Priser på iTunes er ikke faste mere
Fra : Henrik Münster

Dato : 01-11-06 00:21

Man hører altid, at Steve Jobs vil have faste priser på iTunes Music
Store, selv om pladeselskaberne er mod det. Det skulle angiveligt ofte
have været årsag til diskussioner og små stridigheder. Jeg synes nu
ikke, priserne er så faste mere. Mange album koster ikke kr. 80,-, som
det oprindelig var meningen. Mange koster f.eks. kr. 96,-. Jeg kan
forstå, at et dobbeltalbum koster det dobbelte, men det er heller ikke
altid tilfældet. Jeg har lige købt et med Billy Joel (det eneste på
iTunes Music Store). Det kostede kr. 199,-. Det er da ikke det dobbelte
af kr. 80,-. Den høje pris kan da heller ikke forsvares med, at det er
en ny udgivelse. Den er da halvgammel. Nu er der lige kommet reklame
for en forudbestilling på et opsamlingsalbum med Oasis. OK, det er ret
stort. Der er 20 numre hvor de to skulle være bonus. Der er desuden tre
videoer og en digital bog. Prisen er kr. 119,-. I sig selv er det
rimeligt nok, men hvorfor bliver Apple så ved med at brøste sig af, at
de har faste priser på iTunes Music Store? Det passer jo ikke.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 01-11-06 09:06

> [...]
> rimeligt nok, men hvorfor bliver Apple så ved med at brøste sig af, at
> de har faste priser på iTunes Music Store? Det passer jo ikke.

Album der koster mere en 80 er som regel incl. digital booklet, video
etc. ... og som regel kan du købe samme album _uden_ tilhørende snaks
for 80,- ... mener jeg da, sidst jeg chekkede. Men jeg køber af princip
ikke noget på iTunes mere ... jeg kan godt li mine cd'er

/thomas

--
Jeg beskyttes IKKE af den gratis SPAMFighter til privatbrugere...

Fra : Henrik Münster

Dato : 02-11-06 20:51

On 2006-11-01 09:06:03 +0100, thomas_lists@elements.dk (Thomas von
Hassel) said:

> [...]
> for 80,- ... mener jeg da, sidst jeg chekkede. Men jeg køber af princip
> ikke noget på iTunes mere ... jeg kan godt li mine cd'er

Det er nok forklaringen. Jeg lægger ikke så meget vægt på de digitale
booklets og videoer, så jeg har egentlig ikke tillagt dem nogen værdi.
Ellers er jeg meget glad for at handle på iTunes Music Store,
simpelthen fordi det er så let. Man skal ikke afsætte tid til at tage
ind til byen, hvilket er svært i en aktiv familie. For mig har
pladeforretninger også altid været noget uoverskueligt noget, hvor man
skal rode i store reoler eller kasser efter den rigtige plade. Der er
som regel en inddeling med "rock", "klassisk", "dansk", "nyt",
"gammelt" osv. Som regel starter man med at lede det forkerte sted og
bruger masser af tid på det. Pladeindustrien har i hvert fald tjent
godt på os, siden iTunes Music Store kom. Nu går der ikke en uge, hvor
vi ikke køber musik her i familien. Før gik der år imellem, vi købte en
plade.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Michael Holm

Dato : 02-11-06 23:50

> [...]
> godt på os, siden iTunes Music Store kom. Nu går der ikke en uge, hvor
> vi ikke køber musik her i familien. Før gik der år imellem, vi købte en

helt enig, og nu får jeg går og spartler i det nye hus, er det gået helt
galt...(rart at høre musik til arbejdet:)
gik ind for at høre lidt af en ny plade (meat loaf nævnt andetsteds :)
og endte med at købe "VH1 storytellers - Meat Loaf", et koncept iTunes
også selv har taget videre, hvor kunsteren fortæller en historie om hver
nummer. Rigtigt hyggeligt at genopdage gamle nummere på den måde, mens
man spartler - og idag gik det galt igen, Vaya Con Dios - the ultimate
collection - 21 gode nummer, heraf 2 live.

Sjovt nok havde iTMS US ikke disse 2 special plader...

--
Michael Holm - ichat: kiaikido [at] mac.com
http://toitsu.dk - http://alexanderteknik.tk

Fra : Martin K. R.

Dato : 02-11-06 11:07

"Henrik Münster" <henrik@muenster.dk> wrote in message
> [...]
> bog. Prisen er kr. 119,-. I sig selv er det rimeligt nok, men hvorfor
> bliver Apple så ved med at brøste sig af, at de har faste priser på iTunes

Du har ret...

Jeg har også bemærket at hvor man før fik lidt 'ekstra' (digital booklet,
musik videoer) hvis man købte hele albummet i stedet for enkeltnumre, så er
man nu begyndt at 'spærre' for visse enkeltnumre. Dem får man så kun hvis
man køber hele albummet
Guleroden er tilsyneladende udskiftet med pisken...

Det var jo ikke lige DEN retning det skulle gå i...

/Martin

Fra : Michael Holm

Dato : 02-11-06 20:05

Martin K. R. <mr@fjerndette-get2net.dk> wrote:

> [...]
> man køber hele albummet
> Guleroden er tilsyneladende udskiftet med pisken...
>
> Det var jo ikke lige DEN retning det skulle gå i...

Det er vist meget forskelligt... det må være noget med hvad de lokale
pladeselskaber forlanger?!

f.eks. Meat Loafs nye Bat out of Hell 3:
på iTMS i US er der 2 nummere mere og en del nummer som er Album only
men på den danske iTMS kan alle nummer (minus de 2 der ikke er) købes
enkeltvis..

I US har de også lige lavet et nyt koncept med at sælge gamle rock
klassiker til 7,95 $ håber det kommer til danmark snart!
Simon & Garfunkels super dobbel lp til den pris !

Fra : Henrik Münster

Dato : 02-11-06 21:14

On 2006-11-02 20:05:03 +0100, fakeemail@anthro.ku.dk (Michael Holm) said:

> [...]

Der har nu altid være numre, der var "Album only". Det er typisk lange
numre, der udgør en ret stor procentdel af hele albummet. Her kan jeg
godt se det rimelige i, at man ikke kan købe nummeret for kr. 8,-. Da
et eller flere lange numre jo gør, at der ikke kan være ret mange numre
på et album, ville det jo pludselig være billigere at købe numrene
enkeltvis end at købe hele albummet. Jeg ved ikke, om det er blevet
værre med det fænomen.

> [...]
> på iTMS i US er der 2 nummere mere og en del nummer som er Album only
> men på den danske iTMS kan alle nummer (minus de 2 der ikke er) købes

Jeg har også tit svært ved at gennemskue de forskellige album. Vi har
lige købt Justin Timberlakes FutureSex / LoveSounds (til børnene). Den
findes i fire versioner. Det angives ikke tydeligt, hvad forskellen er.
På to af dem er der en booklet. På en står der "clean" efter numrene,
men de er angivet som "explicit" alligevel. De to uden booklet koster
kr. 96,- for 12 numre a kr. 8,-. Det er jo mere end kr. 80,-, som et
album skulle koste. De to med booklet koster kr. 99,-.
   Man kan også nogle gange føle sig snydt. Min søn ville for nogen tid
siden have nummeret "We'll be burning" med Sean Paul. Dengang var der
ingen sektion med Sean Pauls egne album. Nummeret fandtes kun på en
Reggae-samling, der hedder "Strictly the best 32". For at det ikke
skulle være lyv, så er det som det eneste nummer af de 18 numre på
pladen "Album only", selv om det kun er på 3:27 min. og dermed ikke
længere end de andre numre. Vi måtte derfor købe hele det album. Min
søn fik så smag for Sean Paul, og kort efter dukkede der en sektion med
hans plader op på iTunes Music Store. Vi købte så The Trinity, som er
hans nyeste album. Den indeholder det nummer, vi måtte købe førnævnte
album for at få. Nogen tid senere opdagede jeg så, at albummet The
Trinity nu var kommet i en ny version med 21 numre i stedet for de 18,
vi havde fået. Prisen er stadig kr. 80,-. Nu står begge album på ITMS,
og på forsiden kan man ikke se forskel på dem. Dels føler man sig lidt
snydt over at have betalt det samme for tre numre mindre. Dels er
samleren i en lidt irriteret over, at man nu ikke har et "komplet"
album.

> I US har de også lige lavet et nyt koncept med at sælge gamle rock
> klassiker til 7,95 $ håber det kommer til danmark snart!
> Simon & Garfunkels super dobbel lp til den pris !

Det kunne være dejligt. Jeg har købt en del ældre musik, jeg husker fra
min ungdom, hos iTunes. Det er jo en af de store fordele med
elektronisk download. Pladeselskaberne skal ikke bruge penge på at
genoptrykke gamle plader, hvilket det så ikke gør. Derimod kan de meget
billligt stille dem til rådighed elektronisk. Gammel musik bliver
derfor altid tilgængelig. Der kan jo ikke blive udsolgt af elektroniske
download.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Henrik

Dato : 10-11-06 15:44

On 2006-11-02 11:06:38 +0100, "Martin K. R." <mr@fjerndette-get2net.dk> said:
> [...]
> Guleroden er tilsyneladende udskiftet med pisken...
>
> Det var jo ikke lige DEN retning det skulle gå i...

Nyt eksempel er den nye Thomas Helmig cd Herfra i iTunes 96 for 12 nr.
intet ekstra?????? Så der bliver ikke noget Herfra i mit iTunes arkiv

Henrik

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 10-11-06 15:46

Henrik <dyk@mil.dk> wrote:

> Nyt eksempel er den nye Thomas Helmig cd Herfra i iTunes 96 for 12 nr.
> intet ekstra?????? Så der bliver ikke noget Herfra i mit iTunes arkiv

Dvs. du vil have _mere_ Thomas Helmig ?! ;)

/thomas

--
Jeg beskyttes IKKE af den gratis SPAMFighter til privatbrugere...

Fra : Henrik

Dato : 10-11-06 16:06

On 2006-11-10 15:45:35 +0100, thomas_lists@elements.dk (Thomas von
Hassel) said:

> Dvs. du vil have _mere_ Thomas Helmig ?! ;)
>

> /thomas
Egentlig ikke, ville egentlig bare have købt Herfra, for den lyder go,
men kald mig bare nærrig, jeg syntes at 96 stakater (det tror jeg det
hedder i det nye Jydske bank slang) for 12 nr. er i overkanten.

Henrik ;)

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 10-11-06 16:03

Henrik <dyk@mil.dk> wrote:

> [...]
> men kald mig bare nærrig, jeg syntes at 96 stakater (det tror jeg det
> hedder i det nye Jydske bank slang) for 12 nr. er i overkanten.

Så køb den på CD om 6-12 mdr .. så koster den 75,- i Stereo Studios
tilbudshylde ..

/thomas

--
Jeg beskyttes IKKE af den gratis SPAMFighter til privatbrugere...

Fra : Michael Holm

Dato : 10-11-06 18:04

Henrik <dyk@mil.dk> wrote:

> [...]
> men kald mig bare nærrig, jeg syntes at 96 stakater (det tror jeg det
> hedder i det nye Jydske bank slang) for 12 nr. er i overkanten.

ja de skyder sig selv i foden, hvis den samlede kostede 80 kr. ville jeg
købe den hele, men nu da det er samme pris når man køber dem et nr. af
gangen så gør vi nok det (og nøjes måske med 6 nummer)