Min MacBook slukker tilfældigt
Fra : Mads

Dato : 17-09-06 18:45

Hej

Min MacBook er begyndt at opleve tilfældige power cuts. Skærmen bliver
sort, harddisken slukker, dvd drevet slukker. Kort sagt strøm afbrydelse.

Når jeg trykker på power knappen, så kommer der nogle gange kun et
enkelt blink på skærmen, hvorefter den slukker, andre gange slukker den
under system boot (den grå skærm), og andre gange kan jeg komme helt op
og taste kodeord, hvorefter den slukker når jeg forsøger at starte
f.eks. iPhoto.

Er der nogen der har oplevet sådanne tilfældige strømafbrydelser før?
Tror jeg ringer til Apple i morgen. Men ville lige høre om det var en
kendt problem.

MacBook'en er kun 1 måned gammel, og står ved normal stue temp på et
bord, så der burde ikke være varme problemer. Problemet opstår også
uanset om den har kørt i lang tid, eller kort tid. Og med og uden strøm
kabel.

Venlig hilsen
Mads

Fra : Jon

Dato : 17-09-06 19:05

Mads <mads@iname.com> wrote:

> Er der nogen der har oplevet sådanne tilfældige strømafbrydelser før?
> Tror jeg ringer til Apple i morgen. Men ville lige høre om det var en
> kendt problem.

Det er et kjent problem fra USA. Jeg har ikke URL her og nå, men Apple
bør kjenne til det.
--
/Jon
Mail: echo 36199371860304980107073482417748002696458P|dc

Fra : Mads

Dato : 17-09-06 20:28

Jon wrote:

> Det er et kjent problem fra USA. Jeg har ikke URL her og nå, men Apple
> bør kjenne til det.

Okay, kan du huske hvad løsningen var?

Venlig hilsen
Mads

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 17-09-06 20:41

Mads <mads@iname.com> wrote:

> Okay, kan du huske hvad løsningen var?
>
> Venlig hilsen
> Mads

Du kan også have et batteriproblem. Uanset hvad, kontakt Apple's
kundeservice.

--
regards , Peter B. P. - liberterran.org, markedspartiet.dk, macplanet.dk
"The politicians don't just want your money. They want your soul. They

Fra : Jon

Dato : 17-09-06 21:22

Peter Bjørn Perlsø <peter@DIESPAMMERDIE.dk> wrote:

> Du kan også have et batteriproblem. Uanset hvad, kontakt Apple's
> kundeservice.

Nemlig. Sorry.

Fra : Mads

Dato : 17-09-06 21:43

Peter Bjørn Perlsø wrote:

> Du kan også have et batteriproblem. Uanset hvad, kontakt Apple's
> kundeservice.

Det sker desværre både med og uden batteri. Efter at have google'et
virker det til at være Random Shutdown Syndrome.

Venlig hilsen
Mads

Fra : Henrik Münster

Dato : 17-09-06 21:30

On 2006-09-17 21:28:28 +0200, Mads <mads@iname.com> said:

> Okay, kan du huske hvad løsningen var?

At lave en klageside og samle nok vidnesbyrd sammen til at få Apple
til at anerkende problemet.

<http://www.macbookrandomshutdown.com/>

Jeg har ikke fulgt sagen nærmere, men der er vist en løsning på vej:

<http://www.macnn.com/articles/06/09/05/random.macbook.shutdowns/>
<http://maba.wordpress.com/2006/09/01/macbook-shutdown-solved-at-last-hopefully/>
<http://maba.wordpress.com/2006/09/07/apple-officially-acknowledges-macbook-random-shutdowns-rsd/>
<http://www.tuaw.com/2006/09/07/apple-issues-one-liner-support-doc-on-random-macbook-shutdown-pr/>
--

Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Mads

Dato : 17-09-06 21:43

Henrik Münster wrote:

> [...]
> at anerkende problemet.
>
> <http://www.macbookrandomshutdown.com/>
>
> Jeg har ikke fulgt sagen nærmere, men der er vist en løsning på vej:

Tak for links...

Fra : Jesper Mehlsen

Dato : 18-09-06 12:06

Mads skrev:
> [...]
> bord, så der burde ikke være varme problemer. Problemet opstår også
> uanset om den har kørt i lang tid, eller kort tid. Og med og uden strøm

Hej Mads

Jeg har en MacBook der er begyndt at gøre nøjagtigt det samme. Jeg fik
min 1. juni og den virkede upåklageligt de første 8 uger. Ca 1. august
begyndte den med Random Shutdown og den har gjort det ofte lige siden.
Her i weekenden gjorde den det 4 gange på 20 minutter. Det er frustrerende.

Jeg snakkede med Apple i torsdags. De havde ikke rigtig andre forslag
end at jeg skulle resette min PMU. Det gjorde jeg så, men problemet er
uændret. Jeg ringer til Apple igen i dag og brokker mig.

Hvis det går, som det er gået hos mange andre, så kan jeg se frem til at
undvære min mac LÆNGE

Hilsen Jesper

Fra : Mads

Dato : 19-09-06 06:54

Jesper Mehlsen wrote:
> [...]
> uændret. Jeg ringer til Apple igen i dag og brokker mig.
>
> Hvis det går, som det er gået hos mange andre, så kan jeg se frem til at

Jeg snakkede med dem i går. Han mente jeg skulle prøve at tjekke min RAM
sad ordentlig og hvis det ikke hjalp indlevere den til humac her i Århus.
RAM'en sad fint. Så nu må jeg desværre undvære den

Venlig hilsen
Mads

Fra : Jon

Dato : 19-09-06 07:10

Mads <mads@iname.com> wrote:

> Jeg snakkede med dem i går. Han mente jeg skulle prøve at tjekke min RAM
> sad ordentlig og hvis det ikke hjalp indlevere den til humac her i Århus.
> RAM'en sad fint. Så nu må jeg desværre undvære den

Men det høres jo ut som fornuftige råd og kan tyde på at problemet
anerkjennes, om enn i det stille.

Fra : Mads

Dato : 20-09-06 13:45

Jon wrote:

> Men det høres jo ut som fornuftige råd og kan tyde på at problemet
> anerkjennes, om enn i det stille.
Så blev den afleveret. Manden lød dog ikke videre optimistisk da jeg
spurgte til reparationstid. Der var åbenbart leveringsproblemer på nye
macbook motherboards

Så nu må vi se hvor længe jeg skal nøjes med min gamle dell...

Venlig hilsen
Mads

Fra : Jon

Dato : 20-09-06 15:31

Mads <mads@iname.com> wrote:

> Så blev den afleveret. Manden lød dog ikke videre optimistisk da jeg
> spurgte til reparationstid. Der var åbenbart leveringsproblemer på nye
> macbook motherboards

Det går forlydender om oppdatering av MacBook 25. sepetember. Man kan jo
håpe at du kanskje kunne få en ny modell - men ikke hold pusten, som de
sier "over there". Det kan like gjerne være at det rett og slett _er_
leveringsproblemer om dagen.
Uansett: Lykke til.

Fra : Jonas Fyhn Vincenti

Dato : 23-09-06 11:18

Så kom det først shutdown :( håber jeg ikke også skal igennem hele
møllen - men jeg klynger mig stadig til håbet om det var en engangs
"fornøjelse"...

Fra : Jesper Mehlsen

Dato : 26-10-06 10:03

Mads skrev:

> [...]
> macbook motherboards
>
> Så nu må vi se hvor længe jeg skal nøjes med min gamle dell...

Hej Mads

Har du fået dyret retur?
Min sendte jeg ind 13/10 og jeg har snakket med infocare i dag.
MacBooken er færdigrepareret og sendes til mig i dag. De har udskiften
heatsinken - sådan som der står at det er gjort mange andre steder i
nyhedsgrupper og debatfora.

Hilsen Jesper

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 26-10-06 18:54

Jesper Mehlsen <palantas@hotmail.com> wrote:

> [...]
> MacBooken er færdigrepareret og sendes til mig i dag. De har udskiften
> heatsinken - sådan som der står at det er gjort mange andre steder i

Du må meget gerne melde tilbage om hvorvidt det løser problemet eller
ej.

Fra : Jesper Mehlsen

Dato : 27-10-06 13:02

Morten Reippuert Knudsen skrev:

> Du må meget gerne melde tilbage om hvorvidt det løser problemet eller
> ej.

Hej Morten

Det har tilsyneladende hjulpet. Jeg har haft min macbook tændt noget tid
nu og den holder sig tændt. Håber det varer ved.

Hilsen Jesper

Fra : Karl Antz

Dato : 27-10-06 13:12

Jesper Mehlsen <jesperSLETDETTEmehlsen@gmail.com> wrote:

> Hej Morten
>
> Det har tilsyneladende hjulpet. Jeg har haft min macbook tændt noget tid
> nu og den holder sig tændt. Håber det varer ved.
>
> Hilsen Jesper

VIGTIGT

<http://www.apple.com/support/downloads/macbooksmcfirmwareupdate11.html>

citat herfra:

"The SMC Update improves the MacBook's internal monitoring system and
addresses issues with unexpected shutdowns. This update is recommended
for all MacBook systems, including those that received warranty repair."
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Jesper Mehlsen

Dato : 27-10-06 15:20

> [...]
> addresses issues with unexpected shutdowns. This update is recommended
> for all MacBook systems, including those that received warranty repair."

Tak .. har lige installeret det. Min auto-update fandt den selv.

Jesper

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 30-10-06 19:26

Jesper Mehlsen <jesperSLETDETTEmehlsen@gmail.com> wrote:

> Det har tilsyneladende hjulpet. Jeg har haft min macbook tændt noget tid
> nu og den holder sig tændt. Håber det varer ved.

ok, der er også kommet en firmwareopdatering der skulle løse problemet.

Fra : Mads

Dato : 29-10-06 18:31

Jesper Mehlsen wrote:

> [...]
> MacBooken er færdigrepareret og sendes til mig i dag. De har udskiften
> heatsinken - sådan som der står at det er gjort mange andre steder i

Hej Jesper

Jeg fik den tilbage for en uge siden. Humac tog så en måned om at
reparere den. Men så har de også ridset låget. Taaark Humac.
Generelt var jeg meget skuffet over Humac. I den sidste måned præsterede
jeg at fange dem i 3 direkte løgne, når jeg kontaktede dem for at høre
hvordan det gik med min maskine.

Anyway, havde den med en tur til tyskland hele den sidste uge, hvor jeg
brugte den 8 til 17 hver dag, uden problemer. Så umiddelbart ser det ud
til at det er løst. Så der må åbenbart sidde én enkelt kompetent person
hos Humac et sted.

Det kunne være jeg skulle prøve infocare, hvis der er flere problemer
med den. Er det også en standart samarbejdspartner for Apple?

Venlig hilsen
Mads

Fra : Jesper Mehlsen

Dato : 30-10-06 12:25

Mads skrev:

> [...]
>
> Det kunne være jeg skulle prøve infocare, hvis der er flere problemer
> med den. Er det også en standart samarbejdspartner for Apple?

Hej Mads

Det var da en dårlig oplevelse du har haft der.
Jeg købte min MacBook gennem Applestore. Da den skulle ind, var det til
Infocare. De har brugt 8 hverdage til at lave den, hvoraf de 3 har været
venten på reservedel (heatsink). Infocare har en slags "track and trace"
service online. Man får et servicenummer og en adgangskode, og så kan
man hele tiden se forløbet af reparationen. Meget tilfredsstillende.

Maskinen kører upåklageligt nu. Tidligere var der udover shutdowns også
lidt bøvl med at varmeblæseren speedede op og ned hele tiden... det gør
den ikke mere. Nu kører den bare mere eller mindre ganske svagt.

Hilsen Jesper

Fra : Mads

Dato : 30-10-06 20:12

Jesper Mehlsen wrote:
> [...]
> service online. Man får et servicenummer og en adgangskode, og så kan
> man hele tiden se forløbet af reparationen. Meget tilfredsstillende.

Min var også købt online på apple.dk, men apple bad mig om at indlevere
den til Humac. Måske fordi jeg bor i Århus C.

Hilsen
Mads

Fra : Jesper Mehlsen

Dato : 30-10-06 21:41

Mads skrev:

> Min var også købt online på apple.dk, men apple bad mig om at indlevere
> den til Humac. Måske fordi jeg bor i Århus C.
>
> Hilsen
> Mads
hmmmm ... gør jeg også ?!

jesper