S-ATA-ATA.. ?
Fra : Jane

Dato : 03-11-06 05:14

Hej
Jeg har en PC med flere år på bagen og sikkert derfor en ATA udgave, nu vil
jeg have en ekstern HD, kan jeg blot købe den jeg kan lide den at skele til
S-ATA og ATA problematikken, altså købe en og regne med den passer, uanset
ovenstående ?

Jane

Fra : ShutEye

Dato : 03-11-06 08:24

> [...]
> problematikken, altså købe en og regne med den passer, uanset ovenstående ?

Uhh bliver en ekstern hd ikke forbundet via usb eller firewire?
Eller sagt på en anden måde: Ja blot køb en du har et stik til :)

Fra : Nick

Dato : 03-11-06 09:28

"Jane" skrev i en meddelelse...
> [...]
> vil jeg have en ekstern HD, kan jeg blot købe den jeg kan lide den at
> skele til S-ATA og ATA problematikken, altså købe en og regne med den

Du kan købe næsten hvad som helst, blot du sikrer dig at du har - eller
får - en passende port på din PC.

- USB er fint til alm. blandet brug.

- FireWire er det bedst til f.eks. videoredigering, eller andre opgaver,
hvor du skal overføre større samlede mængder data hurtigt og med mindst
mulig CPU-belastning.

- SCSI er det bedste og mest stabile. Med de bedste harddiske.

- S-ATA er det næstbedste (~det bedste til alm. pengepung). Husk blot at
sikre dig, at du får den rigtige S-ATA controller med det rigtige stik til
ekstern tilslutning (der er forskellige løsninger på markedet, der ikke er
indbyrdes kompatible - rent stikmæssigt).

Hvis du vil sløbe rundt på harddisken til f.eks. arbejde eller venner, er
USB det beste, med mindre du ved positivt, at de andre har f.eks. en
FireWire port.

Du skal også overveje, om du i så fald vil have en 1.8" eller 2½" ekstern
harddisk, f.eks. også med batteri indbygget, så du kan koble den til en
notebook uden at dræne dennes batteri. De små størrelser harddiske er fikse
når du skal have dem med i tasken. De gode udgaver får udelukkende strøm fra
en Powered USB-port og kræver altså ikke ekstern strømforsyning. De mindre
heldige hardiskbokse kræver ekstra strøm. Det gælder også de gode bokse -
hvis USB-porten ikke kan levere nok strøm. Så kan du f.eks. vælge en snabel
på PS/2 tastaturporten - hvis du/de har sådan en.

/Nick

Fra : JK

Dato : 03-11-06 09:52

On Fri, 3 Nov 2006 05:14:01 +0100, "Jane" <jornhansen2@gmail.com>
wrote:

> [...]
>S-ATA og ATA problematikken, altså købe en og regne med den passer, uanset

Eksterne harddiske forbinder man jo via usb eller firewire. Du køber
en ekstern færdig enhed til det du har stik til (firewire er ikke så
almindelig som usb). Usb 2.0 skal de bundkort helst have, hvis ikke
det har firewire.

Hvis du køber en færdig ekstern enhed, behøver du ikke at vide, om den
er sata eller pata indeni, - men man kan bygge det med begge dele.

mvh

John

Fra : Jane

Dato : 04-11-06 10:18

Tak for svarene i gruppen.
Jeg glemte vist at tilføje, at den ene PC kun har den gl. type usb 1.1, mens
den nyere jo har begge dog ikke firewire, og det primært er mellem disse 2
jeg overfører data, dog ejer huset tilligemed en nyere bærbar med begge
typer og en firewire, så det skulle/burde så ikke give problemer med
udvekslinger af forskelligt kan jeg forstå på svarene, jeg havde tænkt mig
en 3,5 str. HD for RAMmængdens skyld, og håbede på at finde en med indbygget
strømfors., hvilket jo nok skulle være muligt.
Jane

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 04-11-06 12:31

Jane wrote:
> Tak for svarene i gruppen.
> Jeg glemte vist at tilføje, at den ene PC kun har den gl. type
> usb 1.1, mens den nyere jo har begge

Usb 1.1 vil også fungere med harddisken - men den vil være noget
langsom.

Usb 2. 0 er fint til harddisk.

Jan

--