OS X på en "ikke-mac"
Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 20-09-06 13:01

Hej,

Man hører så meget om, at man med de nye Intel-baserede Macs
kan have OS X og Windows XP kørende på en og samme maskine, men
er der noget til hindring for at have OS X kørende på en anden
Intel-baseret maskine end en Mac?

Grunden til jeg spørger er, at jeg spekulerer på at investere i
en MacPro til afvikling af både Windows og OS X, da jeg har brug
for begge systemer, men jeg er i tvivl om en MacPro virkelig er
så billig sammenlignet med tilsvarende maskiner, som Apple gerne
vil have det til at lyde til. Jeg ville sikkert kunne stykke en
"bambus-PC" sammen med tilsvarende ydelse til billigere penge,
men vil jeg kunne køre Leopard på den?

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 20-09-06 13:05

"Thomas G. Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> writes:

> "bambus-PC" sammen med tilsvarende ydelse til billigere penge,
> men vil jeg kunne køre Leopard på den?

Ikke uden at hente en knækket version på Internettet, og koncensus er
faktisk at Apple ikke er urimelig dyr for den hardware man faktisk
får.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 20-09-06 13:23

Thorbjørn Ravn Andersen skrev:

> Ikke uden at hente en knækket version på Internettet,

Øv.

> og koncensus er faktisk at Apple ikke er urimelig dyr for den
> hardware man faktisk får.

Blot fordi at der er konsensus, behøver det vel ikke nødvendigvis
at være sandheden ;)

Nej, seriøst så har jeg ikke undersøgt det til bunds endnu, men
synes umiddelbart at en MacPro virker meget dyr i den konfiguration,
jeg gerne vil op på.

Se f.eks. på:
<http://www1.euro.dell.com/content/products/features.aspx/precn_690?c=dk&cs=dkbsdt1&l=da&s=bsd>
Den er godt nok kun udstyret med en enkelt Xeon-processor, og jeg
har ikke kunnet finde prisen på den med to, men Dell plejer ikke
at være specielt billige sammenlignet med en "bambus-PC", som man
selv strikker sammen.

Laver Apple egentlig selv deres bundkort?

--
Hilsen
Madsen

Fra : Terje Rydland

Dato : 20-09-06 13:44

> [...]
> Xeon-processor, og jeg har ikke kunnet finde prisen på den med to, men
> Dell plejer ikke at være specielt billige sammenlignet med en "bambus-PC",

Nei, Dell er vel bare stort sett billigst av "merke-PCene". Men jeg tror
du vil ha problemer selv med å bygge en PC med samme spec som en Mac Pro
som blir vesentlig billigere.

> Laver Apple egentlig selv deres bundkort?

Nei, hovedkortene lages av Intel.

Terje

Fra : Bruno

Dato : 20-09-06 17:56

Thomas G. Madsen wrote:
> [...]
> har ikke kunnet finde prisen på den med to, men Dell plejer ikke
> at være specielt billige sammenlignet med en "bambus-PC", som man

Det er ikke kun den manglende CPU som udgør en forskel, du linker til en
stor PC mens MacPro maskinen er det man normalt ville kalde en
Workstation (Jeg ved godt Dell bruger denne betegnelse, men de har altid
været meget kreative). Denne artikel skulle gerne fortælle lidt mere:

http://www.anandtech.com/mac/showdoc.aspx?i=2816

Bemærk forøvrigt samme side har en artikel om gør-det-selv CPU
opgradering af MacPro.

Mvh

Bruno

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 20-09-06 22:41

> [...]
> har ikke kunnet finde prisen på den med to, men Dell plejer ikke
> at være specielt billige sammenlignet med en "bambus-PC", som man

Xeon CPU'er er ikke billige (især de hurtige), Intel 5000X bundkort er
stinkende dyre, det samme gælder FBD ramklodserne. Ram bundkort og to
2GHz CPU'er løber raskt væk op i 12K... læg dertil grafikkort,
kabinet, PSU, disk, optisk drev, mus tastatur og OS. Nej, Bambus er
næppe billigere.

> Laver Apple egentlig selv deres bundkort?

Nej det er intel.

2006 Merlin Works CR-3/2.5, 1998 Chorus 9-speed suppleret med billigt
Mirage 06 bras der er langt bedre...

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 20-09-06 14:09

Terje Rydland skrev:

> Men jeg tror du vil ha problemer selv med å bygge en PC med
> samme spec som en Mac Pro som blir vesentlig billigere.

Det er muligt, at du har ret.

> Nei, hovedkortene lages av Intel.

Ok.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 20-09-06 19:10

Bruno skrev:

> http://www.anandtech.com/mac/showdoc.aspx?i=2816

Tak for linket.

