Budget-pc til DAW
Fra : Jacob

Dato : 30-11-06 01:09

Hello,

skal til at samle en budget-pc til en DAW (Digital Audio Workstation), og
har brugt næsten en uge på nettet for at finde de rette komponenter. Den
skal ALDRIG bruges til krævende spil o. lign. Mine krav er god ydelse samt
MEGET lydsvag, da den skal stå forholdsvis tæt på en mikrofon (og sådan er
det bare). Budgettet er lige godt 5.000,- eksl. skærm.
Nu vil jeg da lige høre, hvad i synes, måske kan i finde nogle ups'er eller
alternativer:

- Antec SLK3000B kabinet *
- Seasonic S12-380W PSU
- Asus P5LD2 SE http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=234606
- Intel Core 2 Duo E6300 1,86 Ghz
- Scythe Infinity CPU-køler (kan den være der???) **
- Kingston ValueRAM PC2-5300 667 Mhz 1 GB (2 x 512 Dual Channel) ***
- Seagate Barracuda 200 GB eller Maxtor DiamondMax10 250 GB SATA-300 ****
- Lite-On eller NEC DVD-brænderdrev
- NEC floppy
- ??? GFX-kort *****

Lydkort har jeg.

* Kabinet: Jeg ville gerne have et Antec P180 eller P150, men så ryger
budgettet - har fået anbefalet SLK3000B istedet som et billigt, men godt
kabinet til en støjsvag maskine.

** CPU-køler: Jeg tænkte først på en Zalman CNPS 9500 LED, men har lagt
mærke til at alle herinde er vilde med Scythe'n, som endda er billigere -
jeg er bare nervøs ved størrelsen, samt støjniveauet, da jeg ikke kender
den.

*** RAM: Jeg ved i vil skrige højt op om, hvorfor "kun" 1 GB RAM - jeg
kommer fra en PIII-1 Ghz med 512 MB PC-133 RAM, som faktisk har kørt
nogenlunde, og er ret overbevist om at 1 GB vil være nok til mig lige nu...

**** Disk: Senere vil jeg gerne have en dedikeret lager-disk til lyd, men
lige nu siger budgettet nej.

***** GFX: Her er jeg meget i tvivl, da mit behov nok ikke er voldsomt
stort.

Håber i vil give jeres besyv med, bare i husker at jeg er på budget.

PFT,
mvh Jacob

Fra : Jeppe Høiby

Fra : Jacob

Dato : 30-11-06 23:49

Jeppe Høiby wrote:
> [...]
>
> Nu skriver du ikke hvilken software du skal bruge, men hvis du skal
> bruge mange realtime effekter, så bør du overveje at købe så hurtig en

Hej Jeppe.

Mange tak for dit input, som bekræfter at jeg har valgt nogle ok "dimser".
Som svar på det citerede, så regner jeg bestemt ikke med at skulle se
HD-film på pc'en, så dine forslag til grafikkort er noteret.
Jeg var næsten godt klar over, at jeg nok skulle sætte mindst 1 blæser mere
i kabinettet, og måske også skifte den allerede indbyggede blæser ud, så
igen er dine forslag skrevet bag øret.
Jeg bruger ikke voldsomt mange plugins, og min nuværende pc kan egentlig
stadig følge med på den front, så jeg er overbevist om, at jeg ihvertfald
foreløbig kan "nøjes" med en E6300.

Tak for hjælpen,
Mvh Jacob