mac software på pc?
Fra : MooreHojer

Dato : 29-10-06 22:11

Hej NG

Jeg ved der er gjort store anstrengelser i visse kredse af mac-miljøet
for at få diverse windowsprogrammer til at køre på mac, men er det
muligt at gøre det den anden vej?

På Forhånd Tak!

--
MooreHojer

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 30-10-06 19:28

MooreHojer <simon@moorehojer.dk> wrote:
> Hej NG

> Jeg ved der er gjort store anstrengelser i visse kredse af mac-miljøet
> for at få diverse windowsprogrammer til at køre på mac, men er det
> muligt at gøre det den anden vej?

i Windows: nej
i Mac OS X på en PC: ikke lovligt.

Fra : MooreHojer

Dato : 30-10-06 20:59

> i Windows: nej

øv

> i Mac OS X på en PC: ikke lovligt.

hvorfor?

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 30-10-06 21:36

> øv

> hvorfor?

Nok fordi det står i EULA'en til Mac OS X

http://images.apple.com/legal/sla/macosx1044.pdf

"2. Permitted License Uses and Restrictions.

A. This License allows you to install, use and run one (1) copy of the
Apple Software on a single Apple-labeled computer at a time. You agree
not to install, use or run the Apple
Software on any non-Apple-labeled computer, or to enable others to do
so. "

/thomas

--
Jeg beskyttes IKKE af den gratis SPAMFighter til privatbrugere...

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 30-10-06 21:36

> øv

> hvorfor?

læs licensbetingelserne der følger med din Mac. Mac OS X må kun
installeres på en Mac.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 30-10-06 23:08

"MooreHojer" <simon@moorehojer.dk> writes:

> Jeg ved der er gjort store anstrengelser i visse kredse af mac-miljøet
> for at få diverse windowsprogrammer til at køre på mac, men er det
> muligt at gøre det den anden vej?

Selve UNixlaget er gjort, men den grafiske brugerflade til OS X er der
ikke nogen der har lavet et kompatabilitetslag til til Windows.

Så nej, du kan ikke køre Mac programmer i maven på Windows.

Fra : Per Rønne

Dato : 31-10-06 09:07

MooreHojer <simon@moorehojer.dk> wrote:

> Jeg ved der er gjort store anstrengelser i visse kredse af mac-miljøet
> for at få diverse windowsprogrammer til at køre på mac, men er det
> muligt at gøre det den anden vej?

Jep, der findes masser af 'SoftMac' programmer. Mac-emulatorer der kører
på Intel-maskiner i hvert fald under Windows.

<http://www.google.dk/search?q=macos+emulation&start=0&ie=utf-8&oe=utf-8
&client=firefox-a&rls=org.mozilla:da-DK:official>

Også på de nye Intel-baserede mac'er kan man køre det gamle MacOS:

<http://en.wikipedia.org/wiki/Apple_Intel_transition#Existing_applicatio
ns>

- hvorfra jeg citerer:

=
Classic will not be supported on the x86 architecture. This means that
pre-Mac OS X software will not be able to run on Mac OS X out of the
box, to which some users running older applications (such as QuarkXPress
4 and 5) have objected. (This also represents the first time in the
history of the platform that applications dating from 1984's original
128k Mac have been unable to run on a stock Mac.) However, third-party
emulators, such as Mini vMac, Basilisk II, and SheepShaver, have been
ported to Intel-based Macs, allowing some pre-Mac OS X software to run.
=
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk