Ny Mac bruger?
Fra : Jan Andersen

Dato : 12-10-06 10:21

Jeg staar og skal udskifte min gamle PC.
Jeg har INGEN Mac erfaring; men jeg er blevet noget lun paa iMac 24,
som jeg ser ogsaa kan opfylde behov for at se Internet-TV (jeg bor i
udlandet), som faa de gamle videobaand med ungerne digitaliseret mv.
Ellers skal den bruges til "almindeligt brug" d.v.s. Internet surf,
email, Skype, hjemmekontor (hvor jeg idag bruger MS Office; men i givet
fald vil bruge OpenOffice paa Mac). Jeg spiller ogsaa lidt musik, som
det kunne vaere sjovt at optage og redigere i.
Men i hvilken konfiguration skal man anskaffe Mac'en? Ekstra RAM? Bedre
videokort? Mere HD-plads?
Er mine anskaffelsesplaner helt ude i hampen?
Jeg vil gerne modtage raad her fra gruppen. Paa forhaand tak.

Mvh.
Jan

Fra : Jon

Dato : 12-10-06 15:11

Jan Andersen <avajba@worldonline.dk> wrote:

> Ekstra RAM?

Ja. 1,5 GB er bra i en Intel-Mac som denne, og mer er bedre. Du kan
gjerne kjøpe tredjeparts hukommelse av et godt merke; Apple pleier å
være dyre på RAM. Ellers ville jeg valgt std konfig.
--
/Jon
Mail: echo 36199371860304980107073482417748002696458P|dc

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 13-10-06 04:47

Jon <see_signature@mac.com.invalid> wrote:

> Ja. 1,5 GB er bra i en Intel-Mac som denne, og mer er bedre. Du kan
> gjerne kjøpe tredjeparts hukommelse av et godt merke; Apple pleier å
> være dyre på RAM. Ellers ville jeg valgt std konfig.

Nærmere 2 GB RAM lig med 2*1 GB - de nye intelimac vil helst have ens
ram-blokke.
I øvrigt er Apple ikke dyrere med RAM i denne samenhæng end de fleste
tredjeparts forhandlere.

Mvh.
Kaj.

--
Never mind the dog
-BEWARE OF OWNER!

Fra : Jon

Dato : 13-10-06 07:27

Kaj Christiansen <kajc@ofir.dk> wrote:

> I øvrigt er Apple ikke dyrere med RAM i denne samenhæng end de fleste
> tredjeparts forhandlere.

Det er i så fall bra, for det har de vært tidligere. Fint hvis det har
endret seg.

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 13-10-06 08:26

Kaj Christiansen <kajc@ofir.dk> wrote:

> I øvrigt er Apple ikke dyrere med RAM i denne samenhæng end de fleste
> tredjeparts forhandlere.

Sludder! Apples priser på alternative RAM udvidelser og drev er dobbelt
så dyre som tredieparts forhandlere.

Stig Leerbeck
--
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 13-10-06 15:50

Stig Leerbeck <stigleerbeck@nypost.dk> wrote:

> Sludder! Apples priser på alternative RAM udvidelser og drev er dobbelt
> så dyre som tredieparts forhandlere.

Apelstore: Merpris for 2 GB RAM: 1380 dkr.

Crucial: 2GB RAM: ¤314.89 =2.347 dkr.

Kingston: 2GB RAM: 2300 dkr.

Mvh.
Kaj.
--
Never mind the dog
-BEWARE OF OWNER!

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 13-10-06 16:45

Kaj Christiansen <kajc@ofir.dk> wrote:

> Apelstore: Merpris for 2 GB RAM: 1380 dkr.

Resultat: 2GB RAM

> Crucial: 2GB RAM: ¤314.89 =2.347 dkr.

Resultat: 3GB RAM

> Kingston: 2GB RAM: 2300 dkr.

Resultat: 3GB RAM

Det ville være mere reelt at sammenligne med prisen for 1 Gb RAM, der
kan erhverves for under 1200,-

Indrømmet ikke den halve pris, men billigere.

For nu ikke at geråde ud i skænderi om hvorvidt man skal tage hensyn til
kortpladser o.s.v. ved prissammenligninger, så tag istedet Apples priser
på Mac Pro.

Her tager Apple ekstra 2.360,- for ekstra 2 x 512 mb 667mhz DDR2 FB EEC
RAM. Jeg (for nu at tage en tilfældig 3.parts forhandler) sælger det
samme til mine kunder for 1868,75.

Apple vil have 3.150 kr for en ekstra 500GB harddisk. Jeg sælger den for
2.118,75

Apple vil have 790 kr for en ekstra DVD-brænder. Den kan jeg klare for
331,25

Indrømmelse igen: Det er ikke dobbelt pris over hele linien men mellem
1,25 og 2,4 gang dyrere at bruge Apple.

Og jeg garanterer for at jeg ikke er den billigste!

Stig Leerbeck
--
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Fra : Jon

Dato : 13-10-06 16:49

Kaj Christiansen <kajc@ofir.dk> wrote:

> Apelstore: Merpris for 2 GB RAM: 1380 dkr.
>
> Crucial: 2GB RAM: ¤314.89 =2.347 dkr.
>
> Kingston: 2GB RAM: 2300 dkr.

Men for Apple er det snakk om en _merpris_ for 2GB i forhold til 1GB.
Apple tar altså 1380 dkr for 1GB _ekstra_, dvs. 2760 dkr for 2GB. Det er
jo uansett 1GB i maskinen!

Du må derfor sammenligne prisen på (ytterligere) 1GB fra AppleStore med
1GB hos Crucial eller Kingston, ikke 2GB. Hvis de 2GB fra de to andre =
2*1GB, så betyr det at rangeringen blir slik:

Kingston: 1150 dkr
Crucial: 1173,50 dkr
Apple: 1380 dkr

Med andre ord: Apple er klart dyrere, uten at jeg i og for seg synes at
prisforskjellen er katastrofal, heller.

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 14-10-06 00:32

> [...]

> Crucial: 1173,50 dkr
> Apple: 1380 dkr
>
> Med andre ord: Apple er klart dyrere, uten at jeg i og for seg synes at

Apple leverer i standardkonfigurationen med 2x512 MB, som du skal smide
ud for at få plads til 2 GB.
Slutfacit bliver de priser jeg allerede har opgivet, hvis du ikke finder
en der vil aftage dine gamle klodser til en uforholdsmæsssig høj pris.

Mvh.
Kaj.

--
Never mind the dog
-BEWARE OF OWNER!

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 14-10-06 11:09

> [...]

> Slutfacit bliver de priser jeg allerede har opgivet, hvis du ikke finder
> en der vil aftage dine gamle klodser til en uforholdsmæsssig høj pris.

Din påstand var at "I øvrigt er Apple ikke dyrere med RAM i denne
sammenhæng end de fleste tredjeparts forhandlere."

Den var forkert! Apple er meget dyrere!

Stig Leerbeck
--
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 15-10-06 01:49

On 2006-10-14 12:08:55 +0200, stigleerbeck@nypost.dk (Stig Leerbeck) said:

> Din påstand var at "I øvrigt er Apple ikke dyrere med RAM i denne
> sammenhæng end de fleste tredjeparts forhandlere."
>
> Den var forkert! Apple er meget dyrere!

Det forstår jeg ikke. Apple tager kr. 1.380,- for at levere en 24" iMac
med 2x1GB RAM i stedet for 2x512 MB RAM. Skal man i stedet udstyre den
med 2 GB ram, koster det f.eks. hos Crucial omkring 300 euro plus
forsendelse etc. Det er da kr. 1.000,- mere end Apples pris. Skal
regnestykket balancere, skal man altså sælge de originale 2x512 MB RAM
for kr. 1.000,-. Og så balancerer regnskabet kun, men man har haft
besværet med at bestille klodser, montere klodser og sælge de originale
klodser.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 16-10-06 08:11

> [...]
> for kr. 1.000,-. Og så balancerer regnskabet kun, men man har haft
> besværet med at bestille klodser, montere klodser og sælge de originale

Hvis du køber en gb ram hos Apple er den 20-50% dyrere end hvis du køber
den hos en 3.part - alt andet lige.

Det synes jeg altså er meget enkelt.

Så kan du jo tilføje alle mulige andre interessante fordele og ulemper
ved et sådant køb afhængigt af om du kan bruge 2 x 512 MB RAM eller ej,
om du synes Apples garanti er OK eller om du hellere vil have f.eks. 5
års garanti på dine RAM.
Hvis du køber hos 3.die part skal du selv installere dine RAM og du skal
spilde tid med at finde den rigtige RAM.

Postulatet var at Apple er gået hen og blevet lige så billig (eller dyr
om man vil) som 3.die parts forhandlere og det er notorisk forkert. Det
er dog en væsentlig pointe at få med, hvis man skal gøre et reelt valg -
og så tror jeg ikke den potte kan blive meget længere.

Stig Leerbeck
--
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 18-10-06 22:38

On 2006-10-16 09:10:59 +0200, stigleerbeck@nypost.dk (Stig Leerbeck) said:

> [...]
> er dog en væsentlig pointe at få med, hvis man skal gøre et reelt valg -
> og så tror jeg ikke den potte kan blive meget længere.

