Mozilla Sunbird
Fra : Palle Jensen

Dato : 05-11-06 20:44

Hey!

Er godt klar over at subject ikke er et mail eller news program med
ved ikke lige hvor jeg elelrs skulle smide dette....

Kalenderprogrammet er perfekt til mig. Jeg kan se at der er en
mulighed for at have en kalenderfil liggende på en url. men jeg har
prøvet og tror nok at jeg har fundet ud af at man skal have en
speciel server til det for at det virker?

Er det rigtigt...?

Gad godt at kunne tilgå kalenderfien fra andre steder også...

--
Venlig hilsen / Regards
Palle Jensen

Fra : Carl Drud

Dato : 05-11-06 20:53

Palle Jensen wrote:

> Er godt klar over at subject ikke er et mail eller news program med
> ved ikke lige hvor jeg elelrs skulle smide dette....

dk.edb.andre-emner er et bud.

> [...]
> prøvet og tror nok at jeg har fundet ud af at man skal have en
> speciel server til det for at det virker?

Der står noget om sunbird her:

http://ludvigshjørne.dk/programmer-tools-sunbird-trin.html

Carl

Fra : Palle Jensen

Dato : 06-11-06 23:21

On 05 nov 2006, Carl Drud wrote in
dk.edb.internet.software.mail+news:

> Der står noget om sunbird her:
>
> http://ludvigshjørne.dk/programmer-tools-sunbird-trin.html

Tak. Udemærket gennemgang. Men lige den del jeg ikke kan få til at
virke er ikke særlig detaljeret beskrevet.

Ser om Mozilla har et forum...

--
Venlig hilsen / Regards
Palle Jensen

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 07-11-06 00:23

Den 06-11-06 23.20 skrev Palle Jensen følgende:

> Tak. Udemærket gennemgang. Men lige den del jeg ikke kan få til at
> virke er ikke særlig detaljeret beskrevet.

Har du fulgt vejledningen i afsnittet "Læg din kalender ud på internettet"?
Hvad savner du?

Serveren skal blot have et eller andet, der gør det muligt at overføre
filer. Det kan fx være en ftp-server eller en WebDAV-server til at
overføre kalenderen til serveren. De samme servere kan bruges til at
indlæse kalenderen i din eller en andens Sunbird. Det er for den sags
skyld også muligt at indlæse kalenderen via en almindelig webserver, men
så kan man ikke skrive i den.

> Ser om Mozilla har et forum...

http://forum.mozilladanmark.dk/viewforum.php?f=6
Men det vil sikkert også være mig, der svarer der...

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Sukkersyge: Unaturlig lyst til sukker...

Fra : Palle Jensen

Dato : 07-11-06 18:13

On 07 nov 2006, Kim Ludvigsen wrote in
dk.edb.internet.software.mail+news:

> Har du fulgt vejledningen i afsnittet "Læg din kalender ud på
> internettet"? Hvad savner du?

Ja. jeg savner f.eks. at jeg kan se at der rent faktisk kommer en fil
på den lokation som jeg angiver. Det gør der ikke. Og din vejledning
leder mig ikke til svaret på hvorfor?

http://calender.mitdomæne.dk/palle_privat.ics

Sub'et er helt tomt.

Skal man vælge publish? Med FTP mener du så et stien skal være af
formatet:

ftp://login:password@mitdomæne.dk/calender/

?

Desuden er din vejledning ikke identisk med det der rent faktisk
sker.

"Create new calender" f.eks.

Der kan jeg kun vælge iCalender(ICS) eller CalDAV. Ikke WebDAV som du
skriver man skal?

Kan min server overhovedet bruges? Det fleste servere har jo FTP
adgang.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 07-11-06 19:25

Den 07-11-06 18.12 skrev Palle Jensen følgende:
> On 07 nov 2006, Kim Ludvigsen wrote

> Ja. jeg savner f.eks. at jeg kan se at der rent faktisk kommer en fil
> på den lokation som jeg angiver. Det gør der ikke. Og din vejledning
> leder mig ikke til svaret på hvorfor?

Du skal nok have et ftp-program eller lignende for at kunne se, om filen
er uploaded, da Sunbird ikke kan vise indholdet på serveren. Eller du
kan prøve at importere filen fra serveren.

Hvis filen ikke bliver uploadet, kan det skyldes flere ting, fx om du
har ret til at uploade på serveren, om serveren understøtter
uploadmetoden, eller om du skriver forkert i adressen (se nedenfor).

> http://calender.mitdomæne.dk/palle_privat.ics

Bruger du en http-adresse til upload, så skal serveren understøtte WebDAV.

> Skal man vælge publish?

Ja. Du kan selvfølgelig også vælge at eksportere kalenderen og så
overføre den med et andet program, fx et ftp-program.

> Med FTP mener du så et stien skal være af
> formatet:
>
> ftp://login:password@mitdomæne.dk/calender/

Nej, som du kan se på et af skærmbillederne, skal du blot angive
ftp-adressen, altså "ftp://mitdomæne.dk/calender/minkalender.ics".
Kræver serveren angivelse af brugernavn og adgangskode, vil du få åbnet
en dialogboks til at angive disse.

> [...]
> sker.
>
> "Create new calender" f.eks.
>
> Der kan jeg kun vælge iCalender(ICS) eller CalDAV. Ikke WebDAV som du

Jep, det opdagede jeg også lige. Enten har jeg sovet, eller også er det
lavet om fra den sidste release candidate til den færdige version. Jeg
vil få rettet dette senere på ugen.

> Kan min server overhovedet bruges? Det fleste servere har jo FTP
> adgang.

Har du FTP-adgang, kan det sagtens bruges. Der er dog en ulempe, hvis
der benyttes brugernavn og adgangskode: Du får åbnet en dialogboks
hertil, hver gang kalenderen opdateres. Brugernavn og kodeordet kan
huskes, men du skal stadig klikke på OK. Skal der ikke kunne skrives til
kalenderen kan problemet løses ved at benytte http-adressen i stedet for.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Liden Tue kan vælte stort læs: Dansk verdensmester i brydning...

Fra : Palle Jensen

Dato : 12-11-06 18:18

> [...]

> om filen er uploaded, da Sunbird ikke kan vise indholdet på
> serveren. Eller du kan prøve at importere filen fra serveren.

Jo jo. Det er jo med min FTP klient jeg konstaterer at filen ikke
kopieres til serveren :)

> Hvis filen ikke bliver uploadet, kan det skyldes flere ting, fx
> om du har ret til at uploade på serveren, om serveren
> understøtter uploadmetoden, eller om du skriver forkert i
> adressen (se nedenfor).

Nok mest det sidste. Lidt svært at diagnosticere når Sunbird ikke
kommer med en fejlmeddelelse.

> Bruger du en http-adresse til upload, så skal serveren
> understøtte WebDAV.

OK. Det må jeg lade være med så.

> Ja. Du kan selvfølgelig også vælge at eksportere kalenderen og
> så overføre den med et andet program, fx et ftp-program.

OK. Men det er jo ikke så smart.

> [...]
> "ftp://mitdomæne.dk/calender/minkalender.ics". Kræver serveren
> angivelse af brugernavn og adgangskode, vil du få åbnet en

OK. Det er det samme. Med min syntaks slipper du blot for
dialogboksen hver gang.

> [...]
> kodeordet kan huskes, men du skal stadig klikke på OK. Skal der
> ikke kunne skrives til kalenderen kan problemet løses ved at

Men det kræver så det der underlige WevDAV.

Jeg leger lidt med det..

Tak, anyways!

--
Venlig hilsen / Regards