Følgende er jeg da ikke videre glad for at læse:
| The memory performance of FBD on the Intel 5000X chipset is
| absolutely horrid and there's nothing you can do about it unless
| you switch entirely to an all serial interface or go back to
| using regular DDR2 memory.

Måske ville man ligefrem være bedre stillet med et enkelt Core 2-
system og DDR2 hukommelse.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Bruno

Dato : 20-09-06 20:40

Thomas G. Madsen wrote:

> Tak for linket.
>
> Følgende er jeg da ikke videre glad for at læse:
>
> Måske ville man ligefrem være bedre stillet med et enkelt Core 2-
> system og DDR2 hukommelse.

Det kommer an på hvad du skal bruge dyret til, læs gerne den opfølgende
artikel de har om MacPro. Der skriver de en del mere om emnet svjh - der
er vist noget med at det faktisk ikke er så skidt hvis bare man sætter
tingene rigtigt sammen.

Mvh

Bruno

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 20-09-06 22:08

Bruno skrev:

> Det kommer an på hvad du skal bruge dyret til [..]

Primært tung grafik- og billedbehandling.

> - der er vist noget med at det faktisk ikke er så skidt hvis
> bare man sætter tingene rigtigt sammen.

Ja, det er jeg også mere eller mindre kommet frem til ved at læse
flere af deres artikler.

Jeg vil dog vente med at købe en MacPro indtil jeg er 100 % sikker
på, at den kan køre med ECC DDR2-667 FB-DIMMs fra f.eks. Kingston,
for det er tilsyneladende stadig for dyrt at købe RAM til den hos
Apple, og jeg skal op på mindst 4 GB.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Jesper

Dato : 20-09-06 14:30

> [...]
> vil have det til at lyde til. Jeg ville sikkert kunne stykke en
> "bambus-PC" sammen med tilsvarende ydelse til billigere penge,

Det kan ikke lade sig gøre at installere og afvikle MacOS X på en alm.
PC, det har Apple sørget for, fordi deres hovedindtægtskilde er
computere. At du så kan finde hackede versioner på nettet som kan køre
på alm. PC er så en anden sag.
--
Jesper

Der findes ingen smalle film, alle film er 35 mm brede.
- Christian Braad Thomsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 20-09-06 22:31

> [...]

> vil have det til at lyde til. Jeg ville sikkert kunne stykke en
> "bambus-PC" sammen med tilsvarende ydelse til billigere penge,

Nej, med forbehold.

1) OS's skal hackes så de kan boote på BIOS platforme og så Apples
kopibeskykketlse deaktiveres. Hver gang der kommer en opdatering vil
du skulle hacke forfra.

2) Du skal have OSX drivere til din hardware

3) Det er ulovligt.

Ovenstående er under forudsætning af du vil køre 10.4 på den, 10.5
bliver næppe lettere.

Fra : Bruno

Dato : 20-09-06 23:24

Morten Reippuert Knudsen wrote:
> 1) OS's skal hackes så de kan boote på BIOS platforme og så Apples
> kopibeskykketlse deaktiveres. Hver gang der kommer en opdatering vil
> du skulle hacke forfra.
>
> 2) Du skal have OSX drivere til din hardware

Nok det største problem. Pt. er det lang fra al PC hardware man kan
bruge, det er et rent lotteri som man kan bruge meget tid på.

> 3) Det er ulovligt.

Fordi? Hvis man har en indkøbt OS X, så kan jeg ikke se hvad der er galt
i og bruge den til lige det man har lyst til (så længe man ikke
distribuere den, naturligvis).

> Ovenstående er under forudsætning af du vil køre 10.4 på den, 10.5
> bliver næppe lettere.

Det vil vise sig

Mvh

Bruno

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 21-09-06 07:12

Bruno <dont.use@this.address.ever> writes:

> Fordi? Hvis man har en indkøbt OS X, så kan jeg ikke se hvad der er
> galt i og bruge den til lige det man har lyst til (så længe man ikke
> distribuere den, naturligvis).

Licensaftalen siger svjhf at den kun må installeres på Applehardware.

> Det vil vise sig

Tjah. Jeg kan nu godt lide at kunne softwareopdatere.

Fra : Bruno

Dato : 21-09-06 21:15

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:
> Licensaftalen siger svjhf at den kun må installeres på Applehardware.

Det er rigtigt, men det skulle undre mig meget hvis den holder vand.
Muligvis når vi taler firma brug, men som forbruger er det meget
begrænset hvilke krav der kan stilles til en. Alene det at kravene ikke
står på æsken, men først findes når man har åbnet produktet har meget at
sige.

> Tjah. Jeg kan nu godt lide at kunne softwareopdatere.

Klart

Mvh

Bruno