iTunes 7 og covers
Fra : thohei

Dato : 14-09-06 15:33

En ting er at iT 7 (endnu?) ikke kan finde covers til ens musik, men
for mig er det ikke længere muligt at gøre det manuelt. Dvs
tidligere markerede jeg et album og fandt det pågældende artwork på
google og trak det ind i feltet nederst til venstre. Voila. Nu sker
der ikke noget - den kopiere det simpelthen ikke. Er der noget jeg
overser?

Pft.
Thhomas

Fra : Michael Holm

Dato : 14-09-06 18:55

thohei <heinesen@mail.dk> wrote:

> [...]
> google og trak det ind i feltet nederst til venstre. Voila. Nu sker
> der ikke noget - den kopiere det simpelthen ikke. Er der noget jeg

Prøv igen - det virker her i min iTunes 7 !

--
Michael Holm - ichat: kiaikido [at] mac.com
http://toitsu.dk - http://alexanderteknik.tk

Fra : thohei

Dato : 14-09-06 19:18

Hmm, jeg kan trække artwork over til en sang af gangen, men ikke
markere flere sange og trække over til feltet i hjørnet? Mærkeligt.

I øvrigt, hvorfor checker den for gabless albums hver gang jeg starter
iTunes. Det må man da kunne slå fra?

Thomas

Fra : Michael Holm

Dato : 14-09-06 19:32

thohei <heinesen@mail.dk> wrote:

> Hmm, jeg kan trække artwork over til en sang af gangen, men ikke
> markere flere sange og trække over til feltet i hjørnet? Mærkeligt.

ja underligt... men hvis du markere flere sange, laver en æble i - så du
får info vinduet, frem kan du tage et billede ind i artwork feltet.

> I øvrigt, hvorfor checker den for gabless albums hver gang jeg starter
> iTunes. Det må man da kunne slå fra?

Den går vel ikke alle sange gennem hver gang ? er lige ved at checke
covers engang mer i iTunes så jeg genstarter ikke lige itunes før om 5
min. :)

Fra : Henrik Münster

Dato : 15-09-06 23:08

On 2006-09-14 20:32:21 +0200, fakeemail@anthro.ku.dk (Michael Holm) said:

> ja underligt... men hvis du markere flere sange, laver en æble i - så du
> får info vinduet, frem kan du tage et billede ind i artwork feltet.

Jeg har lige siddet og hentet covere til al vores musik i går. Det er
godt nok flot, når der er cover-billeder til alle album. Jeg må tilstå,
at jeg aldrig før har gidet, for omslaget var ikke ret fremtrædende på
de hidtidige udgaver af iTunes. Det tog til et par timer. Nu ville jeg
egentlig gerne have alle billederne over på de to andre computere,
vores musik ligger på. Hvordan skal jeg gøre det? Skal jeg bare flytte
mappem med Artworks? Eller skal jeg flytte hele iTunes mappen? Hvis det
er muligt, vil jeg helst bevare de lokale indstillinger med f.eks.
antal afsplininger.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Michael Holm

Dato : 15-09-06 23:39

> [...]
> mappem med Artworks? Eller skal jeg flytte hele iTunes mappen? Hvis det
> er muligt, vil jeg helst bevare de lokale indstillinger med f.eks.

Ja det er ret flot når man bladre igennem !
Hvis du tager hele iTunes mappen med over så skulle det hele komme over
uden problemer. (det er jo "iTunes Libray" filen som ligger i mappen der
holder styr på lister mm.)

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 16-09-06 07:32

fakeemail@anthro.ku.dk (Michael Holm) writes:

> Ja det er ret flot når man bladre igennem !

Det kommer først rigtigt til sin ret ved Festmiks :)

Fra : Henrik Münster

Dato : 16-09-06 10:35

On 2006-09-16 00:38:37 +0200, fakeemail@anthro.ku.dk (Michael Holm) said:

> Hvis du tager hele iTunes mappen med over så skulle det hele komme over
> uden problemer. (det er jo "iTunes Libray" filen som ligger i mappen der
> holder styr på lister mm.)

Men så fjerner man jo netop lokale indstillinger, altså hvad der er
lavet på den enkelte computer. Min søn har f.eks. vurderet noget af
musikken med stjerner. Der står også, hvor ofte musikken er blevet
afspillet. Jeg tror også, han har lavet spillelister. Alt det
forsvinder jo, hvis jeg bare tager iTunes-mappen fra min computer og
lægger over. Jeg havde håbet, at man bare kunne flytte coverbillederne
og lade alt andet være uændret. Men ellers må vi jo bare gøre det.
Indstillinger til familiens iPod ryger vel også, men det gør nok ikke
så meget med iTunes 7, hvor man kan bruge den samme iPod på flere
computere.
   Der er en mappe i iTunes-mappen, der hedder Album Artwork. Jeg ved
bare ikke, om den kun indeholder billeder eller om den også indeholder
oplysninger om, hvilke album billederne hører til. Det gør den nok
desværre ikke. I mappen Album Artwork er der to undermapper, der hedder
hhv. Download og Local. Den ene indeholder vel det artwork, der
automatisk er hentet fra iTunes Music Store og den anden vel de
billeder, man selv har hentet på nettet.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 16-09-06 12:04

> [...]
> Indstillinger til familiens iPod ryger vel også, men det gør nok ikke
> så meget med iTunes 7, hvor man kan bruge den samme iPod på flere

cover billederne lagers i musikfilerne sammen med ID3 tags.

Spillelister, antal af afspilninger mm lagres i XML filerne:
~/Music/iTunes/iTunes\ Music\ Library.xml
~/Music/iTunes/iTunes\ Library

2006 Merlin Works CR-3/2.5, 1998 Chorus 9-speed suppleret med billigt
Mirage 06 bras der er langt bedre...

Fra : Henrik Münster

Dato : 16-09-06 19:57

On 2006-09-16 13:03:59 +0200, Morten Reippuert Knudsen<spam@reippuert.dk> said:

> cover billederne lagers i musikfilerne sammen med ID3 tags.
>
> Spillelister, antal af afspilninger mm lagres i XML filerne:
> ~/Music/iTunes/iTunes\ Music\ Library.xml
> ~/Music/iTunes/iTunes\ Library

Det vil sige, at jeg burde kunne kopiere musikfilerne, der nu har fået
cover art, over i iTunes-biblioteket på de to andre computere. Da de
har den samme musik, og da filerne hedder det samme, bliver iTunes
sikkert snydt og tror, det er de samme musikfiler. Hvis jeg trækker
filerne ind i iTunes' vindue, som man normalt skal, vil de jo stå som
nye musikfiler uden antal afspilninger eller egen vurdering.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Henrik Münster

Dato : 16-09-06 21:32

On 2006-09-16 20:57:04 +0200, Henrik Münster <henrik@muenster.dk> said:

> [...]
> filerne ind i iTunes' vindue, som man normalt skal, vil de jo stå som
> nye musikfiler uden antal afspilninger eller egen vurdering.

Nu har jeg prøvet det, og det ser ud til at virke fint. Man skal bare
slette al musikken og så kopiere de andre musikfiler med cover-billeder
over. Derefter starter iTunes helt normalt og genkender de nye filer,
da det er de samme stykker musik. Oplysninger om antal afspilninger og
den slags ser ud til at være urørte.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Michael Holm

Dato : 18-09-06 14:29

> cover billederne lagers i musikfilerne sammen med ID3 tags.
>
> Spillelister, antal af afspilninger mm lagres i XML filerne:
> ~/Music/iTunes/iTunes\ Music\ Library.xml
> ~/Music/iTunes/iTunes\ Library

læste lige på macosxhints at det ikke var sådan mere:

"Just confirmed this, the album art you get through iTunes 7's "Get
Album Artwork" feature is indeed not written into the actual music files
(unlike the covers you put into iTunes manually). I think this is really
a retarded idea. Those covers from the iTunes Store are something in the
order of 60-70k, so it really does not make much difference in terms of
file size. Not embedding the covers, however, can cause a lot of
inconveniences when you are moving tracks between machines."

