USB-porte slukker ikke ved standby
Fra : Henrik Münster

Dato : 07-10-06 12:10

Jeg har ligt prøvet at sætte en strømspareskinne til min kones iBook G4
14" 1,25 GHz. Det er en af de strømskinner, man sætter i en USB-port.
Når man så slukker for computeren, bliver strømmen til USB-porten
afbrudt, og strømskinnen slukker. Man skal så slutte periferiudstyret
til strømskinnen, og man sparer den strøm, det udstyr bruger, når det
står på standby. Problemet er bare, at der ser ud til at være strøm på
USB-stikkene, selv om iBook er på vågeblus. Sjovt nok er der ikke strøm
på USB-stikkene, på børnenes Mac mini, når den er på vågeblus, så de
har svært ved at lade deres iPod op. Er der forskel på computerne,
eller er det noget, man kan stille om?
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Per Rønne

Dato : 07-10-06 12:49

> [...]
> på USB-stikkene, på børnenes Mac mini, når den er på vågeblus, så de
> har svært ved at lade deres iPod op. Er der forskel på computerne,

Det er ikke alle computere man kan bruge en sådan usb-strømskinne til. I
stedet skal man bruge en tv-strømskinne.

Det bruger jeg til min G4/867, mens min Thinkpad klarer sig med
strømskinne.

Jeg har dog haft nogle uheldige oplevelser med tv-strømskinner, som ikke
holder.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 07-10-06 23:12

On 2006-10-07 13:48:58 +0200, per@RQNNE.invalid (Per Rønne) said:

> Det er ikke alle computere man kan bruge en sådan usb-strømskinne til. I
> stedet skal man bruge en tv-strømskinne.
>
> Det bruger jeg til min G4/867, mens min Thinkpad klarer sig med
> strømskinne.

Vores computere er jo bærbare, så måske er det ikke nogen god idé med
en tv-strømskinne.

> Jeg har dog haft nogle uheldige oplevelser med tv-strømskinner, som ikke
> holder.

Det er vel også noget billigt skidt i mange tilfælde. Vi har et par
tv-strømskinner, som vi har købt i Netto for kr. 49,-.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Per Rønne

Dato : 08-10-06 04:56

> Vores computere er jo bærbare, så måske er det ikke nogen god idé med
> en tv-strømskinne.

Jeg glemte vist et 'usb'; Thinkpad'en kan klare sig med en
usb-strømskinne, som foreløbig også viser sig at holde bedre.

Og så står også en laptop typisk permanent et bestemt sted - medmindre
man skal have den med til et møde passer den jo fint ind i en af de
dock-stationer, som Apple af uransagelige grunde aldrig ikke indretter
deres MacBooks til at sættes ned i.

> Det er vel også noget billigt skidt i mange tilfælde. Vi har et par
> tv-strømskinner, som vi har købt i Netto for kr. 49,-.

Mine købt i Silvan for 140, nu nedsat til 100. Jeg har i øvrigt kun set
én type, og jeg kunne godt forestille mig at prisnedsættelsen skyldes
den dårlige holdbarhed.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 07-10-06 14:00

Henrik Münster <henrik@muenster.dk> writes:

> at være strøm på USB-stikkene, selv om iBook er på vågeblus. Sjovt nok

Hvordan skal den ellers opdage at der er et eksternt tastatur?

Fra : Henrik Münster

Dato : 07-10-06 23:10

On 2006-10-07 15:00:06 +0200, nospam0000@gmail.com (Thorbjørn Ravn
Andersen) said:

> Hvordan skal den ellers opdage at der er et eksternt tastatur?

Aner det ikke. Hvordan gør en stationær computer det samme? Hvis det
forholder sig sådan, så duer de strømskinner jo slet ikke, og det
undrer mig. Med mindre selvfølgelig, de forventer, at man slukker helt
for computeren. Det gør de fleste vel egentlig. De fleste computere
står jo og larmer med blæserne, hvis de er på vågeblus. Det er nævnt på
æsken med strømskinnerne, at visse computere altid har spænding på
USB-stikkene, fordi de understøtter tastaturer med tænd/sluk-knap. Det
kan dog som regel slås fra, står der.
   For kort tid siden prøvede vi at lade en iPod op over USB på en
tilsvarende iBook G4 hos en bekendt. Så snart den gik på vågeblus, hold
iPod op med at blive ladet. Det samme gør vore Mac mini jo. Derfor gik
jeg ud fra, at strømspareskinnen virkede. Men det er måske en lavere
strøm, der er på, som ikke er nok til at lade en iPod? Jeg må prøve at
vænne min kone til at slukke sin computer helt om natten, og når hun
ikke bruger den nogen tid. Det bliver nok svært
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Per Rønne

Dato : 08-10-06 06:56

> [...]
> vænne min kone til at slukke sin computer helt om natten, og når hun
> ikke bruger den nogen tid. Det bliver nok svært

USB-strømskinnen giver strøm igennem med en mindre spænding end
tv-strømskinnen.

