harddisk
Fra : 0h-paradis

Dato : 19-10-06 15:20

Jeg har følgende

CD rom drev
DVD drev og en
harddisk
på min computer, nu er mit spørgsmål .

Kan jeg sætte en harddisk mere i computeren og lade den køre som slave?
på forhånd tak

fra
Jørgen

Fra : Kim S

Dato : 19-10-06 15:55

"0h-paradis" <0h@paradis.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> på min computer, nu er mit spørgsmål .
>
> Kan jeg sætte en harddisk mere i computeren og lade den køre som slave?

Ja.... Eller sætte dine optiske drev som slaver, og HD'erne som
mastere.

Mvh, Kim

Fra : 0h-paradis

Dato : 19-10-06 17:05

Kim S skrev:

> Ja.... Eller sætte dine optiske drev som slaver, og HD'erne som
> mastere.
>
> Mvh, Kim

Øh hvad er optiske drev?
fra
Jørgen

Fra : Max

Dato : 19-10-06 17:16

Hej

> Øh hvad er optiske drev?

CD og DVD drev er optiske drev, de fungere jo ved hjælp
af optisk aflæsning af data, en harddisk aflæser data
magnetisk.

Mvh Max

Fra : 0h-paradis

Dato : 19-10-06 17:31

Max skrev:
> Hej

> CD og DVD drev er optiske drev, de fungere jo ved hjælp
> af optisk aflæsning af data, en harddisk aflæser data
> magnetisk.
>
> Mvh Max

vil det sige at jeg bare kan sætte en harddisk mere i og så sætte den
som slave, uden at tænke på de optiske drev

fra
Jørgen

Fra : Max

Dato : 19-10-06 17:39

Hej 0h-paradis

> vil det sige at jeg bare kan sætte en harddisk mere i og så sætte den
> som slave, uden at tænke på de optiske drev

Det kommer an på hvordan din PC er sat på. I en PC er der normalt
plads til 2 master og 2 slave enheder, så din ekstra harddisk skal
sættes til den enhed der mangler at blive brugt i din maskine, og
det er sikkert en slaveenhed. Men du kan sikkert lige nå at læse
under opstart hvad dine enheder er sat til.

Mvh Max

Fra : Mads

Dato : 19-10-06 17:37

On Thu, 19 Oct 2006 18:31:24 +0200, 0h-paradis <0h@paradis.dk> wrote:

>vil det sige at jeg bare kan sætte en harddisk mere i og så sætte den
>som slave, uden at tænke på de optiske drev

Det kan du godt, men det plejer nu at virke bedre hvis
harddisken er master og CD drevet er slave på samme
controller.

Eller to harddiske som hhv master og slave på en
controller og så CD/DVD drev som master og slave
på den anden. ( helst med brænderen som master )

mvh Mads

Fra : 0h-paradis

Dato : 19-10-06 20:32

Mads skrev:

> [...]
>
> Eller to harddiske som hhv master og slave på en
> controller og så CD/DVD drev som master og slave
> på den anden. ( helst med brænderen som master )

Pri master er hd
pri slave ikke valgt
sec master og slave er begge ATAPI CD
sec. master er CD
sec slace er DVD

Så den burde vel kunne sættes direkte ind
skal jeg ind i setup og fortælle der er en ny harddisk isat (der står
auto derinde)
og så skal der måske lige byttes om på de 2 små dipper bag på cd og dvd

fra
Jørgen

Fra : Kim S

Dato : 19-10-06 20:41

> [...]
> derinde)
> og så skal der måske lige byttes om på de 2 små dipper bag på cd og dvd

Nej, så sætter du den bare ind som slave efter din første HD.
Systemet bør opdage det selv.

Mvh, Kim

Fra : 0h-paradis

Dato : 20-10-06 12:44

Kim S skrev:

> Nej, så sætter du den bare ind som slave efter din første HD.
> Systemet bør opdage det selv.
>
> Mvh, Kim

1000
tak for hjælpen