Underligt printerproblem
Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 25-09-06 11:49

Efter en strømafbrydelse kan jeg ikke printe længere, eller det vil sige
jeg kan ikke printe fra programmerne. Jeg kan derimod sagten s printe
testsider og den slags. Der er med andre ord forbindelse mellem maskinen
og printeren - en HP 7760. Alle programmers printmenuer viser den rigtige
printer.
Der er ingen vanskeligheder med at printe på min laserprinter, der er på
netværket
Forsøger jeg derimod at printe fra eks. Word, får jeg besked på at der
ikke er koblet nogen printer til. Billedfremviser siger at der opstår en
fejl under udskrivning. Photoshop protesterer og påstår at der ikke er nok
hukommelse, hvilket er noget vås, da der er installeret 1,5 GB ram og
ingen programmer er åbne. Indesign cykler bare rundt unden der sker en
dyt.
Hvad i alverden er der galt?
Kører 10.3.9å
Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 25-09-06 13:31

Hej Frank

Jeg havde et lignende problem på min Beige G3/1133mhz og den her
G4/400mhz - både OS 9.x og X - og en HP 5740. Den kunne også printe
testsider men ikke udskrive. Det, jeg gjorde, var at fjerne en del af
softwaren til HP printeren og så geninstallere det igen, så kører den
udmærket.

Det er nødvendig først at slette de gamle drivere og selve 'Hewlett
Packard' mappen, ellers vil installeren fortælle dig, at softwaren er
installeret og en nyinstallering ikke er nødvendig. - Men pas lige på, -
hvis din laser også er en HP, så vil noget af softwaren til den også
blive lagt i mappen 'Hewlett Packard', så du skal kun fjerne det til din
7760 printer.

HPs drivere er desværre lige lovlig følsomme, hvis der sker noget uventet...

mvh. Erik Richard

<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 25-09-06 22:47

Frank Løkkegaard <fl@net.dialog.dk> wrote:
> [...]
> hukommelse, hvilket er noget vås, da der er installeret 1,5 GB ram og
> ingen programmer er åbne. Indesign cykler bare rundt unden der sker en

Er det en USB printer, prøv i givet fald at køre:

cd /System/Library/SystemConfiguration/PrinterNotifications.bundle/Contents/MacOS
../makequeues -r

Duer det ikke, prøv da at prøv at nulstille cups. Jeg kan ikke huske
om det er nuligt at gøre fra GUI'et i PrinterUtility i 10.3, ellers
findes der en række tredieparts GUI værktøjer der kan gøre det.

2006 Merlin Works CR-3/2.5, 1998 Chorus 9-speed suppleret med billigt
Mirage 06 bras der er langt bedre...

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 26-09-06 04:25

Morten Reippuert Knudsen<spam@reippuert.dk> on mandag 25. september 2006
at 23:47 +0100 wrote:
>Er det en USB printer, prøv i givet fald at køre:

det er det

>cd
>/System/Library/SystemConfiguration/PrinterNotifications.bundle/Contents/MacOS
>./makequeues -r

Ovenstående skrives i terminalen?
Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 27-09-06 03:26

Frank Løkkegaard <fl@net.dialog.dk> wrote:
> Morten Reippuert Knudsen<spam@reippuert.dk> on mandag 25. september 2006

> det er det

> Ovenstående skrives i terminalen?

ja

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 27-09-06 12:19

Morten Reippuert Knudsen<spam@reippuert.dk> on onsdag 27. september 2006
at 4:26 +0100 wrote:
>ja

Tak - det virkede!

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 27-09-06 18:11

Frank Løkkegaard <fl@net.dialog.dk> wrote:
> Morten Reippuert Knudsen<spam@reippuert.dk> on onsdag 27. september 2006

> Tak - det virkede!

Selvfølgelig. Jeg dimset en del med makequeues da printerkøer lavet
med cups's lpadmin desværre ikke bliver tilgængelige for Colorsync,

Makequeues er desvære en hemmelighed og det er ikke muligt at finde
andet dokumentation end hvad makequeues --help byder på. Jeg kan
umidelbart også kun lave pap og lpr printerkører med makequeues, dvs
ingen ipp eller jetdirect køer (derudover kan man selvfølgelig lave
usb køer men det har ikke rigtig interesse.

Hvis nogen har et godt tip eller et url til en anstændig dokumentation
vil jeg hilse det velkomment.

Jeg har behov for at skrive en række scripts der kan sætte fuldt
fungerende printerkøer op inkl optioner på PPD'erne. lpadmin og
loptions er som nævnt ikke helt godt nok.