Og så har jeg lige forsøgt at finde ud af om USB-strømskinnen afbryder
forbindelsen, når laptoppen går på stand-by. Det gør den; jeg var ikke
engang nødt til at gå til 'dvale'.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 08-10-06 09:41

On 2006-10-08 07:55:37 +0200, per@RQNNE.invalid (Per Rønne) said:

> Og så har jeg lige forsøgt at finde ud af om USB-strømskinnen afbryder
> forbindelsen, når laptoppen går på stand-by. Det gør den; jeg var ikke
> engang nødt til at gå til 'dvale'.

Der må være forskel på computere. Når jeg sætter iBook på vågeblus,
slukker USB-strømskinnen ikke. Når jeg slukker iBook helt, gør den. I
Mac OS X er der kun vågeblus. Der er ikke både dvale og stand-by, da
vågeblus vist forener det bedste fra de to.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Per Rønne

Dato : 08-10-06 10:29

> [...]
> Mac OS X er der kun vågeblus. Der er ikke både dvale og stand-by, da
> vågeblus vist forener det bedste fra de to.

Sætter jeg min G4/867 på standby lukker tv-strømskinnen. Også selv om
G4eren slet ikke er på strømskinnen.

Der har jeg nemlig anbragt skærmen. Da skærmen deles af tre forskellige
computere {gennem en i/o gear til op til fire maskine} betyder det at
når skærmen slukkes slukkes også fire andre enheder, som højttalere,
lampe og usb-hub.

Det betyder at når der ikke er nogen computer 'på skærmen', så trækker
skærmen tilstrækkeligt lidt strøm, at den slukker på tv-strømskinnen.
Skifter jeg til en anden maskine starter skærmen så op igen, sammen med
de andre enheder. Og så kan jeg naturligvis slukke for en masse enheder,
bare ved at slukke for skærmen.

På alle computere er det nok med stand-by.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 08-10-06 10:52

On 2006-10-08 11:28:50 +0200, per@RQNNE.invalid (Per Rønne) said:

> [...]
> bare ved at slukke for skærmen.
>
> På alle computere er det nok med stand-by.

Det vil sige, at ligesom et tv, så vil computeren bruge så lidt strøm i
vågeblus, at skinnen slår fra. Jeg må undersøge, om det også virker med
en bærbar. Jeg tvivler umiddelbart på, om opladerens forbrug varierer
så meget. Jeg havde ellers drømt lidt om, at opladeren også blev
slukket, når iBook går på vågeblus.
   Det rigtige for dig ville jo sådan set være, at du satte din computer
til skinnen. Så ville strømmen til skærmen blive afbrudt, og du ville
spare dens stand-by-strømforbrug. Jeg har selv en manuel skinne med en
vippekontakt, jeg kan nå med storetåen. Når jeg har sat computeren på
vågeblus, så slukker jeg bare for det hele. Det er jo en PowerBook, som
bare bruger sit interne batterik til vågeblusset.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Per Rønne

Dato : 08-10-06 10:59

> [...]
> Det rigtige for dig ville jo sådan set være, at du satte din computer
> til skinnen. Så ville strømmen til skærmen blive afbrudt, og du ville

Bortset fra at jeg nu altså har hele tre computere sat til samme skærm -
antallet kan sættes op til fire, når/hvis jeg får købt en MacBook Pro.

Det er sådan en enhed jeg har købt:

<http://www.iogear.com/main.php?loc=product&Item=GCS1734>

så jeg deler skærm, mus, tastatur, diskettedrev, palm cradle [med
synkronisering] m.v. til tre forskellige computere.

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 08-10-06 11:16

On 2006-10-08 11:58:48 +0200, per@RQNNE.invalid (Per Rønne) said:

> [...]
>
> så jeg deler skærm, mus, tastatur, diskettedrev, palm cradle [med
> synkronisering] m.v. til tre forskellige computere.

Hold da fest en basse! Men det er smart med det kombinerede kabel.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Per Rønne

Dato : 08-10-06 11:39

> Hold da fest en basse! Men det er smart med det kombinerede kabel.

Sparer også plads på skrivebordet. Faktisk har jeg skærm [19" fladskærm]
på sidebordet til et gammelt vinkelskrivebord, og naturligvis tastatur
lige under. Det var der man for 20 år siden havde en skrivemaskine.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 08-10-06 08:24

Henrik Münster <henrik@muenster.dk> writes:

> Aner det ikke. Hvordan gør en stationær computer det samme? Hvis det

Det afhænger jo af hvad man fortæller den. En iBook kan jo aktiveres
med låget nede på eksterne ting, og det kræver der er strøm på dem.

> for computeren. Det gør de fleste vel egentlig. De fleste computere
> står jo og larmer med blæserne, hvis de er på vågeblus. Det er nævnt

Der er strøm på og en strømforsyning har en blæser. Kan ikke huske om
CPU'en kører, men det gør den vel.

> Jeg må prøve at vænne min kone til at slukke sin computer helt om
> natten, og når hun ikke bruger den nogen tid. Det bliver nok svært

Kan den ikke selv det? Det synes jeg at have set.

Fra : Henrik Münster

Dato : 08-10-06 09:39

On 2006-10-08 09:23:57 +0200, nospam0000@gmail.com (Thorbjørn Ravn
Andersen) said:

> Det afhænger jo af hvad man fortæller den. En iBook kan jo aktiveres
> med låget nede på eksterne ting, og det kræver der er strøm på dem.

Det er da vist kun PowerBook, der kan det. Eller husker jeg forkert?
Men kan man fortælle den noget forskelligt? Man kan da ikke indstille,
om der skal være spænding på USB-portene i vågeblus, kan man?

> Kan den ikke selv det? Det synes jeg at have set.

Det var måske en ide. Jeg kan selvfølgelig sætte den til at tænde og
slukke på bestemte tidspunkter. Min kone er nemlig ikke vild med, at
den skal stå slukket i løbet af dagen. Hun har vænnet sig til, at den
bare står på vågeblus, så hun lynhurtigt kan se efter e-mail.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 08-10-06 09:47

> [...]

> den skal stå slukket i løbet af dagen. Hun har vænnet sig til, at den
> bare står på vågeblus, så hun lynhurtigt kan se efter e-mail.

Du skal da have sat lysshow på jeres macMini så den kan fortælle om
dere r post. Rød lampe - post til Henrik, blå lampe post til fruen.

Fra : Henrik Münster

Dato : 08-10-06 10:02

On 2006-10-08 10:46:55 +0200, nospam0000@gmail.com (Thorbjørn Ravn
Andersen) said:

> Du skal da have sat lysshow på jeres macMini så den kan fortælle om
> dere r post. Rød lampe - post til Henrik, blå lampe post til fruen.

Vi har da hver vores Mac. Vi kan bare høre, hvis der siger "Plinng".
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 08-10-06 21:18

Henrik Münster <henrik@muenster.dk> writes:

> Vi har da hver vores Mac. Vi kan bare høre, hvis der siger "Plinng".

Var ideen ikke at de skulle være slukkede?

Fra : Henrik Münster

Dato : 08-10-06 21:36

On 2006-10-08 22:18:27 +0200, nospam0000@gmail.com (Thorbjørn Ravn
Andersen) said:

> Var ideen ikke at de skulle være slukkede?

Da ikke hele tiden. Det var i øvrigt din idé med farvede lamper på
Mac'en, så vi kunne se, hvem der var post til. Det virker vel heller
ikke, hvis den er slukket. Når vi ikke bruger vores computere, står de
bare på vågeblus. Går vi fra dem i længere tid, sætter vi dem selv på
vågeblus. Blive vi kaldt bort, går de selv på vågeblus, hvis vi ikke
kommer tilbage i løbet af kort tid.
   Det er en iBook, en PowerBook og en Mac mini. De bruger næsten ikke
noget strøm på vågeblus, så miljømæssigt er det vel forsvarligt. Der er
bare lidt periferiudstyr sluttet til. Jeg læste så en masse positivt om
strømskinner både til USB og til tv, så periferiudstyret blev slukket,
når vi ikke brugte computeren. Det var jo en god idé, tænkte jeg. Der
er jo ingen grund til, at f.eks. højttalerne står tændt hele tiden.
Desværre lader det til, at der er lidt spænding på USB-stikkene, når
computeren er på vågeblus, så strømskinne ikke virker. Jeg er nu ved at
undersøge stemningen i familien for at lade computerne slukke om
aftenen og tænde igen om morgenen på passende tidspunkter. Det lader
til, at der blandt de fleste er stemning for, at det er rart at have
computerne på vågeblus i løbet af dagen, så man let kan vække dem og se
efter e-mail.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Per Rønne

Dato : 09-10-06 04:19

> Jeg er nu ved at undersøge stemningen i familien for at lade computerne
> slukke om aftenen og tænde igen om morgenen på passende tidspunkter.

De slukker så også automatisk, selv når man sidder og arbejder på dem
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 09-10-06 05:28

On 2006-10-09 05:19:25 +0200, per@RQNNE.invalid (Per Rønne) said:

> De slukker så også automatisk, selv når man sidder og arbejder på dem

Kommer der ikke nogen advarsel, så man kan afbryde nedlukningen? Hvad
med ugemte dokumenter? Den lukker vel ikke bare uden at spørge, om man
vil gemme? Om ikke andet, vil jeg naturligvis sætte tidspunktet til ret
sent, så konen med sikkerhed selv er gået på vågeblus, og så det er
langt over min søns sengetid. Ved du, hvad der sker om morgenen, når
den skal tænde af sig selv? Kan en bærbar f.eks. starte, selv om den er
lukket sammen? Nå, det kan jeg jo eksperimentere lidt med. Det kan den
sikkert ikke.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Per Rønne

Dato : 09-10-06 05:48

> Kommer der ikke nogen advarsel, så man kan afbryde nedlukningen?

Næh.

> Hvad
> med ugemte dokumenter? Den lukker vel ikke bare uden at spørge, om man
> vil gemme?

Dog ikke, med mindre det er MacSOUP du arbejder med. Men det vil nok
være anderledes hvis der er tale om kun en stand-by der startes.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 09-10-06 20:09

> Kommer der ikke nogen advarsel, så man kan afbryde nedlukningen?

jo, hvis man ikke gør noget inden 10 minutter går den i gang med enten
at lukke ned eller flad i søvn.

> Hvad
> med ugemte dokumenter? Den lukker vel ikke bare uden at spørge, om man
> vil gemme?

nej, den bliver hængende hvis der er åbne dokumenter eler andet der
knalder en dialog op.

Merlin Works CR-3/2.5 & Capagnolo Chorus 2007.

Fra : Henrik Münster

Dato : 09-10-06 23:13

On 2006-10-09 21:09:26 +0200, Morten Reippuert Knudsen<spam@reippuert.dk> said:

> jo, hvis man ikke gør noget inden 10 minutter går den i gang med enten
> at lukke ned eller flad i søvn.

> nej, den bliver hængende hvis der er åbne dokumenter eler andet der
> knalder en dialog op.

Det lyder ret idiot-sikkert. Til gengæld har jeg lige opdaget, at den
ikke lukker ned, hvis det er på vågeblus. Og det er den jo som regel,
når den har stået lidt for sig selv. Den bedste løsning er nok, at jeg
slukker den om aftenen, når konen går i seng. Så slukker
USB-strømskinnen også for tilbehøret, og vi skåner miljøet. Så kan
computeren være indstillet til at tænde af sig selv næste morgen, så
den er klar til at vise e-mail etc.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 09-10-06 07:17

per@RQNNE.invalid (Per Rønne) writes:

> De slukker så også automatisk, selv når man sidder og arbejder på dem

Det er vel ok hvis det er sengetid?

Fra : Per Rønne

Dato : 09-10-06 07:24

> Det er vel ok hvis det er sengetid?

Det er vel ok for børn, hvor forældrene [og skolens krav] bestemmer
sengetiden, men for os andre?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 09-10-06 10:29

> Det er vel ok for børn, hvor forældrene [og skolens krav] bestemmer
> sengetiden, men for os andre?

Du har sikkert godt af at slukke computeren hver aften senest kl 23.

Fra : Per Rønne

Dato : 09-10-06 12:18

> Du har sikkert godt af at slukke computeren hver aften senest kl 23.

Der er den normalt forlængst slukket - jeg vågner bare ved 4-5 tiden.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 09-10-06 20:08

> Du har sikkert godt af at slukke computeren hver aften senest kl 23.

Det er faktisk vældigt effektivt. jeg har sat min computer derhjemme
til at falde i søvn kl 24 på hverdage og tænde kl 17:00 når jeg
kommer hjem fra arbejde. Computeren er tillige mit eneste TV så der er
intet TV efter efter midnat

2006 Merlin Works CR-3/2.5, 1998 Chorus 9-speed suppleret med billigt
Mirage 06 bras der er langt bedre...

Fra : Henrik Münster

Dato : 09-10-06 23:16

On 2006-10-09 21:07:37 +0200, Morten Reippuert Knudsen<spam@reippuert.dk> said:

> [...]
> til at falde i søvn kl 24 på hverdage og tænde kl 17:00 når jeg
> kommer hjem fra arbejde. Computeren er tillige mit eneste TV så der er

