Mac OS X ?
Fra : Jan Andersen

Dato : 14-10-06 19:27

Som tidligere nævnt er jeg potentiel ny Mac-bruger, og deraf mit
måske lidt dumme spørgsmål.
Er der forskel på Mac OS X afhængig af i hvilket land man køber sin
Mac?
Grunden til jeg spørger er, at hvis man bestiller en iMac på nettet i
den danske Apple Store får man dansk keyboard og Mac OS X (dansk).
Vil det i givet fald sige, at køber man sin Mac i f.eks. Frankrig,
får man et "fransk" operativsystem?

Mvh.
Jan

Fra : Terje Rydland

Dato : 14-10-06 19:34

Jan Andersen <avajba@worldonline.dk> wrote:

> [...]
> den danske Apple Store får man dansk keyboard og Mac OS X (dansk).
> Vil det i givet fald sige, at køber man sin Mac i f.eks. Frankrig,

MacOSX kommer med de valigste språkene innebygd. Du velger selv hvilket
språk du vil bruke ved installasjon. Så der er det ingen forskjell
mellom Danmark og Frankrike.
Men en maskin kjøpt i Frankrike vil ha fransk tastatur (med mindre du
velger noe annet - noe du vel kan gjøre på Applestore på nettet).

Terje

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 14-10-06 20:23

> [...]
> den danske Apple Store får man dansk keyboard og Mac OS X (dansk).
> Vil det i givet fald sige, at køber man sin Mac i f.eks. Frankrig,

Mac OS X, er multilinguel. Der kan forkomme variationer i evt 3. parts
SW bundlet med en ny mac. (Oftest findes denne bundlede SW slet ikke
på dansk)

Merlin Works CR-3/2.5 & Capagnolo Chorus 2007.

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 14-10-06 21:09

> Mac OS X, er multilinguel. Der kan forkomme variationer i evt 3. parts
> SW bundlet med en ny mac. (Oftest findes denne bundlede SW slet ikke
> på dansk)

Restore diskene kan indeholde software, som ikke er indstalleret på
disken på en dansk maskine.

Fra : Jan Andersen

Dato : 14-10-06 20:41

OK, takker.
Jeg har læst, at den nuværende Mac OS X Tiger afløses af Leopard til
foråret. Bør man (jeg) vente med at anskaffe en Mac til foråret for
at få det nyeste OS? Eller er der blot tale om en opgradering, som man
kan hente på nettet uden beregning?

Mvh.
Jan

Fra : Jon

Dato : 14-10-06 21:01

Jan Andersen <avajba@worldonline.dk> wrote:

> Jeg har læst, at den nuværende Mac OS X Tiger afløses af Leopard til
> foråret.

Det stemmer.

> Bør man (jeg) vente med at anskaffe en Mac til foråret for
> at få det nyeste OS?

Det er et vurderingsspørsmål, men det generelle svar er at om du har
behov for maskinen nå, så vil det være verdt det å få den nå.

> Eller er der blot tale om en opgradering, som man
> kan hente på nettet uden beregning?

Nei, hvis man følger tidligere praksis, er det en betalt oppgradering i
størrelsesorden 1000-1100 dkr (Tiger koster 1190 norske i utsalg).
--
/Jon
Mail: echo 36199371860304980107073482417748002696458P|dc