Ny iMac 20" core 2 duo airport-bøvl (signa~
Fra : Kenneth Straarup

Dato : 27-09-06 10:48

Hejsa,

Jeg har købt en af de nye 20" core 2 duo imacs, men jeg er meget langt fra
imponeret af signalet mellem min router og airport-kortet i den. Den ligger
som regel fast på 11mbit med en maksimal overførselshastighed på
5-600kb/sec (og forholdsvist få "streger" i internet connect). Mine laptops
(en grim acer og en gammel ibook med ekstern usb-stick) placeret samme sted
som imac'en synes signalet er glimrende og flyver derudaf for fuld skrue
(og har gjort det i et års tid). Det er i øvrigt ligegyldigt hvilken
kanal/frekvens der vælges og om imac'en er alene på nettet eller ej.
Ping-tider er glimrende og packet loss er ikke-eksisterende, men throughput
er altså lavt.

Så nu må jeg høre:
a) er airport-kortene (antennerne?) virkelig så ringe, eller skal jeg
forvente at noget er smådefekt?
b) kan airport-kort ikke lide routere som ikke er af apples egen avl? Den
har været over 11mbit, så det er ikke fordi den tror netværket ikke kan
klare mere. Netværket er i øvrigt krypteret med wpa og aes, hvis det gør
nogen forskel.
c) findes der nogle x86-virkende programmer a la "airport management tools"
til at undersøge og grafe ens signal? Jeg er stødt på iStumbler men synes
umiddelbart det virker ret ubrugeligt.

Med venlig hilsen,

-Kenneth Straarup.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 27-09-06 18:15

Kenneth Straarup <elendil@qeep.dk> wrote:
> [...]

> er altså lavt.

> Så nu må jeg høre:
> a) er airport-kortene (antennerne?) virkelig så ringe, eller skal jeg

Apple dyrker diciplinen halvdårlige antenner med høj perfektion.

> [...]
> har været over 11mbit, så det er ikke fordi den tror netværket ikke kan
> klare mere. Netværket er i øvrigt krypteret med wpa og aes, hvis det gør

ingen nævneværdig forskel.

> c) findes der nogle x86-virkende programmer a la "airport management tools"
> til at undersøge og grafe ens signal? Jeg er stødt på iStumbler men synes
> umiddelbart det virker ret ubrugeligt.

KissMac, du skal muligvis i injection modus for at få noget
fornuftigt ud af det.

2006 Merlin Works CR-3/2.5, 1998 Chorus 9-speed suppleret med billigt
Mirage 06 bras der er langt bedre...

Fra : Kenneth Straarup

Dato : 27-09-06 23:39

Morten Reippuert Knudsen wrote:

> Apple dyrker diciplinen halvdårlige antenner med høj perfektion.

Så jeg kan altså godt forvente at det er normen at jeg ikke kan køre mere
end 11mbit på en 6-7 meters afstand?

> KissMac, du skal muligvis i injection modus for at få noget
> fornuftigt ud af det.

Jeg har prøvet at hente kismac (stavede jeg det med to t'er endte jeg på
noget asiatisk noget jeg ikke forstod), men det nægter pure at virke.
Uanset hvad jeg gør, hvor meget jeg disabler airport og hvor meget jeg
rebooter, kan den ikke loade nogen driver, siger den. Deres side nævner
ikke umiddelbart noget om de problemer, så vidt jeg kan se.
Har det noget at gøre med det "injection modus" du snakker om? Det fangede
jeg ikke helt.

Tak for hjælpen,

-Kenneth Straarup.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 28-09-06 17:07

Kenneth Straarup <elendil@qeep.dk> wrote:

> Så jeg kan altså godt forvente at det er normen at jeg ikke kan køre mere
> end 11mbit på en 6-7 meters afstand?

11Mbit er ganske pænt på et 54G netværk. De påståede 54Mbit er i
medvind, godt vejr og under påvirkning af euforiserendde stoffer.

På hvilken type trafik er det du måler et throughput på 11Mbit?

Fra : Kenneth Straarup

Dato : 28-09-06 17:43

> [...]

> medvind, godt vejr og under påvirkning af euforiserendde stoffer.
>
> På hvilken type trafik er det du måler et throughput på 11Mbit?

Hej,

Jeg nægter altså at tro på at de to møgringe netkort jeg har til de to
laptops er noget særligt, og de klarer fint en 2.5-3 mb i sekundet
(usb-kortet dog ikke når det bliver brugt på ibogen med usb1.1).
Det er meget uvidenskabelige målinger, men de 4-500 kb jeg observerer i
øjeblikket på imac er via scp, hvor lorteacer klarer over 2mb/sec, og så at
det ikke er lykkedes mig samlet at få over 600kb/sec (målt via et eller
andet menubar-program), hverken via http eller torrents eller andet.

Faktisk står lorteacer som jeg skriver dette på i øjeblikket ved siden af
imac med glimrende signal og 54mbit med et 139 kroners cardbus-kort.

Da Apple nægter at lade deres software skrive hvad deres max. transfer rate
er sat til i et givent øjeblik, bruger jeg et widget jeg fandt til
formålet. det påstår det stort set altid er sat til 11mbit, enkelte gange
18. Om det bare kaster med terninger eller hvad ved jeg dog ikke.

Fakta er dog desværre at throughputtet er meget ringere end det er med mine
laptops, og da jeg har hurtigt i-net og en del maskiner at dele data
imellem (og inet-stikket i et andet lokale) er hurtigt trådløst næsten en
nødvendighed. Og jeg havde nu regnet med at apples airport-kort (og
antenner) kunne følge med et billigt cardbus-kort og et (forholdsvist)
billigt usb-kort.

Med venlig hilsen,

-Kenneth Straarup.

ps: jeg prøvede i går, bare for sjov, at flytte imac ind lige durk op ad
routeren for at se hvad den så mente (prøvede dog ikke at overføre noget).
Det interessante var at signalet der blev målt via internet connect
svingede meget mellem at være lige så ringe som hvor den står nu og så være
helt i top. Ligeledes svingede mit widget mellem 11 og 54 mbit. De
svingninger får mig bl.a. til at tro at antenne-forbindelsen på imac ikke
er helt i top, men det er ikke noget jeg har den store forstand på.
Jeg er helt på det rene med at wlan er sort magi, men vender igen tilbage
til at de andre maskiner er meget imponerede over signalet.