Boot command?
Fra : perjak

Dato : 16-10-06 08:01

Jeg er blevet tilbudt en G4 Dual 450 MHz til en fornuftig penge.

Sælger havde startet den op i går og skriver flg.:

"....at da jeg startede den op i dag for at lige at tjekke
grafikkortet, bad den om en boot command. Som om
den ikke kunne finde startdisken eller noget lignende...
Ved ikke om det har betydningi"

Det ved jeg heller ikke. Nogen der kan hjælpe?

Per

PS: Den kører sikkert en eller anden ver. 10.3.x.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 16-10-06 13:24

perjak wrote:
> [...]
> den ikke kunne finde startdisken eller noget lignende...
> Ved ikke om det har betydningi"
>
> Det ved jeg heller ikke. Nogen der kan hjælpe?

Kunne tyde på, den starter i 'open firmware', så skal man fortsætte med
at skrive"mac-boot" - uden anførselstegn. Husk, man skal bruge
bindestregen på hovedtastaturet og ikke på det numeriske tastatur.

Men det kan faktisk godt tyde på, at der er en inkompatibilitet mellem
firmware og system. - Jeg har set det et par gange på ældre
G4/350-500mhz, hvor firmwareversionen var for lav til selv 10.3.9.

Du skal så hente firmware ver. 4.2.8f1/4,2.9f1 fra Apples site og
installere den. Det kræver, at der er en bootable OS 9.1-9.2 på maskinen.
Det er en af de 3 første på dette link:
http://search.info.apple.com/index.html?q=g4+firmware&type=kbdload&search=Search&lr=lang_en&search=Go

> PS: Den kører sikkert en eller anden ver. 10.3.x.

Og den vil sagtens kunne køre 10.4.x - også bedre end 10.3.x. Jeg har
lige solgt en tilsv. med en 10.4.x på, og den kører fortrinligt.

mvh. Erik Richard

<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 16-10-06 17:15

perjak <per@perjak.dk> wrote:
> [...]

> den ikke kunne finde startdisken eller noget lignende...
> Ved ikke om det har betydningi"

> Det ved jeg heller ikke. Nogen der kan hjælpe?

Den starter i OpenFirmware promt.

Finder du ikke det hensigtsmessigt kan du jo skrive:

0 > reset-nvram
(afslut med return)
0 > reset-all
(afslut med return)

for at nulstille NVRAM

Fra : perjak

Dato : 16-10-06 22:56

Tak for hjælpen - nu har jeg noget at gå viedere med.

Per

Fra : perjak

Dato : 18-10-06 21:46

Hej igen

De nævnte råd er blevet afprøvet her til aften. Maskinen har Boot
ROM 4.2.8f1.

Det hjælper ikke. Den bliver ved med at starte op i Boot command.

Andre spøjse ting:

PowerOn knappen lyser hele tiden. Også selv om maskinen lukkes ned..

I beyndelsen af boot processen kommer der er lidt spøjs enartet tone i
ca. et sekund eller så.

Er den kaput?

Mvh Per

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 19-10-06 21:36

perjak <per@perjak.dk> wrote:
> [...]

> PowerOn knappen lyser hele tiden. Også selv om maskinen lukkes ned..

> I beyndelsen af boot processen kommer der er lidt spøjs enartet tone i

Det kommer an på lyden. Apple har lagt en række lyde (vel bare angivelse
af en frekvens) som har forskellig betydning. Jeg mener at der er
beskrivelse af fejllyden i Apples servicemanual, hvis du altsp kan
finde sådan en. Apple disrtibuerer dem ikke frit, men en rutineret
google bruger bør kun finde en frem på et par minutter.

Jeg kan ikke huske hvilken firmwaree version der er den seneste, men
du kan være heldig at du står med en maskine der mange sidste trin af
en firmware opdatering.

Find Apples techdoc omhandlende firmwareopdatering af Gigabit Ethernet
G4 maskiner og følg sidste del af vejledningen. Jeg mener at du skal
trykke på reset knappen n antal sekunder efter hyletonen er færdig for
at firmwareopdateringen kan fuldføres. Når opdateringen flashes på bør
du se en Mac OS 9 agtig statuslinie ...som sagt; læs vejledningen!

NB. kontakt mig veligst ikke på email vdr. mine skriverier her i
gruppen!

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 19-10-06 22:10

Hej Per

perjak wrote:
> De nævnte råd er blevet afprøvet her til aften. Maskinen har Boot
> ROM 4.2.8f1.

Det er nyeste ROM ver. til den maskine - og ikke 4,2.9f1, som jeg tidl.
skrev.

> Det hjælper ikke. Den bliver ved med at starte op i Boot command.
>
> Andre spøjse ting:
>
> PowerOn knappen lyser hele tiden. Også selv om maskinen lukkes ned..

Og du _slukker_ maskinen - ikke bare sætter den på vågeblus?

Prøv at åbne maskinen og tag batteriet ud og lad den stå ca. en time
uden batteri og netstrøm. Skærm skal også være taget fra.

Sæt batteriet i igen og tryk på PMU kanppen og tænd den så igen. - Hvad
sker der så?

> I beyndelsen af boot processen kommer der er lidt spøjs enartet tone i
> ca. et sekund eller så.

Er det en sinustone på ca. 1000hz - noget ala den tone, man ofte bruger
til at kalibrere indspilningsniveauer med på de bedre båndoptagere? -
Hvis det er det, er jeg bange for, at der er noget galt med firmwaren.
Du skal så bruge den firmwareopdatering, jeg tidl. har givet link til og
køre den fra en OS 9.x partition.

Jeg havde en Dual G4/500, der også opførte sig underligt. Den startede
op med en ren blå skærm og jeg kunne ikke komme videre. Den eneste måde
at starte den på, var at bruge 'simple boot' - holde ALT-tasten nede
under opstart indtil symbolerne med CD/DVD drev, OS X og OS 9.x
symbolerne kom op. Et klik på enten OS X eller OS 9.x fik maskinen til
at starte normalt. - Det var et defekt PRAM batteri. Såsnart et nyt var
sat i, startede den fint i både 9.x og X.

> Er den kaput?

Hm, lidt svært at sige, men umiddelbart vil jeg dog sige nej. - Det kan
godt være PRAM batteriet, der er ved at være dødt. Nogle af de modeller
opfører sig underligt, når batteriet er på vej ned...

Hvis den tone, der kommer, er en polyfonisk tone - altså som om der er
flere frekvenser i samme tone, så er jeg mere bange for, at der kan være
noget galt. - Den polyfoniske tone kaldes også for 'Dead man's chime'.

Fra : perjak

Dato : 20-10-06 08:02

Endnu engang tak for svarene. Jeg kigger på det.

NB: Beklager, at jeg i lettere panisk tilstand kom til at klikke på
Morten's e-mail. Jeg kender selv problematikken fra andre fora. Nogle
stder kan man skjule sin email, og derefter kun kontaktes via gruppen
eller personal message indenfor gruppen.

Mvh Per

Fra : perjak

Dato : 25-10-06 16:27

For god ordens skyld: Sælgeren af denne maskine har konstateret en
afbrændt komponent på boardet.

Jeg kan nu købe dyret for et nærmest symbolsk beløb, mhp.
reservedele.

Per