Problemer med skrifter (OSX + Classic)
Fra : Jacob B.

Dato : 19-09-06 16:39

Mit problem opstod da jeg skulle skrive noget ud i Quark 4.0.4
(Classic). I virkeligheden kan jeg ikke skrive ud i Quark - det eneste
jeg kan (og som jeg sagtens kan leve med) er at lave en EPS-fil, som jeg
så kører gennem Distiller (Classic) og ender med en PDF-fil - alle andre
programmer jeg benytter i Classic fungerer vist fint.

Men denne her gang kunne "den" ikke finde den ene af de to fonte jeg
benyttede (jeg ved ikke hvem det var der ikke kunne finde fonten - når
jeg åbnede EPS-filen direkte fra Billedfremviser (OSX) var skrifterne
OK, men marginerne var ændrede - men det må vel være Distiller).

Jeg kiggede i alle biblioteker og de to fonte lå de samme steder (jeps,
de lå mere end et sted). Så kiggede jeg på nettet og fulgte blandt andet
et forslag om at fjerne ATM (Classic), så det gjorde jeg, men intet hjalp...

Når jeg kigger i Quarks "skriftkatalog" er det ikke alle skrifter jeg
har der kommer frem (men de to ovennævnte gør). Jeg synes det er lidt
mærkeligt.

Nå, men enden på det hele er - og jeg ved i virkeligheden ikke om de to
ting har noget med hinanden at gøre - at når jeg skriver mails i Mail
(OSX), så kommer der kun noget der ligner thai-bogstaver frem.

Er der nogen der har nogle forslag?

/Jacob B.

Fra : Henrik Münster

Dato : 20-09-06 09:10

<http://thaikursus.thaizone.dk/>?
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Jacob B.

Dato : 20-09-06 15:32

Henrik Münster skrev:

> <http://thaikursus.thaizone.dk/>?

Pas nu hellere på at jeg ikke melder mig til

http://www.mikenta.dk/thai.html

/Jacob

Fra : Henrik Münster

Dato : 20-09-06 22:45

On 2006-09-20 16:31:31 +0200, "Jacob B." <no@spam.com> said:

> Pas nu hellere på at jeg ikke melder mig til
>
> http://www.mikenta.dk/thai.html

Uha, så må jeg hellere være alvorlig. Har du set, om tegnsættet i Mail
er blevet ændret til noget forkert? Står dit tastatur fortsat til Dansk?
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Jacob B.

Dato : 21-09-06 23:19

Henrik Münster skrev:

> Uha, så må jeg hellere være alvorlig. Har du set, om tegnsættet i Mail
> er blevet ændret til noget forkert? Står dit tastatur fortsat til Dansk?

Se det hjalp (altså på det alvorlige). Jeg har gjort alt hvad der kan
forventes af en almindelig bruger - også det du nævner. Jeg har dog lige
fjernet alle de gamle skrifter som jeg selv havde lagt ind i
biblioteket og det hjalp på tegnsættet i OSX (det var nemlig ikke kun
Mail der var blevet "ramt" - eksempelvis var overskrifterne i Firefox
også helt ulæselige). Og i forlængelse heraf kan jeg også lige nævne at
det ikke var thai, men mikroskopiske tal med en streg ovenover - du
behøver ikke finde fysik-kurser eller lignende jeg kan melde mig til
. Jeg havde bare ikke besværet mig med at nærlæse det tidligere.

/Jacob B.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 21-09-06 15:18

Hej Jacob

Hm, jeg er ikke QX bruger, men jeg mener at kunne huske, at det er
vigtig, at man har de samme skrifter i OS X, som man har i OS 9.x ved
brugen af Quark 4.x. - Dvs., at du skal kopiere skrifterne fra OS 9.x
(systemmappe->Skrifter) til mappen user/username/library/fonts, hvis du
skal kunne udskrive via classic under OS X.

mvh. Erik Richard

<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>

Fra : Jacob B.

Dato : 21-09-06 23:27

Erik Richard Sørensen skrev:
> [...]
> (systemmappe->Skrifter) til mappen user/username/library/fonts, hvis du
> skal kunne udskrive via classic under OS X.

Som jeg lige har skrevet til Henrik, så har jeg fjernet alle de skrifter
jeg har lagt ind i biblioteket og det hjalp på mit OSX-problem. Så
derfor vil det være problematisk at gennemføre dit forslag (selvom det
vist var det jeg havde gjort til at begynde med, hvilket jo altså førte
til de tidligere nævnte problemer).

I Quark er situationen derfor desværre stadig den samme. Det er dog kun
med den ene font jeg har problemer (indtil videre) og såfremt der ikke
kommer nogle andre forslag, så må jeg jo bare starte min gamle 9600

/Jacob B.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 22-09-06 01:38

Hej Jacob

Jacob B. wrote:

> [...]
> derfor vil det være problematisk at gennemføre dit forslag (selvom det
> vist var det jeg havde gjort til at begynde med, hvilket jo altså førte

Nu har jeg ikke nærlæst hele tråden, men kun skimmet den. Jeg synes
ikke, jeg kan se nogen steder, om du bruger et skriftstyringsprogram
eller ikke - altså ud over Apples egen 'Skriftbog', der i parantes
bemærket er noget af det værste og smækfyldt med fejl, man overhovedet
kan bruge...

> I Quark er situationen derfor desværre stadig den samme. Det er dog kun
> med den ene font jeg har problemer (indtil videre) og såfremt der ikke
> kommer nogle andre forslag, så må jeg jo bare starte min gamle 9600

En 9600 er skam ikke at foragte - især ikke 300mhz og 350mhz versionen.
Jeg har selv en 350mhz med masser af RAM - 904mb, - og den kører med OS
9.2.2 installeret via 'OS9 Helper 1.0.1'. OS9 Helper understøtter dansk
installerscript, så hvis du kun kører OS 9.1 på den, kan du med endda
meget stor fordel opdatere til 9.2.2. Det vil gøre den væsentlig
hurtigere og endnu mere stabil. Du kan hente den her.
http://tc.versiontracker.com/product/redir/lid/345682/os9helper.sit. Du
skal blot huske først at opg. til 9.2.1 og derefter til 9.2.2.

Men prøv også at downloade 'Linotype Fontexplorer X' og brug den til
skrifthåndteringen på OS X sammen med Quark. Fontexplorer er blevet
freeware, og den er ganske fremragende - langt mere stabil end fx.
Suitcase og næsten lige så avanceret som FontReserve X 3.x. Ved at bruge
Fontexplorer kan du også undgå at tilføje skrifterne til dit system og
kun kalde skrifterne, når det er nødvendigt i en given arbejdsgang. Der
er lige kommet en ver. 1.1.
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/27903. - Det ku' måske
være løsningen.

mvh. Erik Richard