Andet multimedie
bentjuul 3670
Fra Corell Draw til CS pakken
Fra : Inger

Dato : 18-10-06 16:25

Hejsa

Håber nogen kan hjælpe med et par svar om Corell

Vores illustratør tegner på den "gammeldags" måde, skanner sin tegning
ind og farvelægger den i Corell Draw. Vi arbejder i CS pakken, og skal
bruge hans tegning fritlagt i InDesign. Han leverer i jpeg, og den skal
så fritlægges, da den jo har hvid baggrund. Da det er en håndtegning
bliver det ikke rigtig godt, næsten uanset hvilken frit. metode jeg
vælger i PS, så hidtil har jeg zoomet helt ind til 1600% og fjernet hver
eneste hvide pixel der ikke skulle være der. Noget af et hestearbejde!!!
Men det er det eneste måde figuren kommer til at stå helt crisp på den
baggrund vi laver i InDesign.

Da figuren han tegnede havde hvidt hår én gang, lagde han (ifølge ham
selv) uden besvær en cyan baggrund på tegningen så jeg ikke skulle sidde
og skelne mellem det hvide hår og baggrunden når jeg fritlagde.

Deraf konkluderer jeg at når han har farvelagt sin tegning kan han altså
nemt lægge farver på baggrunden. Men kan han også lave baggrunden
gennemsigtig?

Og mere endnu: Kan den gennemsigtighed bevares i et eller andet format
som understøttes i CS pakken - enten Illustrator eller Photoshop?
Alternativt - hvis nu jeg anskaffede mig Corell Draw, kunne jeg så
bevare gennemsigtighed ind i InDesign (ligesom med psd-filer)?

Mvh. Inger

Fra : Villy Erichsen

Dato : 18-10-06 17:04

In article <45364742$0$49198$14726298@news.sunsite.dk>, Inger
<nomail@me.com> wrote:

> [...]
> Alternativt - hvis nu jeg anskaffede mig Corell Draw, kunne jeg så
> bevare gennemsigtighed ind i InDesign (ligesom med psd-filer)?

Corell Draw kan da gemme i .ai format (Adobe Illustrator) - og så er
problemet løst - måske skal den lige igennem Illustrator først.

--
Venlig hilsen
Villy Erichsen

Fra : Inger

Dato : 18-10-06 17:09

Villy Erichsen skrev:

> Corell Draw kan da gemme i .ai format (Adobe Illustrator) - og så er
> problemet løst - måske skal den lige igennem Illustrator først.

Halleluja! Mange tak At den skal igennem Illustrator gør ikke
spor, det kan jo hentes direkte ind i InDesign...

Tusind tak

Inger

Fra : 3140 Bjørgheim

Dato : 18-10-06 20:54

Inger wrote:
> [...]
>
> Vores illustratør tegner på den "gammeldags" måde, skanner sin tegning
> ind og farvelægger den i Corell Draw. Vi arbejder i CS pakken, og skal

Lidt nysgerrig er jeg nødt til at være. En tegner, der bruger corel, og en
flok vi'er, der anvender hans stof i In Design . . . Inger, hvor sker det
her egentlig?
--
¸.·´¯)
)><((((º> ´\

Fra : Inger

Dato : 19-10-06 21:31

3140 Bjørgheim skrev:

> Lidt nysgerrig er jeg nødt til at være. En tegner, der bruger corel, og en
> flok vi'er, der anvender hans stof i In Design . . . Inger, hvor sker det
> her egentlig?

På et blad, der har hyret en tegner udefra til at tegne en forside
figur. Firguren er den samme hver gang, men som laver forskellige ting
og har forskellige ansigts udtryk og tøj på. Til julenummeret er han fx.
iført nissehue

Mvh. Inger

Fra : Inger

Dato : 19-10-06 21:33

3140 Bjørgheim skrev:

> Lidt nysgerrig er jeg nødt til at være. En tegner, der bruger corel, og en
> flok vi'er, der anvender hans stof i In Design . . . Inger, hvor sker det
> her egentlig?

Hvorfor egentlig?

Bare nysgerrig for at høre hvorfor du er nysgerrig

Inger

Fra : 3140 Bjørgheim

Dato : 20-10-06 08:50

Inger wrote:

> Hvorfor egentlig?

Fordi jeg pt. arbejder med at oversætte Pilestrædeavisernes Hermes-platform
til Saxotech med InDesign/InCopy og i den forbindelse møder en del
ligesindede fra andre blade for at diskutere vores opsætning. Jeg mindes
ikke at have mødt dig, men du lyder som en, jeg møder før eller siden.

--
¸.·´¯)

Fra : Inger

Dato : 20-10-06 17:11

3140 Bjørgheim skrev:

> [...]
> ligesindede fra andre blade for at diskutere vores opsætning. Jeg mindes
> ikke at have mødt dig, men du lyder som en, jeg møder før eller siden.

Øøhh... Jeg må indrømme at jeg ikke aner hvad hverken Hermes-platform
eller Saxotech er. Ej heller hvorfor det ene skal oversættes til det
andet
Men jeg arbejder som layouter på et forlag i København, der har en del
magasiner/blade. Har dog ikke hørt noget om oversættelse af noget som
helst

Mvh. Inger

Fra : 3140 Bjørgheim

Dato : 20-10-06 23:08

Inger wrote:

> [...]
> Men jeg arbejder som layouter på et forlag i København, der har en del
> magasiner/blade. Har dog ikke hørt noget om oversættelse af noget som

Nå-nå . . . med oversætte mener jeg fra én redaktionel platform til en
anden, her fra Hermes til Saxotech. Sidtsnævnte anvender InDesign til
sideopsætning i sin seneste version

--
¸.·´¯)