Vedligeholdelse batterier.
Fra : Henrik

Dato : 11-10-06 16:29

Hej NGer

Jeg er den meget lykkelige ejer af en iBook G4, jeg lader den altid
køre næsten tør for strøm før jeg lader på den, men allerede efter 77
opladninger og 8 md er den nede på kun 88%, er der noget man kan gøre?
Har prøvet at lade den løbe "tør" og lade den helt op, men det gør
inegn forskel. Hvad siger i? Hvad er jeres erfaring,, hvad er levetiden
på den slags batterier?

Hilsen Henrik

Fra : Tychsen

Dato : 11-10-06 18:35

Henrik skrev:
> [...]
> Har prøvet at lade den løbe "tør" og lade den helt op, men det gør
> inegn forskel. Hvad siger i? Hvad er jeres erfaring,, hvad er levetiden

Li-ion-batterier har ikke godt af at blive afladet helt. Og heller ikke
opladet helt. Generelt er klatladning i 95-100% området og 0-5%
området ikke at foretrække.

Du har nok ideen fra gamle dages NiMh-batterier, som ganske rigtig
havde bedst af fuld af- og opladning. Men Li-ion har ikke samme
hukommelseseffekt, og har bedst af at vile omkring de 50 -75%, når
det ikke bruges. Og bør kun op og aflades helt, når det er
nødvendigt.

Dog bør man en gang om måneden eller lignende aflade og oplade fuldt
ud - for at vedligeholde batteriets "tidssystem" - så man ikke ender
med at kunne køre 30 min. på signalet "2 % tilbage".

Men nu ved jeg jo ikke, om det er Li-ion du har i

Fra : Henrik

Dato : 11-10-06 18:42

> [...]
> med at kunne køre 30 min. på signalet "2 % tilbage".
>
> Men nu ved jeg jo ikke, om det er Li-ion du har i

Det er et li-ion, men det er faktisk hvad de skriver i Manualen, men
din info er taget til efterretning, og jeg vil frem over lade lidt
oftere så batteriet holder længre

Tak for hjælpen