10loyqgN%xossmidt@tdcadsl.dk>,
> > > xossmidt@tdcadsl.dk (Ove Steen Smidt) wrote:
> > >
> > > > Er det virkelig rigtigt, at jeg nødvendigvis skal annoncere en adresse
> > > > med denne klodsede opbygning:
> > > >
> > > > <http://web.mac.com/ditmedlemsnavn/iWeb/navnpåwebsted>?
> > >
> > >
> > > Du kunne fx købe et domæne og lade det forwarde til den klodsede
> > > adresse. Dine besøgende vil så se adressen:
> > >
> > > <http://navnpåwebsted.dk>
> >
> > Hvordan? (Det er ganske nyt for mig). Er det en engangsudgift?
> >
> > Jeg har i forvejen set i øjnene, at iWebs muligheder for at oprette
> > adgangsbegrænsninger med login ikke kan indstilles til at omfatte et
> > udvalg af sider inden for et websted. Jeg har måttet oprette to steder:
> > et åbent med link til det lukkede.
> > Jeg synes, at iWeb er et koncept med mange begrænsninger. Eller også
> > bliver alle programmets hemmeligheder ikke afsløret tydeligt nok. Jeg
> > har ellers set frem til at udnytte min konto og være et ægte medlem af
> > familien, der prøver at få flere af programmerne til at spille sammen.
>
> Har du et link til din hjemmeside som den ser ud nu, så er det nemmere
> ud fra den (grad af komplexcitet), at vurdere hvilke forslag du kan
> bruge?

http://web.mac.com/ovesteensmidt/iWeb/Floejtekompagniet/Forside.html

Jeg kan se, at de uploadede sider ligger i en mappe på min iDisk, som er
direkte tilgængelig fra computeren. Hvis jeg nu ønskede at supplere
webstedet med sider, fremstillet i et andet program end iWeb, måtte det
vel være muligt bare at smide dem ind i denne mappe og lave henvisninger
til dem fra startsiden. jeg ved så bare ikke, hvordan disse sider får
deres navn.

Kan man et eller andet sted hente et ordentligt loginmodul, hvor
brugerne bliver registreret med individuelle brugernavne? I iWeb har
alle brugere samme brugernavn. Man kan altså ikke lukke nogen ude, når
de én gang har fået adgang. - Højst upraktisk.

Venlig hilsen

Ove Steen


Martin Bech (08-11-2006)
Kommentar
Fra : Martin Bech


Dato : 08-11-06 08:07

In article <1hogh7h.1fb8o1ri3tmamN%xossmidt@tdcadsl.dk>,
xossmidt@tdcadsl.dk (Ove Steen Smidt) wrote:

> > Du kunne fx købe et domæne og lade det forwarde til den klodsede
> > adresse. Dine besøgende vil så se adressen:
> >
> > <http://navnpåwebsted.dk>
>
> Hvordan? (Det er ganske nyt for mig). Er det en engangsudgift?


Du kan fx få det her:
http://gratisdns.dk/?size=400&side=62

Et .dk domæne koster 79 kr. for det første år, 62,50 for de følgende år.
Den service, du søger, kaldes URLforward og koster ikke ekstra.

--
Med venlig hilsen

Martin Bech

Flemming Rubini (08-11-2006)
Kommentar
Fra : Flemming Rubini


Dato : 08-11-06 09:24

Martin Bech <bechX@iY.amZ> wrote:

> In article <1hogh7h.1fb8o1ri3tmamN%xossmidt@tdcadsl.dk>,
> xossmidt@tdcadsl.dk (Ove Steen Smidt) wrote:
>
> > > Du kunne fx købe et domæne og lade det forwarde til den klodsede
> > > adresse. Dine besøgende vil så se adressen:
> > >
> > > <http://navnpåwebsted.dk>
> >
> > Hvordan? (Det er ganske nyt for mig). Er det en engangsudgift?
>
>
> Du kan fx få det her:
> http://gratisdns.dk/?size=400&side=62
>
> Et .dk domæne koster 79 kr. for det første år, 62,50 for de følgende år.
> Den service, du søger, kaldes URLforward og koster ikke ekstra.

Jeg er også tilbøjelig til at foreslå det samme:

<http://makeashorterlink.com/?T1DD31F1E>

Dit behov for kalender peger stærkt på at fortsætte med at bruge .Mac og
derfor at leve med iWeb's begrænsninger.

Jeg var lige ude i at tænke bedre programmer og flere friheder, men er
kalenderen helt essentiel, ville jeg nok blive på platformen.

Pænt billede i øvrigt

--
Med venlig hilsen
Flemming Rubini

E-post: brug reply for at få korrekt adresse.

Ove Steen Smidt (08-11-2006)
Kommentar
Fra : Ove Steen Smidt


Dato : 08-11-06 23:41

Flemming Rubini <flemming@rubini.invalid> wrote:

> Martin Bech <bechX@iY.amZ> wrote:
>
> > In article <1hogh7h.1fb8o1ri3tmamN%xossmidt@tdcadsl.dk>,
> > xossmidt@tdcadsl.dk (Ove Steen Smidt) wrote:
> >
> > > > Du kunne fx købe et domæne og lade det forwarde til den klodsede
> > > > adresse. Dine besøgende vil så se adressen:
> > > >
> > > > <http://navnpåwebsted.dk>
> > >
> > > Hvordan? (Det er ganske nyt for mig). Er det en engangsudgift?
> >
> >
> > Du kan fx få det her:
> > http://gratisdns.dk/?size=400&side=62
> >
> > Et .dk domæne koster 79 kr. for det første år, 62,50 for de følgende år.
> > Den service, du søger, kaldes URLforward og koster ikke ekstra.
>
> Jeg er også tilbøjelig til at foreslå det samme:
>
> <http://makeashorterlink.com/?T1DD31F1E>
>
> Dit behov for kalender peger stærkt på at fortsætte med at bruge .Mac og
> derfor at leve med iWeb's begrænsninger.
>
> Jeg var lige ude i at tænke bedre programmer og flere friheder, men er
> kalenderen helt essentiel, ville jeg nok blive på platformen.
>
> Pænt billede i øvrigt

Tak for hjælp så langt. Domæne er købt.

Jeg forstår det sådan, at man skriver http://www.floejtekompagniet.dk i
adressefeltet. Og så bliver man automatisk ledt til
http://web.mac.com/ovesteensmidt/iWeb/Floejtekompagniet/Forside.html

Hvordan får man det til at ske?

Venlig hilsen

Ove Steen

Flemming Rubini (09-11-2006)
Kommentar
Fra : Flemming Rubini


Dato : 09-11-06 00:06

Ove Steen Smidt <xossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> Flemming Rubini <flemming@rubini.invalid> wrote:
>
> > Martin Bech <bechX@iY.amZ> wrote:
> >
> > > In article <1hogh7h.1fb8o1ri3tmamN%xossmidt@tdcadsl.dk>,
> > > xossmidt@tdcadsl.dk (Ove Steen Smidt) wrote:
> > >
> > > > > Du kunne fx købe et domæne og lade det forwarde til den klodsede
> > > > > adresse. Dine besøgende vil så se adressen:
> > > > >
> > > > > <http://navnpåwebsted.dk>
> > > >
> > > > Hvordan? (Det er ganske nyt for mig). Er det en engangsudgift?
> > >
> > >
> > > Du kan fx få det her:
> > > http://gratisdns.dk/?size=400&side=62
> > >
> > > Et .dk domæne koster 79 kr. for det første år, 62,50 for de følgende år.
> > > Den service, du søger, kaldes URLforward og koster ikke ekstra.
> >
> > Jeg er også tilbøjelig til at foreslå det samme:
> >
> > <http://makeashorterlink.com/?T1DD31F1E>
> >
> > Dit behov for kalender peger stærkt på at fortsætte med at bruge .Mac og
> > derfor at leve med iWeb's begrænsninger.
> >
> > Jeg var lige ude i at tænke bedre programmer og flere friheder, men er
> > kalenderen helt essentiel, ville jeg nok blive på platformen.
> >
> > Pænt billede i øvrigt
>
> Tak for hjælp så langt. Domæne er købt.
>
> Jeg forstår det sådan, at man skriver http://www.floejtekompagniet.dk i
> adressefeltet. Og så bliver man automatisk ledt til
> http://web.mac.com/ovesteensmidt/iWeb/Floejtekompagniet/Forside.html
>
> Hvordan får man det til at ske?

Jeg var bange for du ville stille det spørgsmål
Det er lidt kompliceret. Men mon ikke du kan prøve dig lidt frem.
Når du har oprettet primær og sekundær DNS, så kommer der en større menu
frem hvor du kan vælge URL-forward.


--
Med venlig hilsen
Flemming Rubini

E-post: brug reply for at få korrekt adresse.

Ove Steen Smidt (10-11-2006)
Kommentar
Fra : Ove Steen Smidt


Dato : 10-11-06 00:16


> >
> > Tak for hjælp så langt. Domæne er købt.
> >
> > Jeg forstår det sådan, at man skriver http://www.floejtekompagniet.dk i
> > adressefeltet. Og så bliver man automatisk ledt til
> > http://web.mac.com/ovesteensmidt/iWeb/Floejtekompagniet/Forside.html
> >
> > Hvordan får man det til at ske?
>
> Jeg var bange for du ville stille det spørgsmål
> Det er lidt kompliceret. Men mon ikke du kan prøve dig lidt frem.
> Når du har oprettet primær og sekundær DNS, så kommer der en større menu
> frem hvor du kan vælge URL-forward.

Ja, men det var jo det spørgsmål, som var sagens kerne. Og jeg kører
allerede fast ved spørgsmålet om at skulle forholde mig til primær og
sekundær DNS. Hvad skal jeg dog skrive dér?
Et andet spørgsmål, som er dukket op, er, om det nu er blevet muligt at
bruge ø i et domænenavn. Sådan kunne det godt se ud i de forklaringer,
jeg nu har mødt. Kan man så gå ind og rette i navnet?

Venlig hilsen

Ove Steen

Flemming Rubini (10-11-2006)
Kommentar
Fra : Flemming Rubini


Dato : 10-11-06 08:11

Ove Steen Smidt <xossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> > >
> > > Tak for hjælp så langt. Domæne er købt.
> > >
> > > Jeg forstår det sådan, at man skriver http://www.floejtekompagniet.dk i
> > > adressefeltet. Og så bliver man automatisk ledt til
> > > http://web.mac.com/ovesteensmidt/iWeb/Floejtekompagniet/Forside.html
> > >
> > > Hvordan får man det til at ske?
> >
> > Jeg var bange for du ville stille det spørgsmål
> > Det er lidt kompliceret. Men mon ikke du kan prøve dig lidt frem.
> > Når du har oprettet primær og sekundær DNS, så kommer der en større menu
> > frem hvor du kan vælge URL-forward.
>
> Ja, men det var jo det spørgsmål, som var sagens kerne. Og jeg kører
> allerede fast ved spørgsmålet om at skulle forholde mig til primær og
> sekundær DNS. Hvad skal jeg dog skrive dér?
> Et andet spørgsmål, som er dukket op, er, om det nu er blevet muligt at
> bruge ø i et domænenavn. Sådan kunne det godt se ud i de forklaringer,
> jeg nu har mødt. Kan man så gå ind og rette i navnet?

Du kan næsten ikke lave ulykker ellers sletter du bare hvad du har lavet
og starter forfra. Ændringer tager dog vist 12-24 timer at få opdateret
på navneserveren.

Gå ind på:
<https://ssl.gratisdns.dk/admin>

Log på.

Klik på [Primær DNS]
Skriv "floejtekompagniet.dk"
Klik på [Opret primær & sekundær DNS for dette domæne]

Nu er du næsten færdig.

Så skal du tilbage til "Primær DNS domæner oversigten." Bemærk nu står
dit domæne på listen.

Her vælger du [Ændre DNS opsætning]
På den side vælger du URL-forward. Men du har brug for adressen der skal
forwardes til. Jeg er lidt usikker på hvad du skal skrive. Andre kan
måske hjælpe her? Jeg kender ikke til .Mac navngivning.

Men formentlig:
http://web.mac.com/ovesteensmidt/iWeb/Floejtekompagniet/ (under
forudsætning af at du har en index.html som startside).

Har .Mac virkelig ikke en ditdomænenavn.mac.com eller lignende?

Hold dig endelig fra at bruge ø i domænenavn, det giver virkelig mange
designproblemer mht. brochurer, e-post, henvisninger etc. Du skal i
princippet have dobbelt af alt, møgirriterende! Men hvis du er pedantisk
æstetiker, såeh...

Under alle omstændigheder, vi er derude hvor man bør have en makker ved
siden af når man arbejder med dette.

Det var mine tyve minutter så håber jeg andre kan støde lidt til

--
Med venlig hilsen
Flemming Rubini

E-post: brug reply for at få korrekt adresse.

Ove Steen Smidt (10-11-2006)
Kommentar
Fra : Ove Steen Smidt


Dato : 10-11-06 21:05

Flemming Rubini <flemming@rubini.invalid> wrote:

> Ove Steen Smidt <xossmidt@tdcadsl.dk> wrote:
>
> > > >
> > > > Tak for hjælp så langt. Domæne er købt.
> > > >
> > > > Jeg forstår det sådan, at man skriver http://www.floejtekompagniet.dk i
> > > > adressefeltet. Og så bliver man automatisk ledt til
> > > > http://web.mac.com/ovesteensmidt/iWeb/Floejtekompagniet/Forside.html
> > > >
> > > > Hvordan får man det til at ske?
> > >
> > > Jeg var bange for du ville stille det spørgsmål
> > > Det er lidt kompliceret. Men mon ikke du kan prøve dig lidt frem.
> > > Når du har oprettet primær og sekundær DNS, så kommer der en større menu
> > > frem hvor du kan vælge URL-forward.
> >
> > Ja, men det var jo det spørgsmål, som var sagens kerne. Og jeg kører
> > allerede fast ved spørgsmålet om at skulle forholde mig til primær og
> > sekundær DNS. Hvad skal jeg dog skrive dér?
> > Et andet spørgsmål, som er dukket op, er, om det nu er blevet muligt at
> > bruge ø i et domænenavn. Sådan kunne det godt se ud i de forklaringer,
> > jeg nu har mødt. Kan man så gå ind og rette i navnet?
>
> Du kan næsten ikke lave ulykker ellers sletter du bare hvad du har lavet
> og starter forfra. Ændringer tager dog vist 12-24 timer at få opdateret
> på navneserveren.
>
> Gå ind på:
> <https://ssl.gratisdns.dk/admin>
>
> Log på.
>
> Klik på [Primær DNS]
> Skriv "floejtekompagniet.dk"
> Klik på [Opret primær & sekundær DNS for dette domæne]
>
> Nu er du næsten færdig.
>
> Så skal du tilbage til "Primær DNS domæner oversigten." Bemærk nu står
> dit domæne på listen.
>
> Her vælger du [Ændre DNS opsætning]
> På den side vælger du URL-forward. Men du har brug for adressen der skal
> forwardes til. Jeg er lidt usikker på hvad du skal skrive. Andre kan
> måske hjælpe her? Jeg kender ikke til .Mac navngivning.
>
> Men formentlig:
> http://web.mac.com/ovesteensmidt/iWeb/Floejtekompagniet/ (under
> forudsætning af at du har en index.html som startside).
>
> Har .Mac virkelig ikke en ditdomænenavn.mac.com eller lignende?
>
> Hold dig endelig fra at bruge ø i domænenavn, det giver virkelig mange
> designproblemer mht. brochurer, e-post, henvisninger etc. Du skal i
> princippet have dobbelt af alt, møgirriterende! Men hvis du er pedantisk
> æstetiker, såeh...
>
> Under alle omstændigheder, vi er derude hvor man bør have en makker ved
> siden af når man arbejder med dette.
>
> Det var mine tyve minutter så håber jeg andre kan støde lidt til

Tak for venlig opmærksomhed og interesse for sagen.

