Krypteret kode - hvordan unenkrypt??
Fra : Ralle

Dato : 25-11-06 16:02

Hejsa..

Jeg har en kode, men den er krypteret, og i den krypterede kode
er der lavet sådan så man kun kan oprette fx. 100 brugere i alt
(ved ikk helt hvorfor :s)

så vil jeg spørger om der er nogle der ved om der er en måde man
kan unkryptere den på??

jeg ved desværre ikke hvad de har krypteret den med, men den er
ihvertfal krypteret..

Ralle

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Per A

Dato : 25-11-06 16:03

> jeg ved desværre ikke hvad de har krypteret den med, men den er
> ihvertfal krypteret..

Du kan med fordel anvende en enigma kodemaskine... De er desværre ret
sjældne i disse tider...

Fra : Sune Storgaard

Dato : 25-11-06 16:22

Per A skrev:

> Du kan med fordel anvende en enigma kodemaskine... De er desværre ret
> sjældne i disse tider...

Alan T har måske en, men han er vist ikke på usenet så meget efter han fik
et æble galt i halsen.

Dem som har krypteret koden har sikkert også en metode til at dekryptere den
med.

--
It's what happens when Alex Trebek has a picture of a giraffe
in his ass during an earthquake ! [The Tourettes guy]

Fra : Ralle

Dato : 25-11-06 16:33

Sune Storgaard wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.php:

> [...]
> et æble galt i halsen.
>
> Dem som har krypteret koden har sikkert også en metode til at dekryptere den

Alan T?? hvem er det??

enigma, er det en maskine? eller et program??

og er der andre metoder? for det er ikke kun en enkelt fil, det er flere.
og ved ikke hvem der har lavet den, for det er 100 år siden jeg downloadede
den.

Fra : Martin

Dato : 25-11-06 16:47

Ralle wrote:
> enigma, er det en maskine? eller et program??

Tyskland - 2. verdenskrig - Ubåde - Radio - Kryptering = Enigma
Så må du selv gætte om det er en maskine eller et program.

> og er der andre metoder? for det er ikke kun en enkelt fil, det er flere.
> og ved ikke hvem der har lavet den, for det er 100 år siden jeg downloadede
> den.

Der findes en millard forskellige krypteringsmuligheder + en millard
muligheder for selv at lave kryptering.

Der findes ihvertfald 3 muligheder som er envejs kryptering. Altså som
ikke kan dekrypteres.
Blowfish, MD5 og SHA1.
Endnu er det kun forskere som har kunne dekryptere en af metoderne (kan
ikke huske hvilken) og det var ikke noget de gjorde på 1 dag.

For det første, så er det meget svært at sige hvilken metode du skal
bruge for at dekryptere det, når vi ikke aner hvad det er krypteret med.

For at starte et sted - Er det tiden værd at prøve genskabe det krypteret?
Hvis nej - Drop det!
Hvis ja - God fornøjelse

Fra : Sune Storgaard

Dato : 25-11-06 17:03

Ralle skrev:

> Alan T?? hvem er det??

Alan Touring
> enigma, er det en maskine? eller et program??

En maskine..

> og er der andre metoder? for det er ikke kun en enkelt fil, det er
> flere. og ved ikke hvem der har lavet den, for det er 100 år siden
> jeg downloadede den.

Ville være overrasket hvis der ikke stod et lille hint nogen steder i
filerne hvor de kom fra, du kan jo prøve at uploade dem et sted og lad folk
have et kik på dem.
At prøve at dekryptere nogle data man ikke har og ikke ved hvilken algoritme
der er brugt, er vist tæt på uendeligt^uendeligt svært..

Fra : Sune Storgaard

Dato : 25-11-06 17:05

Sune Storgaard skrev:

> At prøve at dekryptere nogle data man ikke har og ikke ved hvilken
> algoritme der er brugt, er vist tæt på uendeligt^uendeligt svært.

Iøvrigt har jeg en kraftig mistanke om at det bare er obfuskeret, så små
pilfingre ikke kan rode i det , uden at betale for det et produkt.

Fra : Ralle

Dato : 25-11-06 17:58

Sune Storgaard wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.php:

> Iøvrigt har jeg en kraftig mistanke om at det bare er obfuskeret, så små
> pilfingre ikke kan rode i det , uden at betale for det et produkt.

nok rigtigt..

Ralle - ;D tak for alle jeres svar!

Fra : Kim Schulz

Dato : 25-11-06 16:21

On Sat, 25 Nov 2006 16:03:08 +0100
Per A <nae@naa.dk> wrote:

> Du kan med fordel anvende en enigma kodemaskine... De er desværre ret
> sjældne i disse tider...

der er vist en til salg på ebay hvis det er

--
Kim Schulz | Private : http://www.schulz.dk
Kim@schulz.dk | Business: http://www.devteam.dk