Så skåner man virkelig miljøet, hvad strømforbrug angår. Desværre vil
min kone også gerne kunne se efter e-mail om morgenen, og så er det
altså kun om natten, computeren kan være slukket. Jeg har selv en
manuel strømskinne med en stor rød vippekontakt, jeg kan nå med
storetåen. På den måde slukker jeg for periferiudstyret, når jeg ikke
er ved computeren. Selve computeren, der er en PowerBook, bruger jo
ikke meget strøm på vågeblus. Desværre kan man ikke lære kvinder den
slags.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 09-10-06 20:02

> Aner det ikke. Hvordan gør en stationær computer det samme?

På PC'ere kan man i BIOS ofte definere om der skal være strøm på USB

Fra : Sebastian Løck

Dato : 13-10-06 10:25

Henrik Münster wrote:
> [...]
> står på standby. Problemet er bare, at der ser ud til at være strøm på
> USB-stikkene, selv om iBook er på vågeblus.

Det er der også på vores iMac DV+, på en iBook G4 12'' og på MacMini G4
1,25 GHz.

> Sjovt nok er der ikke strøm
> på USB-stikkene, på børnenes Mac mini, når den er på vågeblus, så de har
> svært ved at lade deres iPod op.
Det vil jeg egentlig gerne ville havde haft. For så kunne jeg tænde og
slukke for forstærkeren med MacMinien. Vi bruger en MacMini som
"CD-spiller" og glemmer alt for ofte at slukke forstærkeren.
Min gamle Class-A Harman-Kardon røg dog heldigvis i kælderen. 165W uden
at lave noget, er mere end rigeligt til at varme vores hytte.

> Er der forskel på computerne, eller er
> det noget, man kan stille om?
Ja, Ja og Nej.
En Mac burde egentlig altid have strøm på USB, for ellers skal man jo
tilbede sin Mac som PC brugere gør. Desværre forsvand Tænd/Sluk knappen
på tastaturet iMac G3 Summer 2000. Det var lidt nemmere med ADB, hvor
der ikke skulle være et microcontroller i tastaturet. Nu skal
PowerMac/MacPro bruger også kravle under skrivebordet.

MacOS kender kun "vågeblus". Rent teknisk er der dog forskel mellem
"suspend to ram" og "suspend to disk". Ved suspend to ram, holdes ram
aktivt, ved suspend to disk skal skrives ram indholdet til disken og
genindlæses. PC'er og WinXP kender forskellen, men ikke alle programmer
understøtter funktionerne rigtigt. Så går der kludder i det. Det er bare
irriterende når jeg fysisk lukker min Firma-Thinkpad og den ikke går i
dvæle. Det gør alle mine PowerBooks. (Til æresredning af IBM/Levono må
jeg sige at selv IBM nu understøtter monitor-spanning til stor forundren
af mine kollegaer - LOL)

Ved PC'er kan man oftes pille i BIOS og tænde og slukke for USB power i
de forskellige tilstande. Men hvem har forstand på det?

Apple holder sig til en enkel, forståelig, fungerende og brugbart
"vågeblus".

1 Tip til din kone: Hiv USB stikket ud! Den sidder ikke så langt fra
tastaturet ved en iBook.

hilsen

Fra : Per Rønne

Dato : 13-10-06 11:55

Sebastian Løck <thorfinn@ofir.dk> wrote:

> Til æresredning af IBM/Levono må jeg sige at selv IBM nu understøtter
> monitor-spanning til stor forundren af mine kollegaer

Hvad der 'monitor-spanning'?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 13-10-06 12:01

Sebastian Løck <thorfinn@ofir.dk> writes:

> og den ikke går i dvæle. Det gør alle mine PowerBooks. (Til
> æresredning af IBM/Levono må jeg sige at selv IBM nu understøtter
> monitor-spanning til stor forundren af mine kollegaer - LOL)

Er det ikke bare Windows der har en driver til grafikkortet?

Fra : Henrik Münster

Dato : 13-10-06 18:12

On 2006-10-13 11:25:09 +0200, Sebastian Løck <thorfinn@ofir.dk> said:

> 1 Tip til din kone: Hiv USB stikket ud! Den sidder ikke så langt fra
> tastaturet ved en iBook.

Hun har Bluetooth-tastatur. Jeg har faktisk selv tænkt på den mulighed.
I mellemtiden er jeg begyndt at slukke computeren om aftenen, når hun
ikke skal bruge den mere. Så er den sat til selv at tænde om morgenen.
Så bliver der i det mindste slukket for strømskinnen om natten.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster