Lyd ud fra minimac???
Fra : Stig Leerbeck

Dato : 29-09-06 14:53

Jeg har sat et alm kabel med jack-stik i en minimac og ført det over til
phono-indgangen ppå et stereo anlæg

Der KOMMER lyd ud, men det er ikke lige godt og specielt ikke hvis amn
vil have lidt drøn på og en ordentlig bas.

Jeg tænker at den optiske mulighed der skulle ligge i minimac'ens udgang
kan gøre det bedre, men hvordan omformer man det til et almindeligt
stereo-anlæg.

Hvad gør I andre?

Stig Leerbeck
--
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 29-09-06 14:59

stigleerbeck@nypost.dk (Stig Leerbeck) writes:

> Jeg har sat et alm kabel med jack-stik i en minimac og ført det over til
> phono-indgangen ppå et stereo anlæg

Phono er nok til en grammofon. Put den i et af de andre, som fx Tape.

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 02-10-06 10:01

> Phono er nok til en grammofon. Put den i et af de andre, som fx Tape.

Det har du nok ret i.

De andre duer ikke.

Stig Leerbeck
--
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 02-10-06 19:11

On 2006-10-02 11:00:44 +0200, stigleerbeck@nypost.dk (Stig Leerbeck) said:

> Det har du nok ret i.
>
> De andre duer ikke.

Vi har en Mac mini af første udgave. Den er sluttet til nogle
almindelige Creative computerhøjttalere med almindeliget mini-jack-stik
i begge ender. Det virker fint. Lydudgangen på en computer kan jo
sættes til hovedtelefoner eller aktive højttalere. Den går gennem en
volumenkontrol, og man kan regulere lydstyrken. Lydudgangen fra en
cd-afspiller eller et kassette-deck er en linieudgang, hvor der ikke er
volumenkontrol. Den spiller altså for fuld drøn hele tiden.
   De fleste stereoanlæg bruger phonostik, og der skal være et pr. kanal.
Det må dog ikke forveksles med phono-indgangen, som er er til en
grammofon. Den forstærker betydeligt mere end de andre indgange, da en
pickup kun giver et meget svagt signal. Samtidig korrigerer den for, at
en pickup kun giver meget svag bas ved at forstærke bassen. Signalet
fra de andre lydkilder er derimod lineært.
   Løsningsforslag: Er du sikker på, at du har skruet op for lyden på Mac
mini? Man kan evt. være kommet til at mute den. Er der også skruet op
for f.eks. iTunes, som har sin egen volumenkontrol. Prøv evt. med et
par hovedtelefoner i Mac mini. Er du helt sikker på, at du har tændt
for den rigtige indgang på stereoanlægget? Prøv evt. med en anden
lydkilde som f.eks. en cd-afspiller.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 02-10-06 21:40

> [...]
> par hovedtelefoner i Mac mini. Er du helt sikker på, at du har tændt
> for den rigtige indgang på stereoanlægget? Prøv evt. med en anden

Hmm. Kigger ned til HiFi forretningen i Kongensgade en af dagene. Af en
eller anden grund var det kun Grammofon-indgangen der overhovedet ville
give udslag.

Prøvede forøvrigt et meget fint ny-indkøbt jacstik til phono stik kabel,
men det duede ikke Det gjorde derimod et billigere plasticstik-sæt som
iøvrigt ligende til forveksling.

Stig Leerbeck
--
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 02-10-06 23:54

On 2006-10-02 22:40:16 +0200, stigleerbeck@nypost.dk (Stig Leerbeck) said:

> Hmm. Kigger ned til HiFi forretningen i Kongensgade en af dagene. Af en
> eller anden grund var det kun Grammofon-indgangen der overhovedet ville
> give udslag.

Og den forstærker signalet rigtig mange gange mere end linieindgangene.
Det tyder på, at der kommer for lidt output fra computeren. Har du
prøvet at sætte hovedtelefoner i Mac mini? Har du prøvet andre
lydkilder til stereoanlægget? Som du selv nævner, kan det også være
kablet.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 03-10-06 08:31

> [...]
> prøvet at sætte hovedtelefoner i Mac mini? Har du prøvet andre
> lydkilder til stereoanlægget? Som du selv nævner, kan det også være

Men hvad så med den optiske lydudgang, som er bygget sammen med
jack-stikket.

Hvordan virker det?

Jeg har en forestilling om at det giver langt bedre lydkvalitet, men det
kræver vel en adapter eller noget.

Stig Leerbeck
--
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 03-10-06 17:22

Stig Leerbeck <stigleerbeck@nypost.dk> wrote:

> Men hvad så med den optiske lydudgang, som er bygget sammen med
> jack-stikket.

> Hvordan virker det?

Er det en Intel mini? PPC'erne har ikke digital out. Volumentkontrolen
deaktiveres iøvrigt når man bruger digital out.

> Jeg har en forestilling om at det giver langt bedre lydkvalitet

Sansynligvis ja; men det kommer an på hvad du istedet sætter til at
omsætte bit'ene til analogt signal og efterfølgende forstærker det med.

2006 Merlin Works CR-3/2.5, 1998 Chorus 9-speed suppleret med billigt
Mirage 06 bras der er langt bedre...