Er Rom noget for børn?
Fra : Alfons Åberg

Dato : 13-10-06 18:30

Hejsa!

Vi overvejer et tur til Rom, primo november. Men spørgsmålet er om det er
noget for vores drenge.

Den yngste er 4 mdr. - så han følger bare med. Men den store er næsten 5 -
og vi er lidt bange for, om vi kan holde ham gående i en hel uge - især hvis
vejret er øv.

Vi påtænker at leje en lejlighed - så vi også kan tilbringe tid indenfor.

Er der nogen her som har prøvet noget lignende?

Pfht, Alf

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 13-10-06 19:49

Alfons Åberg wrote:

> [...]
> og vi er lidt bange for, om vi kan holde ham gående i en hel uge - især hvis

Det afhænger vel 90 % af forældrene - som altid.
Hvis I ikke kan finde på noget at aktivere afkommet med, er det vel
ligegyldigt hvor de er.

Brug jeres ferie hos McDonald's istedet. Det er vel i virkeligheden det
du helst vil.?

Hvorfor skal "alting" altid foregå på ungernes betingelser.?

(Nej jeg har ingen børn...)

Mvh. Jørgen

--
http://www.aktiveforbrugere.dk/

Fra : Alfons Åberg

Dato : 13-10-06 20:06

Du ser for meget fjernsyn Jørgen....

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 13-10-06 21:17

Alfons Åberg wrote:
> Du ser for meget fjernsyn Jørgen....

Hvis du seriøst mener at et 5-års barn ser forskel på om det er regnvejr
i Slagelse, Hamburg, Rom, Holte, Tåstrup, eller Los Angeles, skulle du
og konen måske overveje hvad I gør ved ungen.
Aflever ham dog i institutionen, eller hos bedsteforældrene, og tag afsted.

Jeg ærgrer mig når jeg ser indlæg fra nogle som dig.

Jeg forstå iøvrigt ikke din kommentar.

Mvh. Jørgen
--
http://www.aktiveforbrugere.dk/

Fra : Holst

Dato : 13-10-06 21:52

Alfons Åberg wrote:

> [...]
> og vi er lidt bange for, om vi kan holde ham gående i en hel uge - især hvis

Vil du kunne holde ham gående en uge i København? Så vil du også kunne
holde gående en uge i Rom.

Men de ting, der vil være interessante for ham, er jo meget muligt ikke
de ting, I er taget til Rom for at se. En knægt på 5 år vil måske synes,
det er meget sjovt at køre rundt i metroen og i sporvognene, men besøg
på Colosseo, Forum Romanum, Trevi-fontænen, Den spanske Trappe, Termerne
og meget mere. Peterskirke og og nogle katakomber vil i en udstrækning
måske kunne fange hans interesse. Vatikanmuseerne vil nok være helt
spild af tid med ham.

Ja, I kan jo naturligvis gå i zoologisk have dernede, men det er jo lidt
langt at tage for at gå i zoologisk have.

Vil I rundt og se de kulturelle højdepunkter, såsom Peterskirken,
Trevifontænen, Forum Romanum og lignende, så er der rigtig meget at se,
og Rom er et meget interessant sted. Men det er også mit indtryk, at den
offentlige transport er noget rodet og svær at finde rundt i (måske
nemmere, hvis man kan italiensk), så min erfaring var, at vi vadede en
masse på vores konvolutter for at komme fra et sted til et andet - næppe
egnet til en 5-årig.

Jeres søn vil nok have mere ud af, at I fandt et eller andet badeland et
eller andet sted i Danmark.

Der er sikkert masser af ting, du kan lave med en 5-årig i Rom, men det
er jo næppe de ting, du er taget til Rom for. Rom er en storby, så du
kan ligesom i København sikkert finde alverdens tilbud til ham. Store og
små legepladser, zoologisk have, skove og parker og meget mere. Du
finder bare det samme stort set nøjagtig magen til i Danmark - og i
Danmark er der andre dansktalende børn, han kan lege med.

Fra : Marianne

Dato : 13-10-06 22:42

> [...]
> og vi er lidt bange for, om vi kan holde ham gående i en hel uge - især

Jeg ville ikke gøre det. Rom er IMH en af de mindre børneegnede storbyer.

Må jeg i stedet anbefale Barcelona - eller London. Begge steder (og især
Barcelona) er alletiders til børn. Uddybning kan gives, hvos du er
interesseret.

mvh
marianne

Fra : Bjarne

Dato : 13-10-06 23:20

Alfons Åberg skrev:
> [...]
>
> Vi påtænker at leje en lejlighed - så vi også kan tilbringe tid indenfor.
>
> Er der nogen her som har prøvet noget lignende?

