Directory not empty
Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 29-09-06 19:54

Hej,

Hvordan sletter jeg en mappe i terminalen under OS X (10.3.8) som
ikke er tom? Havde regnet med at 'Rm -r mappenavn' kunne klare det,
men meldingen er blot 'Directory not empty'.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 29-09-06 20:30

"Thomas G. Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> writes:

> ikke er tom? Havde regnet med at 'Rm -r mappenavn' kunne klare det,

Prøv igen med "rm -rf mappe"...

Hvis DET ikke er nok så prøv med

"sudo rm -rf mappe".

Hvis DET ikke er nok, er der noget "interessant" i vejen.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 29-09-06 20:55

Thorbjørn Ravn Andersen skrev:

> Prøv igen med "rm -rf mappe"...

Det er ikke nok, men det er pga. manglende rettigheder.
Hvis jeg går på som root og kører ovenstående, får jeg meldingen
med 'Directory not empty'.

> "sudo rm -rf mappe".
>
> Hvis DET ikke er nok, er der noget "interessant" i vejen.

Meldingen er stadig 'Directory not empty'.

Mappen, som jeg gerne vil af med, ligger i /var/imap på en OS X
10.3.8 Server og den hedder imap.older, så jeg kan ikke forstå,
at den skulle være låst på nogen måde, for det er mappen ved navn
imap, som cyrus bruger. Imap.older (og imap.old, som jeg også gerne
vil af med), er blot sikkerhedskopier af mappen imap, når jeg har
genopbygget cyrus-mailboksene, hvilket desværre er nødvendigt for
at slippe af med nedlagte brugere, ændre størrelse på mailbokse osv.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 29-09-06 21:48

> Meldingen er stadig 'Directory not empty'.

Hvis "rm -rf" (husk f'et) ikke kan gøre det, kan du så ikke køre

"ls -lart" i folderen og vise her hvad der står?

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 30-09-06 11:03

Thorbjørn Ravn Andersen skrev:

> "ls -lart" i folderen og vise her hvad der står?

imap.old
total 392
drwxr-xr-x 28 cyrus mail 952 27 May 14:33 user
drwxr-xr-x 28 cyrus mail 952 27 May 14:33 quota
drwxr-xr-x 2 cyrus mail 68 27 May 14:33 msg
drwxr-xr-x 2 cyrus mail 68 27 May 14:33 log
-rw------- 1 cyrus mail 8192 29 Sep 04:07 tls_sessions.db
-rw------- 1 cyrus mail 184320 29 Sep 20:25 deliver.db
drwx------ 4 cyrus mail 136 29 Sep 20:25 db.backup2
drwxr-xr-x 8 cyrus mail 272 29 Sep 20:26 db
drwxr-xr-x 5 cyrus mail 170 29 Sep 20:26 socket
-rw------- 1 cyrus mail 8192 29 Sep 20:26 mailboxes.db
drwx------ 4 cyrus mail 136 29 Sep 20:26 db.backup1
drwxr-xr-x 2 cyrus mail 68 29 Sep 20:27 proc
drwxr-xr-x 13 cyrus mail 442 29 Sep 20:57 imap
drwxr-xr-x 15 cyrus mail 510 29 Sep 21:02 .
drwxr-xr-x 27 root wheel 918 29 Sep 21:07 ..

imap.older
total 0
drwx------ 4 cyrus mail 136 9 Jan 2005 db.backup2
drwxr-xr-x 3 cyrus mail 102 29 Sep 20:38 .

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 30-09-06 21:23

Det ser tilforladeligt ud. Kan "sudo rm -rf imap.old" virkelig ikke
kværke den? Prøv igen, hvor du klippeklistrerer.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 01-10-06 12:15

Thorbjørn Ravn Andersen skrev:

> Kan "sudo rm -rf imap.old" virkelig ikke kværke den?

Det lykkedes i dag med imap.old, men ikke med imap.older.
Se evt.: <http://tgm.dyndns.dk/mac/server/imap_older.png>.

Man kan selvfølgelig også bare lade skidtet ligge, men nu er man
jo blevet stædig :)

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 01-10-06 14:43

"Thomas G. Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> writes:

> Det lykkedes i dag med imap.old, men ikke med imap.older.
> Se evt.: <http://tgm.dyndns.dk/mac/server/imap_older.png>.

Den eneste forklaring jeg lige kan forstille mig er at det program der
cykler rundt nede i db.backup, opretter nye filer hele tiden.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 01-10-06 15:04

Thorbjørn Ravn Andersen skrev:

> Den eneste forklaring jeg lige kan forstille mig er at det
> program der cykler rundt nede i db.backup, opretter nye filer
> hele tiden.

Det må være noget i den stil ja. Mysteriet er, hvad hulen det er
for et program, der cykler rundt dernede, for det er tilsyneladende
ikke mailtjenesten, når det ikke hjælper noget at kvæle den først.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Morten Lind

Dato : 30-09-06 18:21

> Hej,
>
> Hvordan sletter jeg en mappe i terminalen under OS X (10.3.8) som
> ikke er tom? Havde regnet med at 'Rm -r mappenavn' kunne klare det,
> men meldingen er blot 'Directory not empty'.

_Skal_ den slettes i Terminal? Kan man ikke markere indholdet og smide
det i spanden?

Eller tage en info på mappen for at se, om den er låst? Eller indholdet
er låst?

M.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 30-09-06 18:52

Morten Lind skrev:

> _Skal_ den slettes i Terminal?

Nej ikke nødvendigvis.

> Kan man ikke markere indholdet og smide det i spanden?

Jo, når man har indtastet admin-kodeordet.
Problemet er så bare, at spanden ikke kan tømmes. Meldingen er:
'The operation cannot be completed because the item "db.backup2"
is in use'. Jeg begriber ikke, at den er i brug, når det blot er
et backup af en gammel imap-mappe.

Jeg har ikke prøvet at stoppe mailtjenesten inden forsøget med
at slette mapperne imap.old og imap.older, hvilket jeg normalt
gør, når cyrus-mailboksene genopbygges, men nu tør man da næsten
ikke at gøre forsøget når den melder det om, at en fil er i brug.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 30-09-06 19:01

Thomas G. Madsen skrev:

> [...]
> gør, når cyrus-mailboksene genopbygges, men nu tør man da næsten
> ikke at gøre forsøget når den melder det om, at en fil er i brug.

Det hjælper heller ikke noget.
Selv efter en genstart med mailtjenesten stoppet, lader det sig
ikke gøre at tømme spanden fordi "db.backup2" er i brug.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 30-09-06 22:08

> Det hjælper heller ikke noget.
> Selv efter en genstart med mailtjenesten stoppet, lader det sig
> ikke gøre at tømme spanden fordi "db.backup2" er i brug.

Start fra en anden disk.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 30-09-06 22:42

nospam@ab-katrinedal.dk (Niels Jørgen Kruse) writes:

> Start fra en anden disk.

Det burde faktisk ikke forhindre at den fik kniven, på grund af den
måde Unix er designet. Hmmm...