Andet multimedie
bentjuul 3670
Dansk ord for 'hinting' ?
Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 22-10-06 16:58

Hej,

Outline-fonte har en funktion indbygget, som de på engelsk kalder for
'hinting'. Funktionen forsøger at korrigere for de afrundingsfejl der
kan ske, når fonten rasteriseres. Findes der mon et dansk ord for den
funktion?

--
Hilsen
Madsen

Fra : Kurt Lund

Dato : 22-10-06 17:55

Thomas G. Madsen skrev:
> [...]
> 'hinting'. Funktionen forsøger at korrigere for de afrundingsfejl der
> kan ske, når fonten rasteriseres. Findes der mon et dansk ord for den

Jeg er langt fra sikker på, at der findes et dansk ord for det
forholdsvis nye begreb. Jeg har set det oversat med knibning, men det er
jo hamrende forkert - det var i Alt Om Data ...

--
Kurt Lund

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 22-10-06 19:00

Kurt Lund skrev:

> Jeg er langt fra sikker på, at der findes et dansk ord for det
> forholdsvis nye begreb. Jeg har set det oversat med knibning,
> men det er jo hamrende forkert - det var i Alt Om Data ...

Nej, knibning er ikke det rigtige ord for den funktion. Måske man
bare skal kalde det for hinting, men jeg har det altså ikke godt med
engelske betegnelser, hvis der findes et dansk ord for det samme.

Hvilket nummer af Alt Om Data nævner i øvrigt noget om det? Det kunne
jeg godt tænke mig at læse.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Poul E. Kristensen

Dato : 22-10-06 20:21

> [...]
> 'hinting'. Funktionen forsøger at korrigere for de afrundingsfejl der
> kan ske, når fonten rasteriseres. Findes der mon et dansk ord for den

Dansk-gruppen (hvem de så end er) mener "knibning".
http://www.klid.dk/dansk/ordlister/ordliste.html

Poul E. Kristensen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 22-10-06 21:52

Poul E. Kristensen skrev:

> Dansk-gruppen (hvem de så end er) mener "knibning".
> http://www.klid.dk/dansk/ordlister/ordliste.html

Men det er bare ikke den rigtige betegnelse i dette tilfælde.

Knibning er når man gør afstanden mindre imellem bogstaverne i
sit DTP-program, men den funktion jeg hentyder til, er indbygget
i outline-fonte, som forhindrer, at de bliver rasteriseret på en
uheldig måde.

Her er det f.eks. nævnt:
<http://www.fontsite.com/Pages/Features/T1vsTTa.html>

Citat:

--
Hilsen
Madsen

Fra : ;o\)-max-

Dato : 23-10-06 18:14

"Thomas G.
> [...]
> 'hinting'. Funktionen forsøger at korrigere for de afrundingsfejl der
> kan ske, når fonten rasteriseres. Findes der mon et dansk ord for den

Direkte oversat "antydning", hvis det ikke er brugt
andet sted i font verden, kan det vel bruges. -max-