Andet multimedie
bentjuul 3670
Program og tutorials til animation på comp~
Fra : Ole Møller Christens~

Dato : 23-09-06 08:07

Hej

Jeg arbejder i en SFO, hvor vi har snakket om at lave nogle små
animationsfilm med ungerne.
Så ville jeg bare høre, om der var nogen, som kunne anbefale et
program til at arbejde med dette i, og meget gerne nogle tutorials til
hvordan det gøres bedst.

Det må gerne have noget med overførsel af håndtegnede tegninger til
computeren, hvor de så animeres etc., hvis dette er muligt uden den
store viden og en masse udstyr.

På forhånd tak
Ole Møller Christensen

Fra : Thorkild Dalsgaard

Dato : 23-09-06 11:26

"Ole Møller Christensen" skrev
> Det må gerne have noget med overførsel af håndtegnede tegninger til
> computeren, hvor de så animeres etc., hvis dette er muligt uden den
> store viden og en masse udstyr.

Kender du
http://www.tuxpaint.org/
Det er gratis, og der er en dansk udgave.
Det kan vist ikke lave animationer, men det kan så meget andet,
og det kan indstilles så børnene selv kan arbejde grafisk uden at skade
PC'en
og uden at læse brugsanvisninger.

Mvh
Thorkild Dalsgaard

Fra : Ole Møller Christens~

Dato : 23-09-06 19:19

Thorkild Dalsgaard <tdalsgaard@invalid.com> skrev:
>Kender du
>http://www.tuxpaint.org/
>Det er gratis, og der er en dansk udgave.
> [...]

Er som sådan ikke et tegneprogram jeg mangler, men mere
hjælpemidlerne til at lave selve animationerne.
Har overhovedet ikke prøvet at lave animationer før, så derfor
også efterspørgelsen efter tutorial, som kan hjælpe mig på vej
med hvordan hele processen skal foregå.

Tak for link'et alligevel (det kan jo være at det kommer til
nytte, når jeg finder ud af, hvordan jeg skal arbejde).

Venlig hilsen
Ole Møller Christensen

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 23-09-06 19:57

Ole Møller Christensen skrev:

>Er som sådan ikke et tegneprogram jeg mangler, men mere
>hjælpemidlerne til at lave selve animationerne.

Der er muligvis større chance for et brugbart svar i
--
Kerim
(Sura 3, vers 87)

Fra : Ole Møller Christens~

Dato : 23-09-06 21:14

Kerim Ellentoft <kerim@mail.tele.invalid> skrev:
>Der er muligvis større chance for et brugbart svar i

Det kan være, at du har ret. Jeg må lige lave en post der, og se
om der er nogen, som kan hjælpe.

Tak for tippet.
Ole Møller Christensen

Fra : Ole Møller Christens~

Dato : 23-09-06 21:20

Jeg tænkte, om det måske var smart at gøre brug af en digitizer
til at "overføre" det som børnene tegner til computeren?

Hvis dette evt. ville være en god løsning, hvad vil så være
acceptabelt til den mindst mulige pris (helst ikke over 500kr.)?

Den jeg selv har fundet efter et hurtigt tjek kunne være:
Er der nogen, som kender denne og kan svare på, om den er
acceptabel i forhold til prisen?

På forhånd tak
Ole Møller Christensen

Fra : Rado

Dato : 26-09-06 09:04

On 23 Sep 2006 07:07:06 GMT, Ole Møller Christensen
<o.m.c@mail.tele.dk> wrote:

>Så ville jeg bare høre, om der var nogen, som kunne anbefale et
>program til at arbejde med dette i, og meget gerne nogle tutorials til
>hvordan det gøres bedst.

Prøv evt. at kigge på Xara X1, den er på tilbud til kun $19 (har
tidligere kostet op til $179). Men vær hurtig, tilbudet gælder kun til
på torsdag. 15 dages prøveversion kan downloades.

http://www.xara.com/offers/xarax1/

Den kan både lave professionel vektorgrafik og håndtere bitmaps, lave
animationer samt bitmap trace af tegninger, enten lavet i andre
programmer eller scannet ind. Mange bruger den til at lave tegneserier
med, det kræver dog en del øvelse og kendskab til programmet hvis det
skal blive godt. Se nogle eksempler her:

http://www.xara.com/gallery/artist.asp?artist=zeb

Kvaliteten på bitmap trace afhænger dog en hel del af tegningens art,
der er et par eksempler her:

http://www.5-dimension.org/temp/X1/trace.html

--
Rado

Who looks outside, dreams; who looks inside, awakes.
- C.G. Jung

Fra : C. Nielsen

Dato : 26-09-06 09:45

"Ole Møller Christensen" <o.m.c@mail.tele.dk> skrev
> Jeg arbejder i en SFO, hvor vi har snakket om at lave nogle små
> animationsfilm med ungerne.
I troldspejlet har der været omtalt et program , Game Maker , hvor det var
muligt for børn at lave sit eget spil, indeholdene små animationer. Måske
var det er god ide. Kender ikke selv spillet. Men her er et link til en side
om programmet, som kunne være egnet for unge.
http://community.dr.dk/default.ns?strItemID=club&lngClubID=5199
--
Venlig hilsen
C. Nielsen