Har skiftet router ... adgang til net ford~
Fra : Marianne

Dato : 19-09-06 14:48

Hej

Jeg har skiftet husets router, og nu kan jeg ikke få min mac på det trådløse
net.

Alle husets masikner (pc'ere) kører fint via kabler. Men mac'en - ak! Den
fortæller mig t mit nyopsatte password ikke er gyldigt. Betyder det mon
noget, at der er et 'æ' i netnavnet, som på mac'en bliver vist som en
trekant?

Ligger der noget ældre svans monstro?

mvh
marianne

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 19-09-06 15:24

Marianne <handelfjerndette@lundbak.dk> wrote:

> [...]
> fortæller mig t mit nyopsatte password ikke er gyldigt. Betyder det mon
> noget, at der er et 'æ' i netnavnet, som på mac'en bliver vist som en

Er det en trådløs router? I så fald, brug et password der udelukkende
består af hex-tal: 0 - 9, A, B, C, D, E og F. Det er ikke altid det
virker med en passphrase på forskellige platforme.

Fra : Marianne

Dato : 19-09-06 18:24

> Er det en trådløs router? I så fald, brug et password der udelukkende
> består af hex-tal: 0 - 9, A, B, C, D, E og F. Det er ikke altid det
> virker med en passphrase på forskellige platforme.

Passwordet er skam med bogstaver a..z

mvh
Marianne

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 19-09-06 18:46

Marianne wrote in dk.edb.mac:

> Passwordet er skam med bogstaver a..z

Det er så en "passphrase". Denne oversættes til et hex-tal på 63 eller 64
tegn (0 - 9, A, B, osv). Det er ikke altid lige kompatibelt. Så det
bedste er at bruge en serie hex-tal. Det skal selvfølgelig være det samme
hex-tal i router og PCerne, som på Mac.

Du kan hente både 63- og et 64 tegn password i hex her:

https://www.grc.com/passwords.htm

Det er en sikker forbindelse. Lav nogle stykker - hver gang du opdaterer
siden laver siden et nyt - så har du mulighed for at skifte password hen
ad vejen. Kopiere dem over på en USB hukommelse pind og fordel så et af
dem det derfra til router, PCer og Mac. 63- eller 64 hex-tal er alt for
langt til at skulle huskes.

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 19-09-06 18:37

> [...]

> fortæller mig t mit nyopsatte password ikke er gyldigt. Betyder det mon
> noget, at der er et 'æ' i netnavnet, som på mac'en bliver vist som en

Hvis du ikke er mere specifik, tvivler jeg på at nogen kan hjælpe.

Har du skiftet opsætning på din router?
Er din Mac på trådløst netværk?
Kan det virke på kablet netværk?
Hvor spørges der om passwprd på din Mac?
etc.

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 19-09-06 18:43

> Er din Mac på trådløst netværk?

Retttelse: Mac=PC

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk

Fra : Marianne

Dato : 19-09-06 22:40

Åh - nu fandt jeg ud af det. Havde forvekslet Password med Passphrase.

Tak for hjælpen!

mvh
Marianne