<http://www.macosxhints.com/comment.php?mode=display&format=threaded&ord
er=ASC&pid=79749>

Fra : thohei

Dato : 14-09-06 19:41

Michael Holm wrote:

> ja underligt... men hvis du markere flere sange, laver en æble i - så du
> får info vinduet, frem kan du tage et billede ind i artwork feltet.

Ja, det funger faktisk. Så meget desto mystiskere. Men nu virker det
i hvert fald. Tak.

> Den går vel ikke alle sange gennem hver gang ? er lige ved at checke
> covers engang mer i iTunes så jeg genstarter ikke lige itunes før om 5
> min. :)
Da jeg lige havde installeret iT begyndte den på det der, og jeg
stoppede den. Så er den begyndt igen de to - tre gange jeg har
restartet siden....

Fra : Michael Holm

Dato : 14-09-06 19:47

> Da jeg lige havde installeret iT begyndte den på det der, og jeg
> stoppede den. Så er den begyndt igen de to - tre gange jeg har
> restartet siden....

Lad den stå og gøre sig færdig en gang for alle, så gør den det ikke
mere.
(jo hvis du sætter en ipod til kører den også lige den igennem efter
installation af den nye ipod software )

Fra : thohei

Dato : 14-09-06 19:49

Michael Holm wrote:

> Lad den stå og gøre sig færdig en gang for alle, så gør den det ikke
> mere.
> (jo hvis du sætter en ipod til kører den også lige den igennem efter
> installation af den nye ipod software )

Men hvad vil den mig? Hvordan kan den vide hvilke albums der er
gabless?

Fra : Michael Holm

Dato : 14-09-06 20:09

thohei <heinesen@mail.dk> wrote:

> Men hvad vil den mig? Hvordan kan den vide hvilke albums der er
> gabless?

Den analysere det vist bare igennem så du via info boksen for et album
kan vælge at det skal være "gapless"

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 14-09-06 20:19

"thohei" <heinesen@mail.dk> writes:

> Men hvad vil den mig? Hvordan kan den vide hvilke albums der er
> gabless?

Formentligt hvis starten på et nummer ligner slutningen på det forrige
(og de ikke er stille).

Fra : Henrik Münster

Dato : 14-09-06 21:17

On 2006-09-14 21:18:58 +0200, nospam0000@gmail.com (Thorbjørn Ravn
Andersen) said:

> Formentligt hvis starten på et nummer ligner slutningen på det forrige
> (og de ikke er stille).

Eller også ser den efter i en database. Det gør den jo, når den finder
titler på cd'er, man selv lægger ind.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 15-09-06 06:47

Henrik Münster <henrik@muenster.dk> writes:

> Eller også ser den efter i en database. Det gør den jo, når den finder
> titler på cd'er, man selv lægger ind.

Ikke ud fra hvad jeg ser.

(jowjow, jeg er også med på det nye)

Fra : Henrik Münster

Dato : 14-09-06 21:23

On 2006-09-14 16:33:17 +0200, "thohei" <heinesen@mail.dk> said:

> [...]
> google og trak det ind i feltet nederst til venstre. Voila. Nu sker
> der ikke noget - den kopiere det simpelthen ikke. Er der noget jeg

Vi har vores musik liggende på tre computere. Så er de hinandens
backup. Jeg lagde mærke til, at der ikke blev hentet helt de samme
covere i første omgang. Et cover, der var på en computer, manglede på
en anden. Det kan derfor godt betale sig at hente covere flere gange.

Man skal bare ikke overdrive det. Nu er "Diana, Princess Of Wales
Tribute (Disc 2)" blevet til "Diana Ross Greatest hits". Man kan måske
forstå forvekslingen. Det er straks mindre klart, hvorfor "Diana,
Princess Of Wales Tribute (Disc 2)" er blevet til "REM, Automatic for
the People" og "1996 Grammy Nominees" er blevet til "SEAL". Bortset
fra, at de nævnte kunstnere faktisk har et nummer på pladerne.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : thohei

Dato : 14-09-06 22:52

Henrik Münster wrote:

> [...]
> the People" og "1996 Grammy Nominees" er blevet til "SEAL". Bortset
> fra, at de nævnte kunstnere faktisk har et nummer på pladerne.
Jamen jeg har de samme problemer. Det er jo ikke rart hvis de der
covers er en flydende størrelse, hvor IT skifter dem ud hver gang den
åbner. En anden virkelig irriterende ting er, at hvis man en gang har
downloaden cover til en cd med forskellige kunstnere bliver det i nye
iT til et cover for hver nummer indtil man tager en æble-i og
fortæller den at det er en compilition. Det er ved at være et
fuldtidsjob at passe sit musikbibliotek....

Fra : Henrik Münster

Dato : 14-09-06 23:44

On 2006-09-14 23:52:15 +0200, "thohei" <heinesen@mail.dk> said:

> Jamen jeg har de samme problemer. Det er jo ikke rart hvis de der
> covers er en flydende størrelse, hvor IT skifter dem ud hver gang den
> åbner.

Det gør den da heller ikke. Min gør i hvert fald ikke. Hvis du har
problemer med det, så kan du da slå automatisk henten af covere fra i
indstillinger. Normalt skal man jo kun hente covere en gang for at få
covere til sine gamle cd'er. Når man køber ny musik hos iTunes Music
Store, så er der jo cover med.

> [...]
> fortæller den at det er en compilition. Det er ved at være et
> fuldtidsjob at passe sit musikbibliotek....

Det bliver vel ikke til et "cover for hvert nummer". Derimod bliver
numrene grupperet i separate mapper, da de er opført som numre af
forskellige kunstnere. Sådan har iTunes da altid fungeret. Man ser det
bare tydeligere nu. Det gør vel ikke noget, man skal markere, at det er
en samling (compilation), hvis det er en samling. Det er i øvrigt
markeret fra starten, hvis man køber den hos iTunes Music Store.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Dalle

Dato : 15-09-06 15:30

Henrik Münster skrev:

> [...]
> en samling (compilation), hvis det er en samling. Det er i øvrigt
> markeret fra starten, hvis man køber den hos iTunes Music Store.

Virker download af covere kun hvis hver CD ligger i hver sin mappe? Jeg
kan ikke rigtig få min iTunes til at hente covere, men jeg har også
flere CD'er med samme kunstner liggende i een mappe.

Hans

Fra : Henrik Münster

Dato : 15-09-06 22:59

On 2006-09-15 16:29:41 +0200, "Dalle" <google@thejensens.dk> said:

> Virker download af covere kun hvis hver CD ligger i hver sin mappe? Jeg
> kan ikke rigtig få min iTunes til at hente covere, men jeg har også
> flere CD'er med samme kunstner liggende i een mappe.

Hvad mener du med mapper? Man skal ikke rode med mapper på harddisken,
men lade iTunes finde ud af det selv. På harddisken ligger der mapper
med hver kunstner, og i dem er der undermapper med hver cd eller album,
som det vel hedder i dag. Begrebet cd er vist på vej ud. Hvis du tænker
på mapper som en form for inddeling i iTunes, så afhænger det af,
hvilken visning, du har valgt.
   Man skal have en konto hos iTunes Music Store og være logget ind, før
man kan hente covere. Det er du vel klar over? Endelig skal dine album
vel hedde det rigtige og ikke have hjemmelavede navne eller trykfejl.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster