22" WideScreen TFT
Fra : Autocadster

Dato : 30-10-06 10:32

Har købt mig en 22" Widescreen Fujitsu-Siemens skærm, det er en
ScaleoView L22-W... lækker skærm, men jeg kan ikke hitte en opløsning
der giver normale ikoner, billeder m.m. de bliver lidt brede i det, kan
dette ikke undgås ?

Autocadster / 2620

Fra : Ukendt

Dato : 30-10-06 10:52

"Autocadster" <autocadster@gmail.com> wrote in message
> [...]
> L22-W... lækker skærm, men jeg kan ikke hitte en opløsning der giver
> normale ikoner, billeder m.m. de bliver lidt brede i det, kan dette ikke

Dette er et software-relateret "problem", og det afhænger derfor af hvilket
operativ-system du kører? Og så skal spørgsmålet stilles i den gruppe der
passer i.

mvh
///M

Fra : JK

Dato : 30-10-06 12:23

On Mon, 30 Oct 2006 10:31:44 +0100, Autocadster
> [...]

>ScaleoView L22-W... lækker skærm, men jeg kan ikke hitte en opløsning
>der giver normale ikoner, billeder m.m. de bliver lidt brede i det, kan

Din skærm kører 1680x1050

http://www.prad.de/guide/screen3289.html

Det er ikke særligt unormalt, - men en nyere opløsning. Du skal derfor
anvende enten en nyere skærmdriver eller et nyere grafikkort, hvis det
er helt outdated.

Men radeon og geforcedrivere kan ofte fornyes. Prøv at finde en nyere
grafikkortdriver

www.nvidia.com eller

www.atitech.com

mvh

John

Fra : Ole Laursen

Dato : 30-10-06 13:38

JK <johnknuhtsenSP@Mail.dk> writes:

> Det er ikke særligt unormalt, - men en nyere opløsning. Du skal derfor
> anvende enten en nyere skærmdriver eller et nyere grafikkort, hvis det
> er helt outdated.

Jeg har prøvet med en 22"W Acer til en Mac mini. 1680x1050 dukkede
fint op i Windows XP med den standard-plug-and-play skærmdriver der
følger med.

--
Ole Laursen
http://www.iola.dk/

Fra : JK

Dato : 30-10-06 14:24

On Mon, 30 Oct 2006 13:37:49 +0100, Ole Laursen <olau@cs.aau.dk>
wrote:

>Jeg har prøvet med en 22"W Acer til en Mac mini. 1680x1050 dukkede
>fint op i Windows XP med den standard-plug-and-play skærmdriver der
>følger med.

Jeg mente ikke skærmdriver, men grafikkort driver.

mvh

John

Fra : Ole Laursen

Dato : 30-10-06 15:24

JK <johnknuhtsenSP@Mail.dk> writes:

> Jeg mente ikke skærmdriver, men grafikkort driver.

Jeg nævnte det bare fordi min kammerat havde store problemer med at få
det til at virke med samme skærm med en mere specifik skærmdriver. Den
generelle plug'n'play-skærmdriver spørger bare skærmen og virker
derfor problemfrit. Så det kan måske hjælpe at skifte over til den.
Hvis vi snakker Windows.

--
Ole Laursen
http://www.iola.dk/

Fra : Esben

Dato : 30-10-06 18:24

"Ole Laursen" <olau@cs.aau.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> generelle plug'n'play-skærmdriver spørger bare skærmen og virker
> derfor problemfrit. Så det kan måske hjælpe at skifte over til den.

Opløsningen skal vel også være understøttet af grafikkortet og dets drivere
før den kan vælges.

--
Esben

Fra : Ukendt

Dato : 30-10-06 19:20

"Esben" <esben@gruf.LAND> wrote in message
> "Ole Laursen" <olau@cs.aau.dk> skrev i en meddelelse

> Opløsningen skal vel også være understøttet af grafikkortet og dets
> drivere før den kan vælges.

Skærm-driveren skal også tillade opløsningen - det er et samspil. De fleste
nye grafikkort (driver) kan tilpasses udfra ens specifikke ønsker - helt ned
i pixels (fx. 1201x1023). Men hvis skærmen (driveren) står til max at
understøtte en 800x600 skærm, så hjælper det ikke meget for
grafikkort-driveren.

mvh
///M

Fra : Søren Nielsen

Dato : 30-10-06 19:52

///M wrote:

> Skærm-driveren skal også tillade opløsningen -

Skærm-driveren?

Søren

Fra : Ukendt

Dato : 30-10-06 21:16

"Søren Nielsen" <kampfordeler_gbFJERNDETTE@hotmail.com> wrote in message

> Skærm-driveren?

Skærm-driveren

mvh
///M

Fra : Søren Nielsen

Dato : 31-10-06 01:27

///M wrote:

> Skærm-driveren
>
> mvh
> ///M

Garfikkort-driveren? Skærm-drivere findes ikke....

Søren

Fra : Ole Laursen

Dato : 31-10-06 10:07

"Søren Nielsen" <kampfordeler_gbFJERNDETTE@hotmail.com> writes:

> Garfikkort-driveren? Skærm-drivere findes ikke....

En dristig slutning. Ifølge Windows gør de. Højreklik på skrivebordet,
vælg indstillinger og så er det et eller andet sted under under
egenskaber på det faneblad hvor man kan vælge opløsning.

Styresystemet skal bruge nogle oplysninger om mulige opløsninger og
timinger (sidstnævnte er svjv altafgørende for CRT-skærme) for at
kunne præsentere en relevant liste for brugeren. Der er en
standard som kan bruges til at få skærmen til selv at videregive
oplysningerne. Men det virker ikke på gamle skærme og der er jo også
altid mulig for at der sniger sig fejl ind eller noget i den retning.
Hence the need.

--
Ole Laursen
http://www.iola.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 31-10-06 10:32

> Garfikkort-driveren? Skærm-drivere findes ikke....

Ah hvilken ignorant person der ikke læser Windows's manualer
Der er ganske vist ikke tale om deciderede dll-filer, men der er jo heller
ingen der siger en driver skal være en dll, vel? I dette tilfælde er der
tale om såkaldte ICM-filer, og disse benævnes altså "drivere" i Windows -
check dine properties på din monitor i Device Manager.

mvh
///M

Fra : Autocadster

Dato : 31-10-06 10:54

Følgende er skrevet af ///M:

> [...]
> om såkaldte ICM-filer, og disse benævnes altså "drivere" i Windows - check
> dine properties på din monitor i Device Manager.

Hvordan hænger dette sammen du skrev "citat" Dette er et
software-relateret "problem", og det afhænger derfor af hvilket
operativ-system du kører? Og så skal spørgsmålet stilles i den gruppe
der passer i. "citat slut" og alligevel kværner du selv videre om
software :/

Autocadster / 2620

Fra : JK

Dato : 31-10-06 12:30

On Tue, 31 Oct 2006 10:53:59 +0100, Autocadster
> [...]

>operativ-system du kører? Og så skal spørgsmålet stilles i den gruppe
>der passer i. "citat slut" og alligevel kværner du selv videre om

Skal vi ikke bare gå ud fra, at du bruger windows XP ? eller ?

Skaf dig en opdateret driver til dit grafikkort (producentens
hjemmeside). Hvis det ikke hjælper findes der måske en skærmdriver
(producentens hjemmeside). Hvis det heller ikke hjælper, så køb et
bedre grafikkort. Så er den ikke længere.

mvh

John

Fra : Ukendt

Dato : 31-10-06 13:38

> [...]
> passer i. "citat slut" og alligevel kværner du selv videre om software :/

Næh, jeg har naturligvis henvist spørger (dig?) til rette gruppe, men
derudover har diskussionen taget en drejning til at omhandle generelle
forhold omkring drivere. Det jeg har skrevet relaterer sig ikke til
spørgerens spørgsmål, men ren og skær drivere og deres forhold og funktion
(i Windows).

Undskyld hvis jeg har stødt nogen, men grupperne fundats er ret strikse.

mvh
///M

Fra : Autocadster

Dato : 31-10-06 18:36

///M skrev den 31-10-2006:

> Næh, jeg har naturligvis henvist spørger (dig?) til rette gruppe, men
> derudover har diskussionen taget en drejning til at omhandle generelle
> forhold omkring drivere.

Og driver spørgsmål er ikke software relateret...

> men grupperne fundats er ret strikse.

Ja det burde du jo vide alt om...

Autocadster / 2620

Fra : Ukendt

Dato : 31-10-06 20:08

> Og driver spørgsmål er ikke software relateret...

Både og. Drivere fungerer som lag mellem hardware og software. Hvor vil du
hen?

> Ja det burde du jo vide alt om...

Egentligt ikke noget jeg anser mig selv for - prøver bare at hjælpe dig på
vej mod en løsning.

mvh
///M

Fra : Søren Nielsen

Dato : 31-10-06 12:56

///M wrote:
> check dine properties på din monitor i Device
> Manager.

"Ingen driverfiler kræves eller er blevet indlæst til denne enhed".

Søren

Fra : Ukendt

Dato : 31-10-06 13:39

> "Ingen driverfiler kræves eller er blevet indlæst til denne enhed".

Med tryk under "eller". Du kan gøre det, men det er ikke nødvendigt. Måske
fordi din skærm kan bruge en standardiseret opløsning som Windows
understøtter native.

mvh
///M

Fra : Esben

Dato : 01-11-06 09:15

"///M" <nomail> skrev i en meddelelse

> [...]
> tale om såkaldte ICM-filer, og disse benævnes altså "drivere" i Windows -
> check dine properties på din monitor i Device Manager.

At Windows ikke kan bruge ICM-filer til noget er så en anden sag.

--
Esben