Andet multimedie
bentjuul 3670
Tegne ringe...
Fra : Lindkold

Dato : 01-10-06 12:21

Hej NG,

På siden: http://www.csszengarden.com/tr/danish/?cssfile=/118/118.css&page=9
er der under banneret en grøn baggrunds-gif med ringe i to farver. Jeg kan
godt bruge
den effekt med ringene, men hvordan laver jeg ringene (i samme tykkelse)?
Jeg har PS CS2 til rådighed.

--
Lindkold

www.lindkold.dk
Billig hjemmeside | Professionelt design | Lindkold Webdesign

Fra : Inger

Dato : 01-10-06 20:01

Lindkold skrev:
> [...]
> godt bruge
> den effekt med ringene, men hvordan laver jeg ringene (i samme tykkelse)?

Ved at lave en masse hjælpestreger med en afstand der svarer til den
tykkelse du gerne vil have ringene i, så du får lavet dig et "grid" af
en art. Der findes vist også en grid funktion i ps, men kan ikke lige
huske hvor den ligger
Så trækker du den første cirkel (den inderste) og fylder den ud med den
farve du vil have. Opret nu et nyt lag og træk den næste cirkel.For at
få en cirkel helt rund og ikke aflang holder du alt nede mens du trækker
cirklen. Hvis du vil trække cirkelen fra centrum skal du også holde
shift nede.
Når du så får lagt hver enkelt cirkel i sit eget lag, kan du til sidst
lægge lagene i den rigtige rækkefølge, så har du din effekt
Hvis du går i "view" og vælger "snap" vil cirklerne klæbe til
hjælpestregerne og gøre dem nøjagtige.
Sørg for at lave dit dokument helt kvadratisk og ekstra stort når du
opretter dokumentet, så kan du altid beskære det bagefter...

Det er ikke så besværligt, men det tager lidt tid Håber det kan
bruges

Mvh. Inger

Fra : Lindkold

Dato : 01-10-06 21:11

> [...]
> opretter dokumentet, så kan du altid beskære det bagefter...
>
> Det er ikke så besværligt, men det tager lidt tid Håber det kan bruges

Det er en mulighed...men alt for meget manuelt arbejde med risiko for at det
ikke bliver helt præcist...
Har dog fundet ud af at jeg har adgang til Illustrator - hvis nogen har
forslag til en løsning dér og hvis det ikke kan laves lettere i PS?

Lindkold
--
www.lindkold.dk

Fra : Inger

Dato : 01-10-06 22:43

Lindkold skrev:

> [...]
> Har dog fundet ud af at jeg har adgang til Illustrator - hvis nogen har
> forslag til en løsning dér og hvis det ikke kan laves lettere i PS?

Hvis du sørger for at snap funktionen er slået til, bliver det yderst
præcist - jeg afprøvede det. Men jo, det tager da lidt tid

I illustrator er det egentlig samme princip, bortset fra at du kan taste
værdierne af cirklerne ind. Når du først har tegnet én cirkel, skal du
bare klikke i dokumentet, så har du mulighed for at taste ind i en lille
boks hvor stor din cirkel skal være. Til sidst kan du bruge en align
funktion til at få alle cirklerne til at sidde rigtigt. Også i
Illustrator kan du vælge at arbejde i lag, for at styre cirklernes
placering i forhold til hinanden.

Dette giver en større præcision, men stadig en del manuelt arbejde. Og
hvis man ikke kender Illustrator på forhånd vil det nok være lige så let
at gøre det i ps, som at sætte sig ind i et nyt program før man går i
gang...

Mvh. Inger

Fra : Lindkold

Dato : 04-10-06 10:53

"Inger" skrev:
> [...]
> hvis man ikke kender Illustrator på forhånd vil det nok være lige så let
> at gøre det i ps, som at sætte sig ind i et nyt program før man går i

Super - tak for hjælpen...

Lindkold
--
www.lindkold.dk