Enten taler vi forbi hinanden, eller også er en af os meget dum til at
regne. Vi taler sikkert forbi hinanden, for jeg påstår ikke, at Apple
generelt er lige så billig med RAM som andre. Jeg forsøger bare at
besvare det helt konkrete spørgsmål.
   Der er tale om en 24" iMac. Den har to RAM-pladser. Den kan maksimalt
have 3 GB RAM bestående af en 1 GB og en 2 GB blok. 2 GB RAM-blokke er
så uforholdsmæssigt dyre, at det ikke har nogen mening for den
målgruppe, en iMac henvender sig til. Anbefalingen er således, at man
udstyrer den med i alt 2 GB RAM, for at den skal køre optimalt. Det kan
kun lade sig gøre med 2 RAM-klodser på hver 1 GB. Vil man have den
leveret fra Apple med denne konfiguration, koster det kr. 1.380,- oveni
grundprisen. Vil man købe RAM-klodserne selv, koster det i hvert fald
kr. 2.200,- for Kingston-RAM iflg. EDBpriser. Crucial tager noget
lignende. Man får så sin iMac leveret med 2x512 MB RAm, som man altså
piller ud og har til overs. Til gengæld har det hele kostet over kr.
800,- mere, end hvis man fik computeren leveret med 2 x 1 GB RAM. Skal
man således spare lidt ved at gøre det selv, skal man sælge de to 512
MB klodser for mere end kr. 800,-.
   Vil du ikke give mig ret i, at ovenstående er rigtigt? Eller er det
noget, jeg ikke har regnet med? At Apple så er dyr med RAM i andre
forbindelser er helt rigtigt. Forskellen er nok, at en iMac 24" kun
skal opgraderes fra 1 GB til 2 GB RAM, mens f.eks. en MacBook skal
opgraderes fra 512 MB RAM til 2 GB RAM. Det er klart, at merprisen for
2 GB RAM er mindre på en iMac 24" end på en MacBook.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Gnyffe

Dato : 12-10-06 20:19

Hej.

> Jeg staar og skal udskifte min gamle PC.

Ja ud med den.

> Jeg har INGEN Mac erfaring; men jeg er blevet noget lun paa iMac 24,

Det havde jeg heller ikke sidste jul hvor jeg impulsivt købet mig en Mac
Mini. Men den er så nem at have med at gøre at det næsten gør ondt. Det tog
mig en uges legen med den og så var jeg konverteret - Aldrig mere Windows.

> [...]
> fald vil bruge OpenOffice paa Mac). Jeg spiller ogsaa lidt musik, som
> det kunne vaere sjovt at optage og redigere i.

Intet problem.

> Men i hvilken konfiguration skal man anskaffe Mac'en? Ekstra RAM? Bedre
> videokort? Mere HD-plads?

I dag har jeg en iMac 20" Core2 Duo med 500Gb HD, 2Gb RAM og 256Mb på
grafik.
Den kører særdeles fint, kan klare CounterStrike med 230 fps i Windows.
Kører fint alle krævende spil til Mac, Quake4, Call of Duty 2 m.fl.

> Er mine anskaffelsesplaner helt ude i hampen?

Næ.

> Jeg vil gerne modtage raad her fra gruppen. Paa forhaand tak.

Med mindre du er en super HardCore Gamer så kan du sagtens klare dig med
std. Grafik kortet, men 2Gb RAM er rart at have. Harddisk størrelsen er ikke
afgørende, man kan altid putte en extra USB/FireWire HD på.

Blot mine ord.

Fra : Jan Andersen

Dato : 13-10-06 20:12

OK-OK-OK, Guys!

Mine spørgsmål gik mest på om standardkonfigurationen var "nok"
eller den burde opgraderes fra starten. Jeg har som nævnt slet inge
Mac erfaring. Prissætning på RAM og HD er en anden snak
Tak for jeres input. Jeg ville også gerne høre om nogen i gruppen
allerede har erfaringer med iMac 24.

Mvh.
Jan

Fra : Henrik Münster

Dato : 13-10-06 22:00

On 2006-10-13 21:11:51 +0200, "Jan Andersen" <avajba@worldonline.dk> said:

> [...]
> Mac erfaring. Prissætning på RAM og HD er en anden snak
> Tak for jeres input. Jeg ville også gerne høre om nogen i gruppen

Du kan finde adskillige anmeldelser ved at søge på Google. Her er en
god en med lidt råd. Han vælger den langsomme processor for at spare
lidt penge, da forskellen er minimal. Derimod vælger han at få den med
250 GB harddisk og at købe det store grafikkort. Han synes også, det er
fornuftigt at bestille den fra Apple med 2 GB RAM, da det faktisk er
billigere end at skulle anskaffe dem selv bagefter. Hvis man kan sælge
de originale 512 MB RAM-klodser til en god pris, kan man dog tjene lidt
på det, men det er næppe ret meget.

<http://www.computerworld.com/action/article.do?command=viewArticleBasic&articleId=9003474&pageNumber=1>
--

Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 14-10-06 11:09

> [...]

> Mac erfaring. Prissætning på RAM og HD er en anden snak
> Tak for jeres input. Jeg ville også gerne høre om nogen i gruppen

Hæ - på et tidspunkt kobles det oprindelige emne af. Det sker tit og det
er OK! Det hjælper os alle med at udvikle vores viden på området.

Stig Leerbeck
--
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk