Udrejse USA
Fra : Inger Buchard

Dato : 12-10-06 22:25

Vi er just hjemkommet fra New York. I flyet derover fik vi gentagne gange
repeteret indrejse- og udrejsemodaliteterne:
Indrejse: fingeraftrykscanning og digitalt foto; isætning af indrejsepapir i
pas - altsammen foran en immigrationsofficer
Udrejse: fingeraftryk, scanning af pas og aflevering af indrejsepapir - i
automat

Problem ved udrejsen:
I JFK var der ikke nogen automat, hvor vi kunne scanne vores fingeraftryk -
vi så i hvert fald ingen af de i tegnefilmen beskrevne automater i
afgangshallen, hverken ved indcheckningen eller umiddelbart før
sikkerhedskontrollen ved gaten.
Den digitale indcheckning var også noget rod: vi fik hjælp - det viste sig,
at vi skulle checke ind v.hj.a. vores maskinaflæselige pas og aflevere
indrejsepapiret i en kasse under pc'en. Men tags'ene til vores bagage blev
hentet et eller andet sted, som vi aldrig havde fundet uden hjælp fra
lufthavnsmedarbejderen, der iøvrigt selv bragte dem. Det var ikke synderligt
smart og ikke til at gennemskue. Jeg ved stadig ikke, hvad jeg skulle have
gjort for at klare den digitale indcheckning selv.

Hvad nu?
Er vi udelukket fra indrejse til USA, nu hvor vi ikke har 'afmeldt' vores
tilstedeværelse via fingeraftrykscanning ved udrejsen?

Inger

Fra : erectus

Dato : 13-10-06 07:07

Inger Buchard wrote:

> [...]

> Er vi udelukket fra indrejse til USA, nu hvor vi ikke har 'afmeldt'
> vores tilstedeværelse via fingeraftrykscanning ved udrejsen?

Det er jeg ret sikker på, at der ikke sker noget ved, men ambassaden kan
fjerne enhver uvished.

Det elektroniske fingeraftryk er kun en anti-terror foranstaltning og for at
tjekke, at indrejsende uden gyldig visum, kriminelle eller andre der er
afvist eller udvist af forskellige grunde, fx immigration, ikke kommer ind.

Den er ikke rettet imod egne borgere eller udrejsende, da udrejsende ikke i
terror øjemed udgør nogen sikkerhedstrussel, som den almindelige paskontrol
ikke vil kunne afsløre.

But please, do not take my words for it

Mvh Jarl

Fra : Martin K. R.

Dato : 13-10-06 07:12

"Inger Buchard" <ibuchard@post4.tele.udenspamogpunktum.dk> wrote in message

> Hvad nu?
> Er vi udelukket fra indrejse til USA, nu hvor vi ikke har 'afmeldt' vores
> tilstedeværelse via fingeraftrykscanning ved udrejsen?

Man skal mig bekendt ikke fingeraftrykscannes ved udrejsen (det er jeg i
hvert fald aldrig blevet...)
Den grønne 'slip' i passet skal selvfølgelig afleveres, ellers får man
problemer ved senere indrejse.

/Martin

Fra : Dan Mortensen

Dato : 14-10-06 22:18

"Inger Buchard" <ibuchard@post4.tele.udenspamogpunktum.dk> wrote in message
> vi så i hvert fald ingen af de i tegnefilmen beskrevne automater i

JFK er ikke med i forsøgsordningen med check af fingeraftryk ved afrejse fra
USA.

Læs mere her:
http://www.dhs.gov/dhspublic/interapp/editorial/editorial_0525.xml

MvH

Dan Mortensen

Fra : Martin K. R.

Dato : 14-10-06 23:12

"Dan Mortensen" <someone@microsoft.com> wrote in message
> [...]
> message news:452eb2ac$0$181$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> JFK er ikke med i forsøgsordningen med check af fingeraftryk ved afrejse

Hmm... nu er siden ikke dateret, men jeg forlod USA via Seattle-Tacoma (som
er på listen) for 4 uger siden og der var ikke skyggen af
fingeraftryksscanning (og jeg tvivler på man har mulighed for at undgå det
hvis det er indført)...

/Martin

Fra : Dan Mortensen

Dato : 14-10-06 23:31

"Martin K. R." <mr@fjerndette-get2net.dk> wrote in message
> [...]
> (som er på listen) for 4 uger siden og der var ikke skyggen af
> fingeraftryksscanning (og jeg tvivler på man har mulighed for at undgå det

Jeg rejste hjem fra Seattle i Juli og da var der opstillet automater lige
efter rulletrapperne ind i terminalen SAS flyver fra. Passet skal scannes og
der tages fingeraftryk og billede, hvis alt er ok, får man en kvitering som
skal opbevares indtil man er gået om bord.

MvH

Dan Mortensen

Fra : Martin K. R.

Dato : 15-10-06 15:29

> [...]
> og der tages fingeraftryk og billede, hvis alt er ok, får man en kvitering
> som skal opbevares indtil man er gået om bord.

Mystisk...

Jeg ankom til lufthavnen, checkede ind (og den grønne seddel blev fjernet
fra passet), tog rulletrappen op til 1. sal til SAS gaten, gik om bord og
det var dét...

Nå, nu får vi se hvad der sker næste gang jeg rejser til USA

/Martin

Fra : Inger Buchard

Dato : 15-10-06 18:26

Jeg takker alle og tager den med ro.
Udcheckning med fingeraftryk er åbenbart stadig på forsøgsstadiet og ikke
aktuelt i JFK New York. Man kan så undre sig over enhedstegnefilmen i
KLM-flyet fra Amsterdam, men det er vel ikke KLMs problem, at de skulle vise
en enhedsfilm, hvor gentagelsen var det bærende pædagogiske princip og ikke
fakta.

Inger