Er en 120mm køler en 120mm køler.
Fra : Bjarne K.

Dato : 23-11-06 13:16

En eller anden fjols (som jeg kender ret) godt har brækket et fan blad på
min 120mm køler i min PSU. Der skal selvfølgelig købes en ny køler og sættes
i PSU'en, men er det bare at købe en hvilken som helst 120mm kabinetskøler
og smække den i, eller er der forskel på monterings hullerne i kølere der
bruges til kabinettet, og dem der bruges i en PSU.

Bjarne K.

Fra : Mads

Dato : 23-11-06 14:22

On Thu, 23 Nov 2006 13:16:16 +0100, "Bjarne K." <nej@niet.ne> wrote:

> [...]
>og smække den i, eller er der forskel på monterings hullerne i kølere der
>bruges til kabinettet, og dem der bruges i en PSU.

Monteringshullerne er standard og det står som regel på siden
af blæseren hvad vej den flytter luften, så du får vendt den
rigtigt. Der hvor det kan drille lidt er ledningen og stikket, men
det kan om nødvendigt klares med en loddekolbe eller et par
samlemuffer til 50 øre pr stk

mvh Mads

Fra : Bjarne K.

Dato : 23-11-06 14:53

"Mads" <Mads@nospam.nothanks.com> wrote in message

> [...]
> rigtigt. Der hvor det kan drille lidt er ledningen og stikket, men
> det kan om nødvendigt klares med en loddekolbe eller et par

Tak for hurtigt svar.

Ja, den gamle er godt nok loddet fast, men jeg har (som du også foreslå)
tænkt mig at klare det lille problem med et par samlemuffer.

Skulle lige finde ud af om det var psu'en der skabte svingninger i mit
kabinet, men køleren kunne desværre ikke lide at blive stoppet med en
skruetrækker. (billig bras)

Bjarne K.

Fra : Hagar

Dato : 23-11-06 15:16

> [...]
>
> Skulle lige finde ud af om det var psu'en der skabte svingninger i mit
> kabinet, men køleren kunne desværre ikke lide at blive stoppet med en

Man kunne jo også have pc'en slukket FØR man jager en skruetrækker i den, og
SÅ tænde for den

Hagar

Fra : Bjarne K.

Dato : 23-11-06 15:51

"Hagar" <nogo31@hotmail.com> wrote in message

> Man kunne jo også have pc'en slukket FØR man jager en skruetrækker i den,
> og SÅ tænde for den
>
> Hagar

Jeg prøvede faktisk først med en finger. Mn dt gorde en mule nas.

Ja, selvfølgelig, burde jeg have gjort det på den måde, men har aldrig før
haft problemer med at lave stuntet. Men nu har jeg da fået en lærestreg.

Bjarne K.

Fra : N_B_DK

Dato : 23-11-06 17:44

In news:4565a7ca$0$15873$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk,
Bjarne K. <nej@niet.ne> typed:

> Skulle lige finde ud af om det var psu'en der skabte svingninger i mit
> kabinet, men køleren kunne desværre ikke lide at blive stoppet med en
> skruetrækker. (billig bras)

Ikke særlig genialt at stikke et stykke metal ned i en del der har direkte
forbindelse til 230V.

--
MVH.
N_B_DK

Fra : Bjarne K.

Dato : 24-11-06 14:32

"N_B_DK" <N_B_DKSPAM@hotmail.com> wrote in message
> In news:4565a7ca$0$15873$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk,
> Bjarne K. <nej@niet.ne> typed:
>
> Ikke særlig genialt at stikke et stykke metal ned i en del der har direkte
> forbindelse til 230V.

Worst case scenario: Jeg stikker skruetrækkeren så langt ind at jeg rammer
noget med strøm i. Jeg dør, og huset brænder desuden ned.

Best case scenario: Jeg stikker skruetrækkeren lige tilstrækkeligt ind til
ventilatoren stopper.

Jeg satsede på den sidste og borset fra at fanbladet brækkede, gik det jo
meget godt.

Bjarne K.