Jeg har svært ved at forestille mig Rom på den måde.

Vi havde en fantastisk ferie ved Dresden, da min ældste var ret lille.
Både Dresden og omgivelserne ned langs Elben med tog og båd og
vandreture i det Saksiske Schweiz.

Nogle år senere lige så stor glæde over den skønne by Krakow med udflugt
til de store Wielicka saltminer og den zoologiske have.

Bjarne

Fra : Mogens...

Dato : 14-10-06 10:12

"Alfons Åberg" <knold@ms.xom> skrev i en meddelelse

> Vi overvejer et tur til Rom, primo november. Men spørgsmålet er om det er
> noget for vores drenge.

Nej, Rom er ikke noget for børn, idet du går rundt hele tiden.
Oldtidsminder er heller ikke lige sagen for børn i den alder, som
jeg ser det. Vælg istedet noget, der aktiverer dem på anden vis...

Fra : ;o\)-max-

Dato : 14-10-06 15:49

"Alfons Åberg"
> [...]
>
> Vi påtænker at leje en lejlighed - så vi også kan tilbringe tid indenfor.
>
> Er der nogen her som har prøvet noget lignende?

Uha - jeg er da ikke så enig med alle de børnevenlige indlæg - tag til Rom
og se alt det i vil se, vær sød og rar over for ungerne, snak med dem om det
i ser, det er jo noget, uhm helt enestående. Børn tager ikke skade af at kede
sig, eller lade som om de keder sig, de er som indtørrede svampe og suger
det hele til sig - den tur vil knægten huske resten af sit liv, i kan ikke give en
større gave, han blir klogere i blir klogere og jeres forhold blir rigere.
Badeland, hvorherre bevares - -max-

Fra : Jesper Pedersen

Dato : 15-10-06 15:31

Hej Alfons Åberg!
Hvis I vælger, at tage til Rom vil jeg forslå jer Camping Roma
http://www.ecvacanze.it/new/en/ecv.htm 8,2 km fra centrum i den vestlige
udkant af Rom. Der boede jeg og min kammeret i en bungalow den sidste uge i
september i år. Der har de Chalet Mobilhomes (en stor hytte til 1-5 voksne +
børn). Der på campingpladsen har de også en swimmingpool. Det er nok ikke så
spændende, at rejse med et barn på 4 måneder i de overfyldte busser og med
den overfyldte metro i Rom. Ønsker god held med planlæggelse af jeres ferie.
Mvh. Jesper

Fra : Helle

Dato : 22-10-06 16:29

Hej Alf

SNIP
> [...]
> og vi er lidt bange for, om vi kan holde ham gående i en hel uge - især

Vi kom i går hjem efter 1 uge i Rom med vores 2 drenge på 9 og 12 år - og
jeg vil helt klart anbefale dig at vente med at tage til Rom til jeres
drenge er blevet lidt større.

Rom er en skøn by, men ikke særlig velegnet til mindre børn. Man ser faktisk
heller ikke ret mange mindre børn i Rom - bortset fra de italienske altså,
og dem ser man heller ikke mange af. De få man ser, sidder næsten alle i
klapvogn. Trafikken i Rom er voldsom og larmende, der parkeres alle steder -
incl i fodgængerfelterne, så man må ud på kørebanen for at komme forbi.
Bortset fra ved de store veje, så er der ikke fortorv ret mange steder, så
sammen med biler, andre fodgængere og et væld af scootere snor man sig
gennem gaderne.

Og hvis der ikke er biler overalt, er der mennesker overalt, også på
piazza'erne - man kan kort sagt ikke slippe sin 5-åriges hånd noget sted.

Selvfølgelig er der parker i Rom, og ganske mange grønne områder - kan man
bla se fra kuplen i Peterskirken - men de ligger noget fra centrum. Og der
er jo også parker andre steder.

Fordelen ved Rom er, at man altid kan få noget mad ungerne kan lide - pizza
og pasta glider vel altid ned. Og is!!

Vi havde en skøn tur med vores drenge - men jeg ville nok ikke tage så små
børn med.

Har I overvejet Lissabon? Der var vi i foråret - det er også en skøn by, men
noget mere rolig. Ikke så mange mennesker, en rigtig god zoologisk have og
et kæmpe akvarium. Hovedgaden er gågade, der er gammeldags sporvogne der er
rigtig sjove at køre med. Jeg ved dog ikke hvordan vejret er der i november.

Mvh. Helle

Fra : Jesper Pedersen

Dato : 22-10-06 22:01

Hej Alf
Her er en klimatabel og en 6 døgns udsigt for Lissabon
http://www.dmi.dk/dmi/index/verden/verdensvejr.htm?city=150351101&country=Portugal
Mvh. Jesper