Processor.
Fra : Tove Krieger

Dato : 30-10-06 12:05

Jeg plejer at hjælpe mit barnebarn (han er 16 år) når hans computer
skal formateres.

Han har et problem p.t. med hans processor. Den skulle være på 2,5
Ghz, men viser at der kun bliver brugt 1,1 Ghz. Hvad er der galt ?
Hjælper det at formatere ? Han har problemer når han skal spille sine
"store" spil.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : JK

Dato : 30-10-06 12:35

On Mon, 30 Oct 2006 12:04:57 +0100, "Tove Krieger"
<minimiv_nospam_@privat.dk> wrote:

> [...]
>Ghz, men viser at der kun bliver brugt 1,1 Ghz. Hvad er der galt ?
>Hjælper det at formatere ? Han har problemer når han skal spille sine

Nej, ved gud. Formatter IKKE.

Bios skal sikkert bare indstilles korrekt.

Nu fortæller du jo ikke, hvilken CPU det er. AMD har det jo med at med
at opgive en hastighed som f.eks. 2500+, der kører noget i retning af
2.0 GHz.

Problemet kan ligge i, at 11x100=1,1 GHz men 2.5 kan jeg ikke få det
til med 11x200=2200 MHz = 2.2 GHz.

mvh

John

Fra : Tove Krieger

Dato : 30-10-06 12:48

JK <johnknuhtsenSP@Mail.dk> wrote:

> [...]
> retning af
> 2.0 GHz.
>
> Problemet kan ligge i, at 11x100=1,1 GHz men 2.5 kan jeg ikke få det

Det kan da også sagtens være, at det kun er 2,2 GHz. Jeg spø'r ham
lige, men puh-ha hvordan stiller man i Bios, er det mon noget jeg kan
klare ? Jeg har rodet med både min egen og familiens computere når den
har været gal, og jeg har også været inde i Bios og rette lidt. Jeg
skulle dog nødigt gøre noget forkert.

Fra : jakobthomassen@hotma~

Dato : 30-10-06 12:41

Tove Krieger wrote:

> [...]
> Ghz, men viser at der kun bliver brugt 1,1 Ghz. Hvad er der galt ?
> Hjælper det at formatere ? Han har problemer når han skal spille sine

Hej Tove,

Jeg har et lignende problem (beskrevet 4 posts før denne) at min
processor gik ned i frekvens (FSB clockfrekvens). Dette problem blev
ikke løst da jeg formatterede. Du kan få flere oplysninger om
Processorens hastighed ved hjælpe at dette lille program som hedder
CPU-Z:
http://www.cpuid.com/download/cpu-z-137.zip

Så kan du se hvad Multiplieren og FSB clocken er sat til og
sammenligne med specificationerne fra producenten.

På min PC kan man (hvis det virkede) indstille FSB frekvensen i BIOS-
setup'en som kan vises ved at trykke F2 umiddelbart efter pc'en er
blevet tændt. Hvis jeg derimod vil stille på multipileren skal jeg
skifte jumper'ne inde i computeren.

Hvis du ikke ved hvad FSB (front side bus) er så er det kort fortalt
en frekvens som CPUen komunikerer med til hukommelsen. Denne frekvens
er så multipliceret med Multiplieren for at få CPU frekvensen. Min
PCs specs. er: FSB: 166MHz og Multiplier: 13x - dvs. 2158 MHz
Bemærk at FSBen som er angivet for CPUen kan være angivet som
"quad-pumped" eller "dual-channel" - dvs. 2 eller 4 gange mere end den
reelle frekvens. Denne frekvens vises som "bus speed" i
CPU-Z-programmet.

vh
Jakob

Fra : Tove Krieger

Dato : 30-10-06 13:02

jakobthomassen@hotmail.com wrote:
> [...]
> "quad-pumped" eller "dual-channel" - dvs. 2 eller 4 gange mere end
> den reelle frekvens. Denne frekvens vises som "bus speed" i

Mange tak til både John og dig for jeres kompetente svar.

Nu må vi se, om det går over min forstand og ind i "præstens". Jeg
skal ikke nyde noget af at pille ved jumpere. Det tør jeg kun gøre på
harddisk og andre drev"ting". Jeg prøver, og så må jeg jo se om der
kan findes en løsning.

Endnu en gang tak.

Fra : Jesper Mehlsen

Dato : 31-10-06 01:02

Tove Krieger skrev:

> [...]
> ikke nyde noget af at pille ved jumpere. Det tør jeg kun gøre på
> harddisk og andre drev"ting". Jeg prøver, og så må jeg jo se om der kan

Hej Tove

Jeg havde et lignende problem med en Intel P4 processor for halvandet år
siden. Jeg mener den viste 2.4 GHz, men der var tale om 3.2 GHz
processor. Løsningen viste sig at være en opdatering af BIOS fra den
leverandør der havde lavet motherboardet - i mit tilfælde ASUS. Den
kunne jeg downloade gratis fra firmaets hjemmeside og efter installation
var alt fint.

Jesper

Fra : Tove Krieger

Dato : 31-10-06 20:57

Jesper Mehlsen <jesperSLETDETTEmehlsen@gmail.com> wrote:

> [...]
> tilfælde ASUS. Den kunne jeg downloade gratis fra firmaets
> hjemmeside og efter installation var alt fint.

Hej Jesper. Mange tak for dit svar.

Er der ikke noget med at man skal være 200% sikker på at det er den
rigtige BIOS-opdatering man bruger ? Synes jeg har hørt at det kan gå
helt galt, hvis man bruger en forkert opdatering.

Så er der lige et problem mere. Der er password på hans BIOS. Det var
der da han købte computeren. Jeg synes ikke det er fair at sælge en
computer med en sådan kode. Jeg ved godt at man kan "nulstille" BIOS
ved at gøre ét eller andet med en jumper på motherboardet. Jeg ved dog
ikke om jeg tør røre ved den slags ting, når jeg ikke er ekspert. Det
er godt nok synd for knægten, for han tror hans mormor bare kan det
hele, fordi jeg har formateret hans computer nogle gange og opdateret
div. drivere, men jeg er jo ikke "mirakelmager" af den grund.

Fra : Ole Laursen

Dato : 31-10-06 21:32

"Tove Krieger" <minimiv_nospam_@privat.dk> writes:

> [...]
> bare kan det hele, fordi jeg har formateret hans computer nogle
> gange og opdateret div. drivere, men jeg er jo ikke "mirakelmager"

Hemmelighed bag al god computerfiksning er dristighed og gåpåmod. Og
så kan man kigge lidt på nettet først for at finde ud af hvordan andre
gør. Hvis du forbereder dig godt, går det ikke galt. I hvert fald ikke
værre end det allerede er.

--
Ole Laursen
http://www.iola.dk/

Fra : Tove Krieger

Dato : 31-10-06 21:53

Ole Laursen <olau@cs.aau.dk> wrote:

> [...]
> så kan man kigge lidt på nettet først for at finde ud af hvordan
> andre gør. Hvis du forbereder dig godt, går det ikke galt. I hvert

Det er da helt rigtigt hvad du der siger Ole. Jeg ville heller ikke
have skrupler hvis det var min egen computer. Jeg kan bare ikke bære,
hvis jeg skulle ødelægge hans maskine. Han ville godt nok elske mig
alligevel meeeeeen..........

Fra : Rudi Stegen

Dato : 31-10-06 22:56

Hej Tove Krieger, du skrev i dk.edb.hardware:

> Jeg ville heller ikke have skrupler hvis det var min egen
> computer. Jeg kan bare ikke bære, hvis jeg skulle ødelægge hans
> maskine.

Dybt fornuftigt og især ansvarligt, jeg kunne ligesom John (JK) ikke
være mere enig.

Tip: Om du bør ændre dit eller dat vil jeg ikke blande mig i. Men mht.
det ukendte password på BIOS (og ja, det er en underligt måde at sælge
en pc på) kan du fjerne det på en nem måde: Nak strømmen.

Dvs. du finder batteriet og enten piller det ud eller blot løfter den
ene polforbindelse (ofte en lille bladfjeder der samtidigt holder
batteriet på plads i dets forsænkning).

Nogle bundkort er forsynet med en kondensator, der fungerer som en
slags nødstrøm en 5-15 minutter, så ens BIOS-opsætning ikke tabes ved
skift af batteri. Er det et sådan, skal batteriet lige ud, så en snes
minutters kaffepause (for at få kondensatoren til at løse tør), så
batteriet i igen.

Det er selvfølgelig ikke kun kodeordet, der derved slettes, BIOS
nulstilles også. Men er bundkortet rimelig nyt (dvs. ikke ældre end en
fem år eller så), konfigurerer det sig til brugbar stand helt
automagisk.

Manuelle indstillinger er mere sådan hvis man vil finpudse noget, sætte
ens cd/dvd-drev til som primært bootdrev o.l.

--
Hygge fra Århus - Rudi
(som stadig kun sporadisk er på Usenet)

Fra : Ole Laursen

Dato : 01-11-06 09:27

> [...]

> have skrupler hvis det var min egen computer. Jeg kan bare ikke bære,
> hvis jeg skulle ødelægge hans maskine. Han ville godt nok elske mig

Det forstår jeg godt. Hvis du kan finde en der kan ordne det eller
vise dig hvordan man gør, så er det selvfølgelig optimalt.

--
Ole Laursen
http://www.iola.dk/

Fra : JK

Dato : 31-10-06 22:00

On Tue, 31 Oct 2006 21:32:09 +0100, Ole Laursen <olau@cs.aau.dk>
wrote:

> [...]
>så kan man kigge lidt på nettet først for at finde ud af hvordan andre
>gør. Hvis du forbereder dig godt, går det ikke galt. I hvert fald ikke

Jeg opfordrer ikke Tove til gåpåmod. Jeg mener, at det er rystende. Få
dog en med forstand på de dele til at kigge på den PC !

(Resette bios uden at kunne komme ind i den ! nej, det er hovedløst)

mvh

John

Fra : Ole Laursen

Dato : 01-11-06 09:45

JK <johnknuhtsenSP@Mmail.dk> writes:

> Jeg opfordrer ikke Tove til gåpåmod. Jeg mener, at det er rystende. Få
> dog en med forstand på de dele til at kigge på den PC !
>
> (Resette bios uden at kunne komme ind i den ! nej, det er hovedløst)

Nu var det ikke ment som en opfordring til bare at tage hovedet under
armen og gå i gang. _Hvis_ det bliver _nødvendigt_, så mener jeg at man
skal passe på med at gøre sig selv hjælpeløs. Jeg ville selv være
stærkt utryg ved at resette BIOS, men hvis det bliver nødvendigt er
det ikke svært at finde oplysninger om hvordan man gør og hvad der kan
gå galt, f.eks. her eller med Google. YMMV.

For nu at komme tilbage til emnet så er der flere hints her hvoraf de
fleste er helt risikofri:

http://www.tech-faq.com/reset-bios-password.shtml

--
Ole Laursen
http://www.iola.dk/

Fra : Søren Nielsen

Dato : 31-10-06 23:21

Tove Krieger wrote:

> Er der ikke noget med at man skal være 200% sikker på at det er den
> rigtige BIOS-opdatering man bruger ? Synes jeg har hørt at det kan gå
> helt galt, hvis man bruger en forkert opdatering.

Jo, det kan det såmænd også. Men før du er 100% sikker på, at problemet er
BIOS-relateret, så ville jeg ikke rode med den. Ikke fordi man skal være
"ræd" for det, men det kan hurtigt gøre mere skade end gavn. Og et gammelt
ordsprog siger: "If it ain't broken - don't fix it". Med andre ord er det
ikke noget man bare gør i tide og utide.

> [...]
> ved at gøre ét eller andet med en jumper på motherboardet. Jeg ved dog
> ikke om jeg tør røre ved den slags ting, når jeg ikke er ekspert.

Fornuftigt. Så hellere få nogle andre til at kigge på den, inden man selv
laver svejseværk med skruetrækken.... ;)
Men hvis du nu starter med at fortælle hvilken processor det drejer sig om,
så kunne man få en idé om, hvor det er galt.

Søren

Fra : Tove Krieger

Dato : 01-11-06 01:11

Søren Nielsen <kampfordeler_gbFJERNDETTE@hotmail.com> wrote:

> [...]
> Men hvis du nu starter med at fortælle hvilken processor det drejer
> sig om, så kunne man få en idé om, hvor det er galt.

I skal have mange tak for hjælpen allesammen. Jeg tror nok jeg vil se
om der skulle være en kompetent person i vennekredsen der kan hjælpe.
Jeg kan en del med en computer, men når det kommer til bundkort og
processorfejl, så er jeg på herrens mark, men endnu en gang tak for
udvist interesse for mit problem.

Fra : Søren Nielsen

Dato : 30-10-06 19:40

Tove Krieger wrote:
> [...]
> Ghz, men viser at der kun bliver brugt 1,1 Ghz. Hvad er der galt ?
> Hjælper det at formatere ? Han har problemer når han skal spille sine

Det kan jo være utallige ting, når vi ikke ved præcis hvilken processer det
drejer sig om. Det kan være en hardwarefejl? En BIOS-fejl? Speed-stepping?
Mulighederne er mange...

Søren