Men både:

http://web.mac.com/ovesteensmidt/iWeb/Floejtekompagniet/

og:

web.mac.com/ovesteensmidt/iWeb/Floejtekompagniet/

bliver besvaret med "fejl i URL". De vil have noget, der svarer til
home20.tele.dk/~mitnavn

Venlig hilsen

Ove Steen

Flemming Rubini (10-11-2006)
Kommentar
Fra : Flemming Rubini


Dato : 10-11-06 22:29

Ove Steen Smidt <xossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> bliver besvaret med "fejl i URL". De vil have noget, der svarer til
> home20.tele.dk/~mitnavn

Ikke godt.

Så må du gå udenom bjerget.

Opret en hjemmeside se fx hos gratisdns's.

På den hjemmeside laver du et automatisk redirect til din mac-side.

Slutbrugeren har stadig oplevelsen af at skrive Jeres navn. Selvom det
er bøvlet hvad der foregå under motorhjelmen.

--
Med venlig hilsen
Flemming Rubini

E-post: brug reply for at få korrekt adresse.

Henrik Münster (11-11-2006)
Kommentar
Fra : Henrik Münster


Dato : 11-11-06 00:29

On 2006-11-10 22:29:25 +0100, flemming@rubini.invalid (Flemming Rubini) said:

> Ove Steen Smidt <xossmidt@tdcadsl.dk> wrote:
>
>> bliver besvaret med "fejl i URL". De vil have noget, der svarer til
>> home20.tele.dk/~mitnavn
>
> Ikke godt.
>
> Så må du gå udenom bjerget.
>
> Opret en hjemmeside se fx hos gratisdns's.
>
> På den hjemmeside laver du et automatisk redirect til din mac-side.
>
> Slutbrugeren har stadig oplevelsen af at skrive Jeres navn. Selvom det
> er bøvlet hvad der foregå under motorhjelmen.

Det er da ikke nødvendigt at oprette en hjemmeside hos GratisDNS. De
har da URL-forward som gratis service. Man kan endda vælge, om ens
domæne eller den rigtige URL skal vises i browseren. Det bruger jeg da
selv til at henvise fra mit domæne til en hjemmeside lavet i iWeb på
..Mac.
   Dit problem hos .Mac er altså heller ikke så stort. Det bliver først
lidt kompliceret, hvis du laver flere hjemmesider med forskellige navne
under dit brugernavn. Som det er nu, kan du bare bruge:

<web.mac.com/ovesteensmidt>
--
Venlig hilsen
Henrik Münster
Esbjerg


Flemming Rubini (11-11-2006)
Kommentar
Fra : Flemming Rubini


Dato : 11-11-06 09:22

Henrik Münster <henrik@muenster.dk> wrote:

> Det bruger jeg da
> selv til at henvise fra mit domæne til en hjemmeside lavet i iWeb på
> .Mac.

Fint, der var lidt tvivl om det overhovedet kunne lade sig gøre at
URL-forwarde til ".Mac".

> <web.mac.com/ovesteensmidt>

Virker det at bruge adressen som du skriver uden http etc. foran i
URL-forwarden hos gratisdns?

--
Med venlig hilsen
Flemming Rubini

E-post: brug reply for at få korrekt adresse.

Ove Steen Smidt (11-11-2006)
Kommentar
Fra : Ove Steen Smidt


Dato : 11-11-06 14:58

Flemming Rubini <flemming@rubini.invalid> wrote:

> Henrik Münster <henrik@muenster.dk> wrote:
>
> > Det bruger jeg da
> > selv til at henvise fra mit domæne til en hjemmeside lavet i iWeb på
> > .Mac.
>
> Fint, der var lidt tvivl om det overhovedet kunne lade sig gøre at
> URL-forwarde til ".Mac".
>
> > <web.mac.com/ovesteensmidt>
>
> Virker det at bruge adressen som du skriver uden http etc. foran i
> URL-forwarden hos gratisdns?

Ja, jeg har prøvet at skrive
<web.mac.com/ovesteensmidt/iWeb/Floejtekompagniet/ >
Det virkede ikke.

Jeg har faktisk i sinde at oprette yderligere et site med iWeb til et
andet formål.

GratisDNS.dk har et telefonnummer. Så de har åbenbart ikke noget imod at
blive ringet op. Det prøver jeg.

Venlig hilsen

Ove Steen

Thorkil Olesen (11-11-2006)
Kommentar
Fra : Thorkil Olesen


Dato : 11-11-06 16:11

Ove Steen Smidt <xossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> Ja, jeg har prøvet at skrive
> <web.mac.com/ovesteensmidt/iWeb/Floejtekompagniet/ >
> Det virkede ikke.
>
> Jeg har faktisk i sinde at oprette yderligere et site med iWeb til et
> andet formål.
>
> GratisDNS.dk har et telefonnummer. Så de har åbenbart ikke noget imod at
> blive ringet op. Det prøver jeg.

Det er muligt, de vil hjælpe. Du skal nok alligevel være opmærksom på,
at en betingelse for, at det er gratis, er, at der ikke ydes support.

Jeg har prøvet at lave en lookup på floejtekompagniet.dk, og der findes
ingenting. Hvis jeg slår det op hos DK-hostmaster, så står det som
"reserveret", mens mine domæner står som "aktivt". Er du sikker på, at
domænet rent faktisk er oprettet hos DK-hostmaster endnu? Har du betalt?
Har du bekræftet oprettelsen hos DK-hostmaster? Måske skal du blot have
lidt tålmodighed.

--
Thorkil Olesen,
Hanstholm.

Ove Steen Smidt (12-11-2006)
Kommentar
Fra : Ove Steen Smidt


Dato : 12-11-06 11:12

Thorkil Olesen <slet.dette.thorkil.og.dette@pip.dknet.dk> wrote:

> Ove Steen Smidt <xossmidt@tdcadsl.dk> wrote:
>
> > Ja, jeg har prøvet at skrive
> > <web.mac.com/ovesteensmidt/iWeb/Floejtekompagniet/ >
> > Det virkede ikke.
> >
> > Jeg har faktisk i sinde at oprette yderligere et site med iWeb til et
> > andet formål.
> >
> > GratisDNS.dk har et telefonnummer. Så de har åbenbart ikke noget imod at
> > blive ringet op. Det prøver jeg.
>
> Det er muligt, de vil hjælpe. Du skal nok alligevel være opmærksom på,
> at en betingelse for, at det er gratis, er, at der ikke ydes support.
>
> Jeg har prøvet at lave en lookup på floejtekompagniet.dk, og der findes
> ingenting. Hvis jeg slår det op hos DK-hostmaster, så står det som
> "reserveret", mens mine domæner står som "aktivt". Er du sikker på, at
> domænet rent faktisk er oprettet hos DK-hostmaster endnu? Har du betalt?
> Har du bekræftet oprettelsen hos DK-hostmaster? Måske skal du blot have
> lidt tålmodighed.

Jeg har modtaget en faktura dateret 9/11.

Venlig hilsen

Ove Steen

Thorkil Olesen (12-11-2006)
Kommentar
Fra : Thorkil Olesen


Dato : 12-11-06 18:37

Ove Steen Smidt <xossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> Thorkil Olesen <slet.dette.thorkil.og.dette@pip.dknet.dk> wrote:
>
> > Jeg har prøvet at lave en lookup på floejtekompagniet.dk, og der findes
> > ingenting. Hvis jeg slår det op hos DK-hostmaster, så står det som
> > "reserveret", mens mine domæner står som "aktivt". Er du sikker på, at
> > domænet rent faktisk er oprettet hos DK-hostmaster endnu? Har du betalt?
> > Har du bekræftet oprettelsen hos DK-hostmaster? Måske skal du blot have
> > lidt tålmodighed.
>
> Jeg har modtaget en faktura dateret 9/11.

Jeg citerer lige pkt 47 i GratisDNS' udmærkede OSS. Måske kan du bruge
det?

--- CITAT ---
47) Jeg har købt et nyt .dk domæne, det virker ikke ? ?
Tillykke med dit nye .dk domæne.

Du har bemærket at domænet ikke virker, selvom du har fået faktura'en på
det? Det plejer jo at virke når man får faktura'en..?

DK-Hostmaster har fundet på en ny leg, den hedder
"vent-på-information-fra-dkhostmaster", eller blot "ordrebekræftelse". I
sin enkelthed, så går legen ud på at du skal vente på et alm. brev fra
DK-Hostmaster eller en email sendt til EJER email adressen (hvis du i
bestillingen ikke har oplyst en ejer email adresse, så er den sat til
postmaster@[domænetduharbestil].dk). I det brev/email står der et handle
og en pinkode.

Med disse to ting i hånden kan du aktivere domænet på DK-Hostmaster's
hjemmeside..

Og nej, du kan ikke aktivere domænet uden de to ting..

Og ja, DK-hostmaster lukker dig ude hvis du forsøger at gætte
pinkoden...

Og ja, vi har også en mening om det her..
--- CITAT SLUT ---

--
Thorkil Olesen,
Hanstholm.

Flemming Rubini (11-11-2006)
Kommentar
Fra : Flemming Rubini


Dato : 11-11-06 16:47

Ove Steen Smidt <xossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> Ja, jeg har prøvet at skrive
> <web.mac.com/ovesteensmidt/iWeb/Floejtekompagniet/ >
> Det virkede ikke.

Øh det var ikke det Henrik foreslog.

Hvorfor ikke: <web.mac.com/ovesteensmidt> ?

--
Med venlig hilsen
Flemming Rubini

E-post: brug reply for at få korrekt adresse.

Flemming Rubini (11-11-2006)
Kommentar
Fra : Flemming Rubini


Dato : 11-11-06 17:30

Flemming Rubini <flemming@rubini.invalid> wrote:

> Ove Steen Smidt <xossmidt@tdcadsl.dk> wrote:
>
> > Ja, jeg har prøvet at skrive
> > <web.mac.com/ovesteensmidt/iWeb/Floejtekompagniet/ >
> > Det virkede ikke.
>
> Øh det var ikke det Henrik foreslog.
>
> Hvorfor ikke: <web.mac.com/ovesteensmidt> ?

Hov den smuttede afsted denne posting.

Jeg går ud fra at du så har fundet ud af hvordan du tager højde for
flere "netsteder" på samme hjemmeside. Fortæl fortæl.

--
Med venlig hilsen
Flemming Rubini

E-post: brug reply for at få korrekt adresse.

Martin Bech (11-11-2006)
Kommentar
Fra : Martin Bech


Dato : 11-11-06 20:15

In article <1honf72.31eltsgfsrusN%flemming@rubini.invalid>,
flemming@rubini.invalid (Flemming Rubini) wrote:

> Jeg går ud fra at du så har fundet ud af hvordan du tager højde for
> flere "netsteder" på samme hjemmeside. Fortæl fortæl.

Det kan man let få hvis man placerer hvert netsted i sin egen mappe, og
man så køber et domæne til hvert netsted og laver url forwarding.

--
Med venlig hilsen

Martin Bech

Flemming Rubini (11-11-2006)
Kommentar
Fra : Flemming Rubini


Dato : 11-11-06 20:33

Martin Bech <bechX@iY.amZ> wrote:

> In article <1honf72.31eltsgfsrusN%flemming@rubini.invalid>,
> flemming@rubini.invalid (Flemming Rubini) wrote:
>
> > Jeg går ud fra at du så har fundet ud af hvordan du tager højde for
> > flere "netsteder" på samme hjemmeside. Fortæl fortæl.
>
> Det kan man let få hvis man placerer hvert netsted i sin egen mappe, og
> man så køber et domæne til hvert netsted og laver url forwarding.

Tak.

Ved du om man kan oprette individuelle kalendre for hvert netsted på
iMac, under samme konto forståes?


--
Med venlig hilsen
Flemming Rubini

E-post: brug reply for at få korrekt adresse.

Martin Bech (12-11-2006)
Kommentar
Fra : Martin Bech


Dato : 12-11-06 01:26

In article <1honnm5.1l0zuw71bb5dhqN%flemming@rubini.invalid>,
flemming@rubini.invalid (Flemming Rubini) wrote:

> Ved du om man kan oprette individuelle kalendre for hvert netsted på
> iMac, under samme konto forståes?

Ingen anelse. Jeg har aldrig prøvet .mac.
--
Med venlig hilsen

Martin Bech

Ove Steen Smidt (12-11-2006)
Kommentar
Fra : Ove Steen Smidt


Dato : 12-11-06 11:30

Flemming Rubini <flemming@rubini.invalid> wrote:

> Flemming Rubini <flemming@rubini.invalid> wrote:
>
> > Ove Steen Smidt <xossmidt@tdcadsl.dk> wrote:
> >
> > > Ja, jeg har prøvet at skrive
> > > <web.mac.com/ovesteensmidt/iWeb/Floejtekompagniet/ >
> > > Det virkede ikke.
> >
> > Øh det var ikke det Henrik foreslog.
> >
> > Hvorfor ikke: <web.mac.com/ovesteensmidt> ?
>
> Hov den smuttede afsted denne posting.
>
> Jeg går ud fra at du så har fundet ud af hvordan du tager højde for
> flere "netsteder" på samme hjemmeside. Fortæl fortæl.

Jeg mener ikke "flere netsteder på samme hjemmeside". Jeg har i sinde
senere hen at oprette en anden hjemmeside med et helt andet formål end
den aktuelle. Det er jeg gået ud fra, at jeg kan, når iWeb indeholder
kommandoen "Nyt websted".
iDisk på min computer indeholder mapperne Sites (i flertal) > Web >
iWeb. Heri ligger de oprettede sider.
Er der nogle begrebsmæssige uklarheder i forhold til ordene site,
hjemmeside, websted?
Vil alt, hvad jeg opretter og publicerer med iWeb under samme .mac-konto
blive betragtet som én hjemmeside? Det vil jeg kunne sætte mig ud over,
når jeg kan knytte siderne til de domænenavne, jeg køber.

Og så dur det ikke med kun <web.mac.com/ovesteensmidt> Hvorfor kan man
ikke knytte flere skråstreger til?

venlig hilsen

Ove Steen

Flemming Rubini (12-11-2006)
Kommentar
Fra : Flemming Rubini


Dato : 12-11-06 14:02

Ove Steen Smidt <xossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> Jeg mener ikke "flere netsteder på samme hjemmeside". Jeg har i sinde
> senere hen at oprette en anden hjemmeside med et helt andet formål end
> den aktuelle. Det er jeg gået ud fra, at jeg kan, når iWeb indeholder
> kommandoen "Nyt websted".

websted er en singlish oversættelse af nudansk netsted.

> iDisk på min computer indeholder mapperne Sites (i flertal) > Web >
> iWeb. Heri ligger de oprettede sider.
> Er der nogle begrebsmæssige uklarheder i forhold til ordene site,
> hjemmeside, websted?

Tjah, jeg beskriver det således: Du køber fx navnene

domæne1.dk, som er dit netsted nr. 1, og

domæne2.dk, som er dit netsted nr. 2,

og de peger på forskellige mapper på dit .Mac-net-sted, som er dit
netsted nr. 3.

Det er jo kun os der ved at nested 1 og 2 er virtuelle

> Vil alt, hvad jeg opretter og publicerer med iWeb under samme .mac-konto
> blive betragtet som én hjemmeside? Det vil jeg kunne sætte mig ud over,
> når jeg kan knytte siderne til de domænenavne, jeg køber.

Formentlig ja set fra .Mac-siden. Men det er netop det vi er ved at
omgå

> Og så dur det ikke med kun <web.mac.com/ovesteensmidt> Hvorfor kan man
> ikke knytte flere skråstreger til?

Dit domænenavn står stadig til "reserved" status. Formentlig er du røget
ind i diverse nedbrud og opdateringer, så det stadig står i kø.

--
Med venlig hilsen
Flemming Rubini

E-post: brug reply for at få korrekt adresse.

Ove Steen Smidt (12-11-2006)
Kommentar
Fra : Ove Steen Smidt


Dato : 12-11-06 15:41

Flemming Rubini <flemming@rubini.invalid> wrote:

> Ove Steen Smidt <xossmidt@tdcadsl.dk> wrote:
>
> > Jeg mener ikke "flere netsteder på samme hjemmeside". Jeg har i sinde
> > senere hen at oprette en anden hjemmeside med et helt andet formål end
> > den aktuelle. Det er jeg gået ud fra, at jeg kan, når iWeb indeholder
> > kommandoen "Nyt websted".
>
> websted er en singlish oversættelse af nudansk netsted.
>
> > iDisk på min computer indeholder mapperne Sites (i flertal) > Web >
> > iWeb. Heri ligger de oprettede sider.
> > Er der nogle begrebsmæssige uklarheder i forhold til ordene site,
> > hjemmeside, websted?
>
> Tjah, jeg beskriver det således: Du køber fx navnene
>
> domæne1.dk, som er dit netsted nr. 1, og
>
> domæne2.dk, som er dit netsted nr. 2,
>
> og de peger på forskellige mapper på dit .Mac-net-sted, som er dit
> netsted nr. 3.
>
> Det er jo kun os der ved at nested 1 og 2 er virtuelle
>
> > Vil alt, hvad jeg opretter og publicerer med iWeb under samme .mac-konto
> > blive betragtet som én hjemmeside? Det vil jeg kunne sætte mig ud over,
> > når jeg kan knytte siderne til de domænenavne, jeg køber.
>
> Formentlig ja set fra .Mac-siden. Men det er netop det vi er ved at
> omgå
>
> > Og så dur det ikke med kun <web.mac.com/ovesteensmidt> Hvorfor kan man
> > ikke knytte flere skråstreger til?
>
> Dit domænenavn står stadig til "reserved" status. Formentlig er du røget
> ind i diverse nedbrud og opdateringer, så det stadig står i kø.

Er det derfor, at jeg får melding om fejl i URL, når jeg har indsat i
det iWeb-navn, der skal pegnes på?

Venlig hilsen

Ove Steen

Ove Steen Smidt (12-11-2006)
Kommentar
Fra : Ove Steen Smidt


Dato : 12-11-06 17:22

Jeg fandt en hjælpeside i brugerforum på gratisdns.dk og prøvede igen at
indtaste <web.mac.com/ovesteensmidt/iWeb/Floejtekompagniet/> som URL
for floejtekompagniet.dk i "Tilføj URL forward".
Og denne gang kom der ingen fejlmelding. - Jeg er sikker på, at jeg har
gjort det samme de tidligere gange. Men nu var systemet åbenbart klar.
Og så skal der bare ventes i 12 timer.

Tak for jeres interesse for sagen.

Venlig hilsen

Ove Steen

Flemming Rubini (12-11-2006)
Kommentar
Fra : Flemming Rubini


Dato : 12-11-06 17:30

Ove Steen Smidt <xossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> indtaste <web.mac.com/ovesteensmidt/iWeb/Floejtekompagniet/> som URL

Tak for tilbagemeldingen. Altså uden http:// etc.

--
Med venlig hilsen
Flemming Rubini

E-post: brug reply for at få korrekt adresse.

Ove Steen Smidt (16-11-2006)
Kommentar
Fra : Ove Steen Smidt


Dato : 16-11-06 22:35

Flemming Rubini <flemming@rubini.invalid> wrote:

> Ove Steen Smidt <xossmidt@tdcadsl.dk> wrote:
>
> > indtaste <web.mac.com/ovesteensmidt/iWeb/Floejtekompagniet/> som URL
>
> Tak for tilbagemeldingen. Altså uden http:// etc.

www.floejtekompagniet.dk fungerer nu som henvisning
http://web.mac.com/ovesteensmidt/iWeb/Floejtekompagniet/

Jeg har set den efter på en win-maskine. Her ser det ud til, at man skal
være forsigtig med sit farvevalg. Gradueringsfyld som baggrund for
tekst, der ser godt ud i iWeb, flyder sammen til en grå masse i Internet
Explorer. Det giver især problemer i forhold til tekstlinks, som fra
programmets side kun kan være gyldenbrune.

Venlig hilsen

Ove Steen

Flemming Rubini (17-11-2006)
Kommentar
Fra : Flemming Rubini


Dato : 17-11-06 09:20

Ove Steen Smidt <xossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> Flemming Rubini <flemming@rubini.invalid> wrote:
>
> > Ove Steen Smidt <xossmidt@tdcadsl.dk> wrote:
> >
> > > indtaste <web.mac.com/ovesteensmidt/iWeb/Floejtekompagniet/> som URL
> >
> > Tak for tilbagemeldingen. Altså uden http:// etc.
>
> www.floejtekompagniet.dk fungerer nu som henvisning
> http://web.mac.com/ovesteensmidt/iWeb/Floejtekompagniet/

Sejt gået.

>
> Jeg har set den efter på en win-maskine. Her ser det ud til, at man skal
> være forsigtig med sit farvevalg. Gradueringsfyld som baggrund for
> tekst, der ser godt ud i iWeb, flyder sammen til en grå masse i Internet
> Explorer. Det giver især problemer i forhold til tekstlinks, som fra
> programmets side kun kan være gyldenbrune.

Jeg kender ikke iWeb, men i et program det ligner Rapidweaver ville du
kunne tilrette ved at editere i html. Måske har dit program den
mulighed?

--
Med venlig hilsen
Flemming Rubini

E-post: brug reply for at få korrekt adresse.

Ove Steen Smidt (17-11-2006)
Kommentar
Fra : Ove Steen Smidt


Dato : 17-11-06 17:10

Flemming Rubini <flemming@rubini.invalid> wrote:

> Ove Steen Smidt <xossmidt@tdcadsl.dk> wrote:
>
> > Flemming Rubini <flemming@rubini.invalid> wrote:
> >
> > > Ove Steen Smidt <xossmidt@tdcadsl.dk> wrote:
> > >
> > > > indtaste <web.mac.com/ovesteensmidt/iWeb/Floejtekompagniet/> som URL
> > >
> > > Tak for tilbagemeldingen. Altså uden http:// etc.
> >
> > www.floejtekompagniet.dk fungerer nu som henvisning
> > http://web.mac.com/ovesteensmidt/iWeb/Floejtekompagniet/
>
> Sejt gået.
>
> >
> > Jeg har set den efter på en win-maskine. Her ser det ud til, at man skal
> > være forsigtig med sit farvevalg. Gradueringsfyld som baggrund for
> > tekst, der ser godt ud i iWeb, flyder sammen til en grå masse i Internet
> > Explorer. Det giver især problemer i forhold til tekstlinks, som fra
> > programmets side kun kan være gyldenbrune.
>
> Jeg kender ikke iWeb, men i et program det ligner Rapidweaver ville du
> kunne tilrette ved at editere i html. Måske har dit program den
> mulighed?

Det ville da være dejligt, hvis man kunne låse op for den slags
indstillingsmuligheder, som Apple tilsyneladende har lagt en overlagt
spærring på.
...."et program det ligner Rapidweaver"... Er der mon nogen, der ved mere
om det?

Venlig hilsen

Ove Steen

Morten Lind (17-11-2006)
Kommentar
Fra : Morten Lind


Dato : 17-11-06 18:32

Ove Steen Smidt <xossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> Det ville da være dejligt, hvis man kunne låse op for den slags
> indstillingsmuligheder, som Apple tilsyneladende har lagt en overlagt
> spærring på.
> ..."et program det ligner Rapidweaver"... Er der mon nogen, der ved mere
> om det?
>
> Venlig hilsen
>
> Ove Steen

I en "normal" webeditor kan man redigere i koden - jeg ved desværre
ikke, om man kan dét i iWeb, men _hvis_ man kan, kan man også ændre
farven på lænkerne.

M.
--
[dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst(ml)]

Ove Steen Smidt (17-11-2006)
Kommentar
Fra : Ove Steen Smidt


Dato : 17-11-06 17:38

Jeg har oprettet en side i iWebmed mulighed for download af dokumenter
(noder i pdf) for medlemmer.
Jeg retter i en node. Skal man nu ind og udskifte det uploadede dokument
i iWeb?
Nejda, man udskifter bare filen i den mappe, man har direkte adgang til
på IDisk. Smart og lækkert. (Men overhovedet ikke antydet som mulighed i
hjælpevunktionerne).

Venlig hilsen

Ove Steen

Stig Leerbeck (17-11-2006)
Kommentar
Fra : Stig Leerbeck


Dato : 17-11-06 17:51

Ove Steen Smidt <xossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> Jeg har oprettet en side i iWebmed mulighed for download af dokumenter
> (noder i pdf) for medlemmer.
> Jeg retter i en node. Skal man nu ind og udskifte det uploadede dokument
> i iWeb?
> Nejda, man udskifter bare filen i den mappe, man har direkte adgang til
> på IDisk. Smart og lækkert. (Men overhovedet ikke antydet som mulighed i
> hjælpevunktionerne).
>
> Venlig hilsen
>
> Ove Steen

Nja - en WEB-side vil altid hente dokumentet med samme navn uanset hvad
du skifter det ud med.

Det er nok lidt i periferien af hvad de kan skrive i manuelen eftersom
det ikke er en egentlig iWeb funktion men blot et resultat af
html-siders måde at virke på.

Stig Leerbeck
--
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Ove Steen Smidt (18-11-2006)
Kommentar
Fra : Ove Steen Smidt


Dato : 18-11-06 01:08

Stig Leerbeck <stigleerbeck@nypost.dk> wrote:

> Ove Steen Smidt <xossmidt@tdcadsl.dk> wrote:
>
> > Jeg har oprettet en side i iWebmed mulighed for download af dokumenter
> > (noder i pdf) for medlemmer.
> > Jeg retter i en node. Skal man nu ind og udskifte det uploadede dokument
> > i iWeb?
> > Nejda, man udskifter bare filen i den mappe, man har direkte adgang til
> > på IDisk. Smart og lækkert. (Men overhovedet ikke antydet som mulighed i
> > hjælpevunktionerne).
> >
> > Venlig hilsen
> >
> > Ove Steen
>
> Nja - en WEB-side vil altid hente dokumentet med samme navn uanset hvad
> du skifter det ud med.
>
> Det er nok lidt i periferien af hvad de kan skrive i manuelen eftersom
> det ikke er en egentlig iWeb funktion men blot et resultat af
> html-siders måde at virke på.
>
> Stig Leerbeck

Jeg synes snarere, at min oplevelse er et resultat af samspillet mellem
iWeb og IDisk. Hvis jeg ikke havde haft iDisk, ville jeg ikke have haft
den genvej til at ændre dokumenter.

Venlig hilsen

Ove Steen

Stig Leerbeck (18-11-2006)
Kommentar
Fra : Stig Leerbeck


Dato : 18-11-06 01:34

Ove Steen Smidt <xossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

>
> Jeg synes snarere, at min oplevelse er et resultat af samspillet mellem
> iWeb og IDisk. Hvis jeg ikke havde haft iDisk, ville jeg ikke have haft
> den genvej til at ændre dokumenter.

Undskyld jeg er lidt firkantet, men JO du kunne! Sådan fungerer HTML
simpelthen.

Stig Leerbeck
--
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Henrik Münster (19-11-2006)
Kommentar
Fra : Henrik Münster


Dato : 19-11-06 00:10

On 2006-11-17 17:38:02 +0100, xossmidt@tdcadsl.dk (Ove Steen Smidt) said:

> Nejda, man udskifter bare filen i den mappe, man har direkte adgang til
> på IDisk. Smart og lækkert. (Men overhovedet ikke antydet som mulighed i
> hjælpevunktionerne).

Jeg ved heller ikke, hvor smart det altid er. Hvis man ændrer noget i
iWeb, kan iWeb finde på at overskrive de ændringer, man manuelt har
lavet, som du beskriver. Så skal man ind at lave de samme ændringer
manuelt igen. Så vidt jeg kan se, er det lidt uforudsigeligt, hvor
meget iWeb uploader, når man har ændret lidt på sit website, men ofte
er det så vidt jeg kan se rigeligt og dermed mere end bare den lille
ting, man har ændret i iWeb. Men hvis det fungerer for dig, er det jo
fint.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster
Esbjerg


Ove Steen Smidt (19-11-2006)
Kommentar
Fra : Ove Steen Smidt


Dato : 19-11-06 09:54

Henrik Münster <henrik@muenster.dk> wrote:

> On 2006-11-17 17:38:02 +0100, xossmidt@tdcadsl.dk (Ove Steen Smidt) said:
>
> > Nejda, man udskifter bare filen i den mappe, man har direkte adgang til
> > på IDisk. Smart og lækkert. (Men overhovedet ikke antydet som mulighed i
> > hjælpevunktionerne).
>
> Jeg ved heller ikke, hvor smart det altid er. Hvis man ændrer noget i
> iWeb, kan iWeb finde på at overskrive de ændringer, man manuelt har
> lavet, som du beskriver. Så skal man ind at lave de samme ændringer
> manuelt igen. Så vidt jeg kan se, er det lidt uforudsigeligt, hvor
> meget iWeb uploader, når man har ændret lidt på sit website, men ofte
> er det så vidt jeg kan se rigeligt og dermed mere end bare den lille
> ting, man har ændret i iWeb. Men hvis det fungerer for dig, er det jo
> fint.

Ja, nu har jeg jo ikke haft mulighed for at gøre efaringer så længe.
Selve det at udskifte et dokument, der linkes til,, kan vel ikke
medføre, at andet bliver overskrevet.
Det er mærkeligt, at menuen på dansk kalder det "Henvisning til arkiv",
når det drejer sig om henvisning til et dokument.
Det er bøvlet at udskifte henvisningen inde fra iWeb. Det er nemmere at
slette henvisningen og oprette en ny.
Man kan kun håbe, at Apple med flid indsamler tilbagemeldinger for at
forbedre dette program, der trods alt har så mange gode muligheder for
at gøre hjemmesideproduktion til en folkesport.

Venlig hilsen

Ove Steen

Morten Lind (19-11-2006)
Kommentar
Fra : Morten Lind


Dato : 19-11-06 13:00

Ove Steen Smidt <xossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> Det er mærkeligt, at menuen på dansk kalder det "Henvisning til arkiv",
> når det drejer sig om henvisning til et dokument.

> Venlig hilsen
>
> Ove Steen

Velkommen i Macverdenen - siden jeg stod på MacOS 7.+, har "arkiv" været
lig med "dokument" - det har forvirret mange, men man vænner sig til
det.......

M.
--
[dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst(ml)]

Jesper Juellund Jens~ (19-11-2006)
Kommentar
Fra : Jesper Juellund Jens~


Dato : 19-11-06 13:48

Morten Lind skrev:

> Velkommen i Macverdenen - siden jeg stod på MacOS 7.+, har "arkiv" været
> lig med "dokument"

Njah, et arkiv kan også være et program.

"Arkiv" er snarere det, andre kalder "fil" - altså en samlebetegnelse
for programmer, dokumenter m.m.

--
Jesper Juellund Jensen

Ove Steen Smidt (19-11-2006)
Kommentar
Fra : Ove Steen Smidt


Dato : 19-11-06 15:43

Jesper Juellund Jensen <jjj@cyrk.dk> wrote:

> Morten Lind skrev:
>
> > Velkommen i Macverdenen - siden jeg stod på MacOS 7.+, har "arkiv" været
> > lig med "dokument"
>
> Njah, et arkiv kan også være et program.
>
> "Arkiv" er snarere det, andre kalder "fil" - altså en samlebetegnelse
> for programmer, dokumenter m.m.

