hvad ville I gøre?
Fra : Lars Brink

Dato : 26-09-06 09:07

Kære gruppe

Jeg har i flere indlæg her i gruppen klaget min nød over en nu 1 år gammel
Minimac 1.4/512 som bare aldrig har været fed.

Efter meget lang tids tovtrækning med Apple har den nu været til rep i
ugevis og de har skiftet logicboard på den.

Det hjalp på mit Bluetooth problem (maskin tabte konstant kontakt til
tastatur)

Jeg havde informeret dem om at jeg i det hele taget syntes maskinen var
uhyre ustabil og crashede alt for ofte - men jeg tror kun de har kigget på
bluetooth problemet.

Nu da jeg har fået den retur er det blevet meget værre med crasheriet. Som
gennemsnit går maskinen ned hvert 15. minut - bl.a. i iTunes. Jeg får bare
"you need to restart" skiltet på og hvis der var lyd på står lyden og
"hakker" i baggrunden.

Jeg har lavet udvidet hardware test og disk utility test på den men får at
vide at alt er i sin skønneste orden.

Jeg har løbende opdateret sytemfiler og har iøvrigt nu kun Safari og iTunes,
iPhoto og lidt småspil kørende på maskinen.

Jeg orker næsten ikke skulle igennem hele Apple support-møllen igen. De
taler ikke dansk og jeg synes nogle gange det er lidt svært at kommunikere
med dem, men jeg har nu en næsten aldrig brugt Minimac stående som ingen
orker at bruge fordi den går ned hele tiden.

Er der noget test software el. lign som kunne hjælpe mig til at lokalisere
fejlen - jeg har snart bare den opfattelse at det er en mandags maskine -
men det begreb tror jeg ikke Apple opererer med.

Er Norton Systemworks en god idé? (det er vist noget med at man skal være
varsom med hvilken version man bruger)

Hilsen fra Lars

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 26-09-06 09:24

Lars Brink <lars@ad-man.dk> wrote:

> Jeg har lavet udvidet hardware test og disk utility test på den men får at
> vide at alt er i sin skønneste orden.

tja ...

> Er der noget test software el. lign som kunne hjælpe mig til at lokalisere
> fejlen - jeg har snart bare den opfattelse at det er en mandags maskine -
> men det begreb tror jeg ikke Apple opererer med.

Det er garanteret en ram fejl ....

Alternativt, har du prøvet at geninstallere systemet helt forfra ?

/thomas

--
Jeg beskyttes IKKE af den gratis SPAMFighter til privatbrugere...

Fra : Lars Brink

Dato : 26-09-06 09:34

d. [DATO] skrev [NAVN] på [ADRESSE] i artiklen [ARTIKEL]:

> tja ...

> Det er garanteret en ram fejl ....
>
> Alternativt, har du prøvet at geninstallere systemet helt forfra ?
>
> /thomas

Ja jeg har geninstalleret (fordi den for nyligt startede op i "Darwin" -
hvad fa'en det end er og overhovedet ikke kunne boote længere) men jeg har
ikke geninstalleret systemet efter at logicboardet er blevet skiftet... det
ka' da godt være jeg skal prøve det igen...

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 26-09-06 16:07

> [...]

> ikke geninstalleret systemet efter at logicboardet er blevet skiftet... det
> ka' da godt være jeg skal prøve det igen...

Forslaget med RAM-fejl lyer meget fornuftigt, men min erfaring siger
mig, at hardware-testen finder de RAM-fejl der er og den har du jo kørt!

Hvis jeg var dig, ville jeg lave en reformatering/reinstallation for at
sikre mig, at det ikke er en softwarefejl.

Installér kun lige akkurat nok til at det er sjovt at bruge maskinen,
men vent med 3.die parts systemguf og den slags indtil testperisoden er
forbi.

Hvis du har installeret ekstra RAM kunne det være en god idé, hvis du
kunne undvære det i en kort periode.

Eftersom den restarter hele tiden, vil du jo hurtigt kunne konstatere om
fejlen fortsat er til stede.

Og du vil herefter med ekstra overbevisning kunne gå i clinch med Apples
support. Du kan forøvrigt bede om dansk suppport, men må så ofte vente
indtil de ringer tilbage.

Stig Leerbeck
--
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Fra : Jon

Dato : 26-09-06 21:54

Stig Leerbeck <stigleerbeck@nypost.dk> wrote:

> Forslaget med RAM-fejl lyer meget fornuftigt, men min erfaring siger
> mig, at hardware-testen finder de RAM-fejl der er og den har du jo kørt!

Min erfaring sier meg derimot at det er (i alle fall kan være) uhyre
svært å finne RAM-feil, og at man i mange tilfelle nesten ikke kan finne
dem annet enn ved å skifte brikker og kjøre dem en stund. Selv avanserte
testprogrammer kan kjøre i timesvis for virkelig å sjekke alle
feilmuligheter i f.eks. 1GB RAM. Dessverre. Apple HW Test sjekker de
vanligste tingene.

Derfor, hvis det finnes mulighet for å testkjøre med en annen RAM-brikke
i noen dager (gjerne en mindre en om nødvendig), så vil jeg anbefale det
-- evt. sammen med en Archive & Install, _uten_ å ta vare på
brukerinnstillinger. (Det kan jo nettopp være noen av dem som er
feil...)
--
/Jon
Mail: echo 36199371860304980107073482417748002696458P|dc

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 27-09-06 09:53

Jon <see_signature@mac.com.invalid> wrote:

> [...]
> -- evt. sammen med en Archive & Install, _uten_ å ta vare på
> brukerinnstillinger. (Det kan jo nettopp være noen av dem som er

Vi er enige. Det eneste program jeg stoler på mht. RAM-fejl er Apples
Hardware-tjek, Men den kan givetvis også tage fejl.

Jeg har bare ikke kunnet påvise sandsynlige RAM-fejl uden at
Hardware-testen også har kunnet.

Desværre kræver det jo at man gemmer sine installationsdiske for
HW-testen til een maskine kan ikke bruges på en anden. Jeg savner et
sted hvor man evt. kan downloade HW-tests til de forskellige maskiner.
Findes det?

Stig Leerbeck
--
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 27-09-06 18:02

Stig Leerbeck <stigleerbeck@nypost.dk> wrote:

> Desværre kræver det jo at man gemmer sine installationsdiske for
> HW-testen til een maskine kan ikke bruges på en anden.

Det er ikke helt korrekt, jeg kan fint bruge AHT 2.52 der kom med en
Quad på en bred vifte af PowerBooks, iBooks mm. Jeg formegenlig ikke
kunne bruge AHT der kom med en ældre iBog g4 på en Quad Mac.

2006 Merlin Works CR-3/2.5, 1998 Chorus 9-speed suppleret med billigt
Mirage 06 bras der er langt bedre...