Fra : Mads

Dato : 24-11-06 17:07

On Fri, 24 Nov 2006 14:31:54 +0100, "Bjarne K." <nej@niet.ne> wrote:

>Worst case scenario: Jeg stikker skruetrækkeren så langt ind at jeg rammer
>noget med strøm i. Jeg dør, og huset brænder desuden ned.

Den havde vel plastichåndtag. Det er da de færreste skruetrækkere
som har metalhåndtag, så selv hvis skruetrækkeren ramte noget med
220 volt i skulle du da være mere end almindeligt uheldig for at få
stød.

Og ellers så har du vel et HFI relæ der slår fra. Det plejer mit da at
gøre når jeg har haft nallerne for langt fremme.

Fra : N_B_DK

Dato : 24-11-06 17:31

In news:hv5em2ttgg72b0tt1mmi9rf1ashvsdm0tg@4ax.com,
Mads <Mads@nospam.nothanks.com> typed:

> Og ellers så har du vel et HFI relæ der slår fra. Det plejer mit da at
> gøre når jeg har haft nallerne for langt fremme.

Det slår kun fra hvis der er en forbindelse mellem en fase og jord, det er
langt fra sikker det vil ske hvis man stikker en skruetrækker ind i en psu
(og vil kræve den er forbundet til en stikkontakt emd jord)

--
MVH.
N_B_DK

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 25-11-06 12:10

N_B_DK wrote:

> [...]
> det er langt fra sikker det vil ske hvis man stikker en skruetrækker
> ind i en psu (og vil kræve den er forbundet til en stikkontakt emd

Sidste gang jeg forbandt to 220v ledninger (i et loftudtag) med en
skruetrækker så slog sikringerne da fra (mange år siden)
At forbinde en lego lysting til 220v for "bare" sikringerne til at slå fra
(rigtig, rigtig mange år siden)
At klippe en 220v ledning over med en bidetang (ikke mig!) får også "bare"
sikringer til at slå fra
At skifte fra 220v til 110v på PCe'n mens den er tændt skete også uden
legemsbeskadigelse (min knægt da han var 8 år)
Ja man oplever jo lidt igennem et halvt århundrede :)

Hvad gør 220v delen på en trafo til noget ekseptionelt i den henseende?
Ren nysgerrighed :)

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : N_B_DK

Dato : 25-11-06 15:03

In news:4568248e$0$20238$edfadb0f@dread16.news.tele.dk,
Peter Lykkegaard <plykkegaard@gmail.com> typed:
> Sidste gang jeg forbandt to 220v ledninger (i et loftudtag) med en
> skruetrækker så slog sikringerne da fra (mange år siden)

Det har heller ikke noget med HFI relæ at gøre, men en for stor belastning.

> At klippe en 220v ledning over med en bidetang (ikke mig!) får også
> "bare" sikringer til at slå fra

Samme som ovenstående.

> At skifte fra 220v til 110v på PCe'n mens den er tændt skete også uden
> legemsbeskadigelse (min knægt da han var 8 år)

Ja men psuen,døde også af det ;)

> Hvad gør 220v delen på en trafo til noget ekseptionelt i den
> henseende? Ren nysgerrighed :)

at der er forskel på at kortslutte en fase og nul. og at du pludselig sidder
med en fase i hånden (og en fod på gulvet, eller hånd på kabinettet)

--
MVH.
N_B_DK

Fra : ShutEye

Dato : 26-11-06 03:46

<klip>

> at der er forskel på at kortslutte en fase og nul. og at du pludselig sidder med en fase
> i hånden (og en fod på gulvet, eller hånd på kabinettet)

Ahhhr pladder badder ... man skal altså være mere end usædvanligt uheldig for at ramme ind
i 230v i sådan en psu.
Indgangsstik => trafo ... derefter ikke just farligt! (ikke dermed sagt at der ikke kan
ske noget :)
Men tag lige og skil sådan en fætter ad og tjek området bag blæseren, det er ikke der 230v
elementerne normalt er placereret.