Andet multimedie
PowerPoint-slides i 4:3 vist på widescreen~
Fra : LarsJ

Dato : 26-09-06 20:09

Jeg skal lave et PPT-slideshow med grafik, der skal køre i fuld
størrelse på et 50" widescreen TV (16:9 eller 16:10) - men jeg har kun
en alm. PC med 4:3 skærm at lave det på.
Hvordan sikrer jeg mig, at det kommer til at se ordentligt ud og ikke
bliver fladtrykt ligesom hvis man forsøger at se 4:3 udsendelser på en
widescreen skærm?

Lars

Fra : Peter Jensen

Dato : 27-09-06 10:32

"LarsJ" <jubija@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Hvordan sikrer jeg mig, at det kommer til at se ordentligt ud og ikke
> bliver fladtrykt ligesom hvis man forsøger at se 4:3 udsendelser på en

Gå i Filer -> Sideopsætning og lav et højre/bredde forhold på din side
der svarer til 16:9. eks. 16cm bred og 9 høj eller 32bred og 18høj osv.
Af hensyn til skalering når det kommer på den store skærm kan det
godt være 16x9 cm er for lidt. det må vist komme an på en prøve
med mindre andre har konkrete erfaringer med sådan et projekt?
--
Peter J

Fra : LarsJ

Dato : 28-09-06 18:23

Peter Jensen skrev:

> [...]
> godt være 16x9 cm er for lidt. det må vist komme an på en prøve
> med mindre andre har konkrete erfaringer med sådan et projekt?

Tak for svar - det skal prøves.

Nu har jeg desværre ikke mulighed for at teste det "live" - skal bruges
på en messe, hvor skærmen er på standen i forvejen.
en risikerer man ikke, at widescreen formatet presser billeder og
bogstaver sammen alligevel, nu signalet leveres fra en notebook m. 4:3
skærm?

Lars

Fra : per christoffersen

Dato : 29-09-06 08:31

> [...]
> en risikerer man ikke, at widescreen formatet presser billeder og
> bogstaver sammen alligevel, nu signalet leveres fra en notebook m. 4:3

Jeg har heller ikke prøvet, men generelt risikerer man jo en hel masse bøvl,
når man anvender Powerpoint...

/Per

Fra : Peter Jensen

Dato : 29-09-06 10:56

"per christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har heller ikke prøvet, men generelt risikerer man jo en hel masse
> bøvl, når man anvender Powerpoint...

Det var da en underlig kommentar.
Hvis signalet er i 4:3 og skærmen er 16:9 vil det strækkes
Uanset hvilket program det kommer fra.

Til LarsJ:
JO, det vil gå galt. du er nødt til at levere et output til 16:9
skærmen i et 16:9 format.
Ellers er du nødt til at presse billeder og tekst sammen så
det ser rigtigt ud når det bliver strukket i bredden på 16:9
skærmen - det er noget RIGTIGT bøvl som kun kan gå galt
når du ikke kan teste det inden.

Sidste mulighed er at køre det i 4:3 på den store skærm på
messen - det er du nok bedst tjent med i din situation.
--
Peter J

Fra : Peter Jensen

Dato : 29-09-06 11:00

"Peter Jensen" <spateldask@lovelyspam.hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Sidste mulighed er at køre det i 4:3 på den store skærm på
> messen - det er du nok bedst tjent med i din situation.

Der er forresten en anden mulighed.

Lav dine Dias i den størrelse jeg sagde.
Kør præsentationen på den store skærm
med 4:3 opløsning fra PC.
Så vil der være både sorte rammer i top/bund samt
i siderne. Så kan du bruge 16:9 skærmens Zoom funktioner
til at få det til at fylde det hele. Det KAN gå godt alt efter
hvilke funktioner skærmen har.
Det er det samme der sker hvis du ser TV på en 16:9 skærm
Udsendelser sendes i 4:3 format med rammer i toppen - og så
zoomer TV'et ind så rammerne forsvinder.
Om den skærm så kan zoome når der kommer signal fra VGA stikket
er så en anden sag. Men det var en mulighed mere.
--
Peter J

Fra : LarsJ

Dato : 29-09-06 18:58

Peter Jensen skrev:
> [...]
> Om den skærm så kan zoome når der kommer signal fra VGA stikket
> er så en anden sag. Men det var en mulighed mere.

Det lyder som en brugbar mulighed. Tak for hjælpen.

Lars