G4 Sawtooth: HD og blæser spg.
Fra : Jesper Lillesø

Dato : 08-10-06 12:22

Hej

Jeg har idag en 120GB disk i min Sawtooth, men jeg kan se at der burde
kunne være mindst en mere disk i (så de ligger oven på hinanden i
bunden af maskinen. Men hvad med oppe ved DVD-drevet? Der er der jo
også en plads, kan man sætte en HD i der også?

Og så mht blæser, så har den jo lidt blæserstøj, kan man så modde
den med lidt Papst blæsere, og findes der evt. en vejledning på
nettet et sted?

BTW. Så kører den med en 2x450MHz processor board (hvis det skulle
betyde noget mht. køling)

--
Jesper
Der også gerne ville have fat i nogle 512MB RAM klodser :-/

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 08-10-06 16:04

Hej Jesper

Jesper Lillesø wrote:
> Jeg har idag en 120GB disk i min Sawtooth, men jeg kan se at der burde
> kunne være mindst en mere disk i (så de ligger oven på hinanden i
> bunden af maskinen.

Det er korrekt. Der er plads til 2x120gb diske i den monteringsskinne,
der allerede sidder dér. Ved siden af er der plads til yderligere en
skinne med plads til 2 diske. Men hvis der skal 4 diske i, skal du have
en ekstra PCI ATA kontroller i. Det vil næppe kunne betale sig.

> Men hvad med oppe ved DVD-drevet? Der er der jo
> også en plads, kan man sætte en HD i der også?

Nej, det er en speciel plads til montering af et internt zip drev. De
modeller kunne leveres med et internt 100mb Iomega zip drev efter
'build-to-order'.

> Og så mht blæser, så har den jo lidt blæserstøj, kan man så modde
> den med lidt Papst blæsere, og findes der evt. en vejledning på
> nettet et sted?

Hvis du skal skifte blæseren, skal du have en type, der har samme specs
som den nuværende. - Svjh. er det en 100mm, der sidder i nu, men en ny
skal passe ind i rammemonteringen. - Det er lidt besværlig at skifte den
på en Sawtooth...

Hm... du kan muligvis montere en blæser på bagvæggen lige under holderen
til zipdrevet og så bruge strømstikket fra zipdrevet til den. I så fald
skal du bruge en 80mm Papst LowNoise (16db). Der er et par huller i
bunden af zip-monteringen helt inde ved den bagerste sidevæg, hvor du
nok enten kan montere blæseren direkte eller måske på en lille
aluminiumsskinne, hvor du selv borer huller, der passer til de to
huller, der er samt huller til blæserens montering...

> BTW. Så kører den med en 2x450MHz processor board (hvis det skulle
> betyde noget mht. køling)

Nej, din Dual G4/450 afgiver faktisk samme varmeeffekt som en alm.
400mhz G4 processor. - Jeg har selv en opr. G4/400, der er opg. til en
Dual G4/1,4tghz, og selv den afgiver ikke nævneværdig mere varme end den
opr. processor. Desuden sidder der i min også en Radeon 8500 med egen
blæser, - det har muligvis noget at gøre med, at der ikke er ret meget
mere varmeafgivelse....

Mht. at du savner noget RAM, så prøv at sætte en annonce i
dk.marked.privat.edb.intern, - dér har jeg selv købt 512mb blokke til
275kr. pr.stk.

mvh. Erik Richard

<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>

Fra : Steen Larsen

Dato : 08-10-06 18:47

In article <1160306493.311778.183700@i42g2000cwa.googlegroups.com>, Jesper Lillesø wrote:
> [...]
> bunden af maskinen. Men hvad med oppe ved DVD-drevet? Der er der jo
> også en plads, kan man sætte en HD i der også?

Du kan godt få stoppet en disk derind og køre på samme kanal som det
optiske drev. Ydelsen er ikke den bedste og disken bliver formentlig
for varm deroppe. Jeg har selv kørt med det i kortere tid men den
disk jeg havde i larmede mere end jeg havde list til at høre på.
..
> Og så mht blæser, så har den jo lidt blæserstøj, kan man så modde
> den med lidt Papst blæsere, og findes der evt. en vejledning på
> nettet et sted?

Du skal ikke regne med at få så meget støjdæmpning ud af at skifte den
blæser du kan komme til. Den som larmer mest sidder inde i strøm-
forsyningen. Den kan muligvis skiftes.

Fra : Jesper Lillesø

Dato : 09-10-06 13:19

Takker begge for jeres input! Jeg har købt mig en ekstra disk... Så
må jeg se senere på det støjdæmpning