Andet multimedie
bentjuul 3670
At printe et billede
Fra : Laila Andersen

Dato : 11-09-06 20:22

Hvordan får jeg printeren til at printe, så det ligner det jeg har på
skærmen ?

Mit udgangspunkt:

Canon 350d der optager i Raw.

Konvererer billederne til tiff og adobe RGB farverum og redigeres færdig.

Billeder der skal bruges til web-brug konverteres til sRGB og .jpg (jeg
bruger convert to profile i PS 9).

Som udgangspunkt er min monitor kalibreret som den skal - og min printer
(canon mp130) fungerer som den skal.

Hvordan printer i ?? Hvilket program bruger i og med hvilke indstillinger.
Gør i noget ved billederne inden i printer. (fx convert to printer-profile)

Jeg synes jeg har prøvet lidt af hvert, men kan på ingen måde få skærmen og
printet til at ligne hinanden...

Hilsen Laila

Fra : emj

Dato : 11-09-06 22:09

Laila Andersen skrev:

>Jeg synes jeg har prøvet lidt af hvert, men kan på ingen måde få skærmen og
>printet til at ligne hinanden...

Har du en almindelig ink-jet printer?
Brug sRGB på både skærm og printer, så ligner det hinanden glimrende.

Hilsen emj

Fra : Laila Andersen

Dato : 12-09-06 10:34

"emj" <lamaguf@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Har du en almindelig ink-jet printer?
> Brug sRGB på både skærm og printer, så ligner det hinanden glimrende.
>
> Hilsen emj

Det kunne jeg selvfølgelig godt - men så er der vel ingen ide i, at der er
nogen der har opfundet RGB-farverummet, der indeholder flere farver end
sRGB...

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 12-09-06 15:37

Laila Andersen skrev:

> Hvilket program bruger i og med hvilke indstillinger.

Jeg printer som regel billeder fra Photoshop eller fra en af de
andre farvestyrede programmer i CS-suiten (InDesign og nogle gange
fra Illustrator).

Min printer er en Epson Stylus Photo 2100, og da de medfølgende
medieprofiler er nogenlunde, bruger jeg stort set altid dem, når
jeg printer ud på Epsons papir, som profilerne beskriver.

Når man vælger at printe til medieprofiler, er det ret vigtigt, at
man slår al farvestyring fra i printerdriveren, og i stedet lader
programmet farvestyre udprintningen.

> Gør i noget ved billederne inden i printer. (fx convert to
> printer-profile)

Jeg bruger Soft Proof-funktionen til at få et pålideligt billede
på skærmen, og lader så programmet konvertere til den ønskede
medieprofil, når jobbet sendes til printeren.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Laila Andersen

Dato : 12-09-06 18:05

> [...]
>
> Når man vælger at printe til medieprofiler, er det ret vigtigt, at
> man slår al farvestyring fra i printerdriveren, og i stedet lader

hmm. Måske er problemet, at jeg ikke kan hitte ud af, hvordan jeg slår
farvestyringen fra i printerdriveren...

Nogen der har et bud på, hvordan jeg gør dette (canon mp130)

Hilsen Laila

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 12-09-06 19:32

Laila Andersen skrev:

> hmm. Måske er problemet, at jeg ikke kan hitte ud af, hvordan
> jeg slår farvestyringen fra i printerdriveren...

Jeg kan kun anbefale dig at slå farvestyringen fra i driveren, hvis
du har adgang til medieprofiler. Altså profiler, som beskriver din
printers farvegengivelse på de papirtyper, du bruger.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Laila Andersen

Dato : 12-09-06 20:22

> Jeg kan kun anbefale dig at slå farvestyringen fra i driveren, hvis
> du har adgang til medieprofiler. Altså profiler, som beskriver din
> printers farvegengivelse på de papirtyper, du bruger.

Tak for svaret - jeg prøver

Hilsen Laila