Andet multimedie
bentjuul 3670
InDesign 2 og 4
Fra : Steen Rasmussen

Dato : 07-10-06 08:17

Hej kloge gruppe

Jeg har InDesign 4 (pc) og går på DJH, hvor man har InDesign 2 (mac).
Hvordan er mulighederne for at udveksle mellem de to udgaver?
Jeg gætter på, at det ikke går fra ver. 4 til ver. 2, men er der nogle
mellemmuligheder som pdf eller 3. partsløsning, der kan hjælpe?

Med venlig hilsen
Steen Rasmussen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 07-10-06 14:00

Steen Rasmussen skrev:

> Jeg har InDesign 4 (pc) og går på DJH, hvor man har InDesign 2
> (mac). Hvordan er mulighederne for at udveksle mellem de to
> udgaver?

Ikke store eller nærmest ikke eksisterende afhængig af, hvad du har
brugt af funktioner i dokumentet.

> Jeg gætter på, at det ikke går fra ver. 4 til ver. 2,

Nej, men ofte kan man gå en enkelt version tilbage ved at eksportere
til .INX-formatet fra den nyeste version. Det kræver så bare, at den
ældste version har en opdatering installeret, som gør det muligt at
åbne .INX-filer fra versionen nyere. Sådan en opdatering kan f.eks.
hentes til InDesign 3.0 (CS), så den kan åbne .INX-filer fra version
4.0 (CS2), men der findes ikke en opdatering til version 2.0, så den
kan åbne INX-filer fra version 4.0.

> men er der nogle mellemmuligheder som pdf

PDF'er ville du altid kunne placere i en ældre version, men InDesign
kan ikke redigere i en PDF.

> eller 3. partsløsning, der kan hjælpe?

Måske, men jeg tvivler, fordi der sker så mange ændringer fra den
ene version til den næste i det program, som jo er forholdsvis nyt,
at der sjældent er understøttelse mere end en enkelt version tilbage.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Steen Rasmussen

Dato : 08-10-06 11:17

"Thomas G. Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote in news:eg8fp6.374.1
@tgm.dyndns.dk:

> PDF'er ville du altid kunne placere i en ældre version, men InDesign
> kan ikke redigere i en PDF.

Men jeg vil dog kunne sætte det ind? Jeg har prøvet at tage en pdf-udgave
fra CS2 med, men skrevet ud via Adobe Reader. Hvis jeg fra InDesign 2.0
kunne styre udskrivningen, ville det være et stort skridt fremad.

Tillægsspørgsmål: DJH har nogle fonte, der skal ligne (eller er?) som
avisernes. Bla. Eurostile og Plantin. Vi må (siger skolen) bruge dem til
interne opgaver. Kan man 'låne'/embedde disse kommercielle fonte med i et
InDesigndokument, så jeg kan bruge dem også på min pcudgave af InDesign
(jeg har ikke tænkt mig at bruge dem til andet end hvad skolen ellers giver
lov til).
Hvis man ikke kan med InDesign, kan man så via pdf?

1000 tak for svaret Madsen.

mvh
Steen Rasmussen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 08-10-06 12:51

Steen Rasmussen skrev:

[PDF]
> Men jeg vil dog kunne sætte det ind?

I de fleste tilfælde ja. Det kan dog muligvis give problemer,
hvis PDF-versionen er nyere end hvad InDesign 2.0 forstår.

> Jeg har prøvet at tage en pdf-udgave fra CS2 med, men skrevet
> ud via Adobe Reader. Hvis jeg fra InDesign 2.0 kunne styre
> udskrivningen, ville det være et stort skridt fremad.

Jeg ville vælge at bruge InDesign CS2s export presets til PDF.
Altså File > Adobe PDF Presets. Hvis du tager det preset, som
hedder [PDF/X-1a:2001] så vil du helt sikkert kunne placere det
i InDesign 2.0 og printe jobbet ud derfra uden problemer.

> [...]
> bruge dem også på min pcudgave af InDesign (jeg har ikke tænkt
> mig at bruge dem til andet end hvad skolen ellers giver lov

Du kan ikke bruge dem på din PC medmindre det er OpenType-fonte.
Det kan du se i InDesign på skolen ved at gå op i Type > Find
Font, når du sdder med et dokument, hvor de pågældende fonte
er brugt. Hvis det drejer sig om OpenType, vil du se et grønt
O-symbol ud for fontene.

Hvis det er en OpenType-udgave, så er den nemmeste måde at få
fontene hjem til dig selv på, at oprette et dokument på skolen
hvor fontene er brugt, og derefter gå i File > Package, hvor
du så husker et flueben i 'Copy Fonts'. Så får du en mappe hvor
både InDesign-dokumentet, fonte og evt. links følger med.

> Hvis man ikke kan med InDesign, kan man så via pdf?

Fonte bliver som standard altid integreret i en PDF. Det er derfor
at PDF'er er så godt et format til at bevare det layout, man har
tænkt sig fra computer til computer og altså ikke som f.eks. i
Word, hvor hele layoutet vælter fordi modtageren ikke lige sidder
med den font, man har valgt at bruge.

Du kan bare ikke trække fontene ud af en PDF og bruge dem til andre
ting. Det er muligt at der findes værktøjer, som kan det, men det
kræver i så fald at hele fonten er integreret i PDFen og ikke kun de
anvendte tegn, hvilket er den mest normale måde at integrere fonte
på, da det sparer plads frem for at integrere alle tegnene, selvom
de ikke er brugt.

> 1000 tak for svaret Madsen.

Velbekomme.

--