Jeg anerkender ikke denne forvanskning af betydningen af ord fra det
danske sprog.

Politikens Fremmedordbog:
Arkiv: (opbevaringssted for) samling af breve, dokumenter o.l.
Arkivalier: dokumentert som opbevares i et arkiv.
Arkivere: opbevare, anbringe i et arkiv.

Jeg går ud fra, at sprogbrugen i danske programversioner følger dansk
sprognorm.
Andre tolkninger må stå for jeres egen regning.

Venlig hilsen

Ove Steen (stod på Macverdenen et par versioner FØR 7.0)

Thorkil Olesen (19-11-2006)
Kommentar
Fra : Thorkil Olesen


Dato : 19-11-06 22:49

Ove Steen Smidt <xossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> Jesper Juellund Jensen <jjj@cyrk.dk> wrote:
>
> > Morten Lind skrev:
> >
> > > Velkommen i Macverdenen - siden jeg stod på MacOS 7.+, har "arkiv" været
> > > lig med "dokument"
> >
> > Njah, et arkiv kan også være et program.
> >
> > "Arkiv" er snarere det, andre kalder "fil" - altså en samlebetegnelse
> > for programmer, dokumenter m.m.
>
> Jeg anerkender ikke denne forvanskning af betydningen af ord fra det
> danske sprog.
>
> Politikens Fremmedordbog:
> Arkiv: (opbevaringssted for) samling af breve, dokumenter o.l.
> Arkivalier: dokumentert som opbevares i et arkiv.
> Arkivere: opbevare, anbringe i et arkiv.

Du mener altså, at det retteligen burde hedde "arkivalie" istedet for
"arkiv"? Du har sikkert ret, men findes den samme fejl egentligt også i
det engelske udtryk "file"? "Arkiv" er vel blot en ret direkte
oversættelse.

(Derimod er "fil" en uskøn og ukorrekt undersættelse, som aldrig burde
have været godtaget på dansk!)

Der findes flere forskellige typer "arkiver", og man kan sige, at et
"dokument" er et "arkiv", men det modsatte er ikke altid tilfældet. I
Ove Steens tilfælde er "Henvisning til arkiv" altså korrekt, når der er
tale om et dokument, omend ikke så præcist, som det kunne have været.

--
Thorkil Olesen,
Hanstholm.

Henrik Münster (19-11-2006)
Kommentar
Fra : Henrik Münster


Dato : 19-11-06 15:39

On 2006-11-19 09:53:50 +0100, xossmidt@tdcadsl.dk (Ove Steen Smidt) said:

> Ja, nu har jeg jo ikke haft mulighed for at gøre efaringer så længe.
> Selve det at udskifte et dokument, der linkes til,, kan vel ikke
> medføre, at andet bliver overskrevet. Det er mærkeligt, at menuen på
> dansk kalder det "Henvisning til arkiv",
> når det drejer sig om henvisning til et dokument. Det er bøvlet at
> udskifte henvisningen inde fra iWeb. Det er nemmere at
> slette henvisningen og oprette en ny.
> Man kan kun håbe, at Apple med flid indsamler tilbagemeldinger for at
> forbedre dette program, der trods alt har så mange gode muligheder for
> at gøre hjemmesideproduktion til en folkesport.

Hvis det er en hjemmelavet side, du selv lægger ind, så skal det nok
fungere. Problemet opstår, hvis det er en side, man har lavet i iWeb,
som man siden ændrer manuelt og lægger i sin iDisk. Det ved iWeb jo
ikke. Næste gang man så ændrer noget på sit site i iWeb, kan man
risikere, at iWeb overskriver den siden, man har ændret manuelt. Det
gælder også, selv om man ikke ændrer på den siden i iWeb, efter hvad
jeg har hørt. iWeb kan godt finde på at overskrive den alligevel.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster
Esbjerg


Ove Steen Smidt (19-11-2006)
Kommentar
Fra : Ove Steen Smidt


Dato : 19-11-06 23:04

Henrik Münster <henrik@muenster.dk> wrote:

> On 2006-11-19 09:53:50 +0100, xossmidt@tdcadsl.dk (Ove Steen Smidt) said:
>
> > Ja, nu har jeg jo ikke haft mulighed for at gøre efaringer så længe.
> > Selve det at udskifte et dokument, der linkes til,, kan vel ikke
> > medføre, at andet bliver overskrevet. Det er mærkeligt, at menuen på
> > dansk kalder det "Henvisning til arkiv",
> > når det drejer sig om henvisning til et dokument. Det er bøvlet at
> > udskifte henvisningen inde fra iWeb. Det er nemmere at
> > slette henvisningen og oprette en ny.
> > Man kan kun håbe, at Apple med flid indsamler tilbagemeldinger for at
> > forbedre dette program, der trods alt har så mange gode muligheder for
> > at gøre hjemmesideproduktion til en folkesport.
>
> Hvis det er en hjemmelavet side, du selv lægger ind, så skal det nok
> fungere. Problemet opstår, hvis det er en side, man har lavet i iWeb,
> som man siden ændrer manuelt og lægger i sin iDisk. Det ved iWeb jo
> ikke. Næste gang man så ændrer noget på sit site i iWeb, kan man
> risikere, at iWeb overskriver den siden, man har ændret manuelt. Det
> gælder også, selv om man ikke ændrer på den siden i iWeb, efter hvad
> jeg har hørt. iWeb kan godt finde på at overskrive den alligevel.

Nej, det drejer sig netop om dokumenter fra andre programmer (aktuelt er
det pdf), som man skal kunne downloade fra iWebsiden, hvor der er link
til dem.

Venlig hilsen

Ove Steen

Flemming Rubini (12-11-2006)
Kommentar
Fra : Flemming Rubini


Dato : 12-11-06 17:30

Ove Steen Smidt <xossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> Er det derfor, at jeg får melding om fejl i URL, når jeg har indsat i
> det iWeb-navn, der skal pegnes på?

Jeg tror det, Peter Larsen er ret snedig, og har formentlig lavet et
tjek for dig; han har så ikke gidet lave en dechifrérbar
fejltilbagemelding

Der er mange meldinger på nettet om at det ikke kan lade sig gøre, men
her er vi heldige, da Münster har oplyst at han har succes hermed.

--
Med venlig hilsen
Flemming Rubini

E-post: brug reply for at få korrekt adresse.

Martin Bech (10-11-2006)
Kommentar
Fra : Martin Bech


Dato : 10-11-06 15:50

In article <1hok8k3.m1s6f9kvo1s2N%xossmidt@tdcadsl.dk>,
xossmidt@tdcadsl.dk (Ove Steen Smidt) wrote:

> Et andet spørgsmål, som er dukket op, er, om det nu er blevet muligt at
> bruge ø i et domænenavn. Sådan kunne det godt se ud i de forklaringer,
> jeg nu har mødt. Kan man så gå ind og rette i navnet?

Hvis du gerne vil have domænenavnet med ø, vil jeg anbefale, at du blot
køber dette også. Så kan både navnet med ø og navnet med oe pege på din
..mac hjemmeside.
--
Med venlig hilsen

Martin Bech

Henrik Münster (10-11-2006)
Kommentar
Fra : Henrik Münster


Dato : 10-11-06 16:04

On 2006-11-10 00:15:43 +0100, xossmidt@tdcadsl.dk (Ove Steen Smidt) said:

> Et andet spørgsmål, som er dukket op, er, om det nu er blevet muligt at
> bruge ø i et domænenavn. Sådan kunne det godt se ud i de forklaringer,
> jeg nu har mødt. Kan man så gå ind og rette i navnet?

Som andre har svaret, er det foreløbig et problem, da ikke alle
programmer, servere etc. understøtter det lige godt. Man kan dog
forudsige, at dette problem forsvinder i fremtiden, hvis alle
computersystemet f.eks. begynder at bruge unicode tegnsæt. Hvis du vil
være sikker på at være indehaver af domænet "fløjtekompagniet.dk", så
kan det være en god idé at købe det allerede nu. Så er du sikker på, at
der ikke er andre, der snupper det. Jeg har således allerede købt min
efternavn som domæne, selv om der ikke rigtig er noget at bruge det til.
   Det leder os til det næste: Du har købt rettigheden til domænet
"floejtekompagniet.dk". Det er en rettighed, du har personligt. Det er
ikke knyttet til det firma, du har DNS-service hos. Du kan derfor
flytte navnet til et andet firma, hvis du hellere vil have DNS-service
og måske hjemmeside liggende der. Og det gælder selvfølgelig i hele
verden. Der er ikke andre, som kan benytte det domænenavn. De kan
selvfølgelig godt benytte "floejtekompagniet.com", som er et helt andet
domænenavn. Det er lidt ligesom når et firma har rettigheden til et
bestemt navn. Man kan derfor ikke bare ændre i det. Vil du have et
domæne, der staves lidt anderledes, må du også købe rettigheden til
det. Mange firmaer køber således domæner med forskellig stavemåde, hvis
deres navn kan staves forskelligt. Handler de internationalt, køber de
også ofte et .dk, et .com og måske domæner for andre lande.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster
Esbjerg


Stig Leerbeck (08-11-2006)
Kommentar
Fra : Stig Leerbeck


Dato : 08-11-06 21:04

Ove Steen Smidt <xossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> Martin Bech <bechX@iY.amZ> wrote:
>
> > In article <1hogav4.1g1e4xa10loyqgN%xossmidt@tdcadsl.dk>,
> > xossmidt@tdcadsl.dk (Ove Steen Smidt) wrote:
> >
> > > Er det virkelig rigtigt, at jeg nødvendigvis skal annoncere en adresse
> > > med denne klodsede opbygning:
> > >
> > > <http://web.mac.com/ditmedlemsnavn/iWeb/navnpåwebsted>?
> >
> >
> > Du kunne fx købe et domæne og lade det forwarde til den klodsede
> > adresse. Dine besøgende vil så se adressen:
> >
> > <http://navnpåwebsted.dk>
>
> Hvordan? (Det er ganske nyt for mig). Er det en engangsudgift?
>
> Jeg har i forvejen set i øjnene, at iWebs muligheder for at oprette
> adgangsbegrænsninger med login ikke kan indstilles til at omfatte et
> udvalg af sider inden for et websted. Jeg har måttet oprette to steder:
> et åbent med link til det lukkede.
> Jeg synes, at iWeb er et koncept med mange begrænsninger. Eller også
> bliver alle programmets hemmeligheder ikke afsløret tydeligt nok. Jeg
> har ellers set frem til at udnytte min konto og være et ægte medlem af
> familien, der prøver at få flere af programmerne til at spille sammen.
>
> Venlig hilsen
>
> Ove Steen

iWeb er i sin nuværende inkarnation meget begrænset.

MEN hold da kæft hvor er det nemt! Jeg græder når jeg drejer billeder og
lægger tekster ind over og blogger.

Giv iWeb et par opgraderinger mere så bliver det helt suverent!

Stig Leerbeck
--
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Ove Steen Smidt (08-11-2006)
Kommentar
Fra : Ove Steen Smidt


Dato : 08-11-06 23:41

Stig Leerbeck <stigleerbeck@nypost.dk> wrote:

> Ove Steen Smidt <xossmidt@tdcadsl.dk> wrote:
>
> > Martin Bech <bechX@iY.amZ> wrote:
> >
> > > In article <1hogav4.1g1e4xa10loyqgN%xossmidt@tdcadsl.dk>,
> > > xossmidt@tdcadsl.dk (Ove Steen Smidt) wrote:
> > >
> > > > Er det virkelig rigtigt, at jeg nødvendigvis skal annoncere en adresse
> > > > med denne klodsede opbygning:
> > > >
> > > > <http://web.mac.com/ditmedlemsnavn/iWeb/navnpåwebsted>?
> > >
> > >
> > > Du kunne fx købe et domæne og lade det forwarde til den klodsede
> > > adresse. Dine besøgende vil så se adressen:
> > >
> > > <http://navnpåwebsted.dk>
> >
> > Hvordan? (Det er ganske nyt for mig). Er det en engangsudgift?
> >
> > Jeg har i forvejen set i øjnene, at iWebs muligheder for at oprette
> > adgangsbegrænsninger med login ikke kan indstilles til at omfatte et
> > udvalg af sider inden for et websted. Jeg har måttet oprette to steder:
> > et åbent med link til det lukkede.
> > Jeg synes, at iWeb er et koncept med mange begrænsninger. Eller også
> > bliver alle programmets hemmeligheder ikke afsløret tydeligt nok. Jeg
> > har ellers set frem til at udnytte min konto og være et ægte medlem af
> > familien, der prøver at få flere af programmerne til at spille sammen.
> >
> > Venlig hilsen
> >
> > Ove Steen
>
> iWeb er i sin nuværende inkarnation meget begrænset.
>
> MEN hold da kæft hvor er det nemt! Jeg græder når jeg drejer billeder og
> lægger tekster ind over og blogger.
>
> Giv iWeb et par opgraderinger mere så bliver det helt suverent!
>
> Stig Leerbeck

Det er også min mening og forventning. Alligevel er det næsten ubærligt
med al den kvalmende selvros, der står side op og side ned i manualen.
Og al den henvisning til andre Apple-programmer - som om ikke netop vi,
der har valgt Macintosh har fantasi til at overskride rammerne for, hvad
Apple selv tænker sig, at sådan et program kan bruges til.

Venlig hilsen

Ove Steen

Stig Leerbeck (13-11-2006)
Kommentar
Fra : Stig Leerbeck


Dato : 13-11-06 10:45

Ove Steen Smidt <xossmidt@tdcadsl.dk> wrote:
> Det er også min mening og forventning. Alligevel er det næsten ubærligt
> med al den kvalmende selvros, der står side op og side ned i manualen.
> Og al den henvisning til andre Apple-programmer - som om ikke netop vi,
> der har valgt Macintosh har fantasi til at overskride rammerne for, hvad
> Apple selv tænker sig, at sådan et program kan bruges til.

På den anden side set: Læser vi manualer?



Stig Leerbeck
--
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Ove Steen Smidt (13-11-2006)
Kommentar
Fra : Ove Steen Smidt


Dato : 13-11-06 17:36

Stig Leerbeck <stigleerbeck@nypost.dk> wrote:

> Ove Steen Smidt <xossmidt@tdcadsl.dk> wrote:
> > Det er også min mening og forventning. Alligevel er det næsten ubærligt
> > med al den kvalmende selvros, der står side op og side ned i manualen.
> > Og al den henvisning til andre Apple-programmer - som om ikke netop vi,
> > der har valgt Macintosh har fantasi til at overskride rammerne for, hvad
> > Apple selv tænker sig, at sådan et program kan bruges til.
>
> På den anden side set: Læser vi manualer?
>
>
>
> Stig Leerbeck

Ja, jeg læser manualer - i det mindste udvalgte afsnit. Jeg synes, at
det jævnligt har givet bonus i form af opdagelse af features, som jeg
ellers ville have overset.
De fleste programmer indeholder et ocean af muligheder. Næppe nogen
enkelte brugere udnytter samtlige muligheder i de store programmer. Til
gengæld vil jeg gerne hurtigst muligt perfektionere min anvendelse af
netop de dele af et program, som jeg kan have glæde af (tekstbehandling,
dtp, grafik, musik).
Apples yndlingsvending er: "her kan du nemt og hurtigt...". I stedet gør
de det "besværligt og langsommeligt" at få overblik over programmets
værktøjer.

Forresten har jeg forgæves ledt efter en indstilling, der kan styre
tekstfarven på links. Jeg synes ikke, at den gyldenbrune er læsevenlig.

Venlig hilsen

Ove Steen

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177554
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408852
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste