Data via mobiltelefon?
Fra : MacJohn

Dato : 28-10-06 22:59

Jeg skiftede fornylig fra PC til MAC, og er stødt på et problem:

Når jeg er på farten har jeg været vant til at hente post på computeren
via min mobiltelefon.

Jeg har mobil abonnement hos TDC, og de hjalp i sin tid med opsætning.
Telefonen er en Ericsson S700i

Umiddelbart ser det meget nemt ud på MAC'en - men det virker ikke. Jeg
kan se på mit display på telefonen at computeren forsøger at komme på
nettet, men efter et par sekunder skriver den "afbrdt"

Jeg har selvfølgelig ringet til TDC - men de yder ikke support på MAC?!!

Den "rare" mand sagde dog at han ikke mente der var så meget opsætning
på MAC... jeg skal bare bruge det samme opkaldsnummer, som jeg brugte
før, på PCen. Intet andet.

Men det virker ikke.

Telefonen og computeren kommunikerer fint med hinanden, ellers.

Måske er det noget modem-noget??!

Har søgt på Ericsson, - men finder ikke noget...

Nogen der kender denne problematik?

Mvh
John

Fra : Henrik Münster

Dato : 28-10-06 23:29

On 2006-10-28 23:58:37 +0200, MacJohn <john@skrivikkedettebasix.dk> said:

> [...]
>
> Den "rare" mand sagde dog at han ikke mente der var så meget opsætning
> på MAC... jeg skal bare bruge det samme opkaldsnummer, som jeg brugte

Det er ikke noget, jeg ved ret meget om, men jeg ville frygtelig gerne
kunne hjælpe. Hvis du bruger BlueTooth, kan du måske få lidt
inspiration fra to vejledninger øverst på siden her:

<http://homepage.mac.com/jrc/contrib/>

Jeg fandt et helt diskussionsforum om din telefon. Der er en vejledning
i at bruge den som modem. Den handler godt nok om Windows, men et
stykke nede er der en, der kan få det til at virke med Mac OS X. I bund
og grund er det vel heller ikke så svært. Vi taler jo om nogle
standard-protokoller. Indstillinger skal vel være de samme, uanset om
det er en Mac eller Windows. Prøv at gå dine indstillinger grundigt
igennem.

<http://myforum.lasyk.net/showthread.php?t=2595>

P.S. Jeg vil anbefale dig at kalde din computer for en Mac. MAC bruges
om en MAC-adresse, som alle netkort o.l. har. Nogle kan godt blive
stødt over, at man ikke bruger de rigtige betegnelser.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 28-10-06 23:53

MacJohn <john@skrivikkedettebasix.dk> wrote:

> [...]
>
> Måske er det noget modem-noget??!
>
> Har søgt på Ericsson, - men finder ikke noget...

Bluetooth og GPRS

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 29-10-06 00:20

> Bluetooth og GPRS

Ja, undskyld hvis det var lidt kort, men jeg ville sende det fra min
mobiltelefon (en Sony Ericsson T610) og det er længe siden jeg har brugt
det. Men det lykkedes, se her:

Jeg bruger en speciel driver - nogen kalder det for et modem eller
script og det optræder osse sådan i netværksopsætningen under OS X
10.3.9. Det hedder en Sony Ericsson GPRS CID1.

Det er som sagt længe siden, men når jeg søger med det på Google kommer
denne side frem:

http://www.esato.com/archive/t.php/t-63575

De omtaler osse din mobiltelefon, en K700i. Der er i hvert fald noget
for dig at gå videre med. Det er ikke helt enkelt på Mac.

Men når/hvis du har brugt TDC GPRS på din mobil før, skulle abonnementet
være sat rigtigt op fra teleselskabets side - hvis du altså ikke brugte
GSM, som osse er en mulighed. Ellers skal du kontakte TDC først.

[oops! nu bemærker jeg det er en S700i. Men der er osse hit på Google
når jeg søger med: "Sony Ericsson GPRS CID1" S700i]

Fra : MacJohn

Dato : 29-10-06 16:33

Axel Hammerschmidt wrote:

> [...]
>
> [oops! nu bemærker jeg det er en S700i. Men der er osse hit på Google
> når jeg søger med: "Sony Ericsson GPRS CID1" S700i]

Tak til alle.

Har fået det til at fungere. Lidt en kombination af diverse
løsninger....

John

Fra : Niels - Aalborg

Dato : 29-10-06 23:44

MacJohn skrev:

> Tak til alle.
>
> Har fået det til at fungere. Lidt en kombination af diverse
> løsninger....

Kan du ikke i bedste mac-stil dele ud af din viden, så der er lidt
hjælpe at hente når man søger tilbage via google? Jeg ville da i hvert
fald gerne vide, hvordan en anden har fået det til at fungere.

Venligst

Niels

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 30-10-06 15:05

Niels - Aalborg <niels@priestyard.dk> wrote:

> Kan du ikke i bedste mac-stil dele ud af din viden, så der er lidt
> hjælpe at hente når man søger tilbage via google? Jeg ville da i hvert
> fald gerne vide, hvordan en anden har fået det til at fungere.

Enig. Der sker osse det, at gode opskrifter bliver "høstet" fra indlæg i
nyhedsgrupper og kopieret over på online diskussionsfora. Jeg har fundet
flere af mine egne indlæg i nyhedsgrupper på sådanne diskussionsfora -
fora jeg aldrig har været på, f.eks når jeg har søgt på emnet i Google.
Det er vist ret udbredt.

Så ja, kom endelig med oplysningerne om hvordan du fik det til at virke.
Du bliver nærmest udødliggjort