Sædvanligt med "ekspeditionsgebyr" ved bes~
Fra : Jan

Dato : 09-10-06 15:31

Er det sædvanligt, at rejseselskaber tar' et "ekspeditionsgebyr" ved
bestilling af rejser?

Jeg har netop bestilt en miniferie ved DTF Travel. I deres 62 sider store
katalog, med anslået 250 priser/rejser, er det kun ét eneste sted nævnt, at
de (udover den anførte rejsepris) tar' 59 kroner i ekspeditionsgebyr. Helt
bagerst under 'Praktiske informationer' står der med småt, bare ganske kort
'Ekspeditionsgebyr kr. 59,-'.

Jeg ved godt beløbet ikke er en herregård, men alligevel ... Er det
sædvanligt med ekspeditionsgebyr - og skal jeg bare tørre øjnene og komme
videre?

mvh Jan

Fra : Andrea

Dato : 10-10-06 11:48

"Jan" <janelne@nospammail.dk> skrev i en meddelelse
> Er det sædvanligt, at rejseselskaber tar' et "ekspeditionsgebyr" ved
> bestilling af rejser?

Hej Jan
De sidste par gange vi har bestilt rejser (FDM og MyPlanet) har der også
været ekspeditionsgebyr, så det er måske ganske almindeligt. Men jeg ved
faktisk ikke hvad pengene går til...
Mvh. Kristina

Fra : Martin Møller

Dato : 10-10-06 11:57

"Andrea" <no.email@my.box> skrev i en meddelelse
> [...]
> De sidste par gange vi har bestilt rejser (FDM og MyPlanet) har der også
> været ekspeditionsgebyr, så det er måske ganske almindeligt. Men jeg ved

Det går vel lige ned i deres bugnene pengetank, ligesom når biografferne
tager 5 kr. i bestillingsgebyr og TDC tager 25 kr. for at du kan betale din
faktura og bankerne tager penge for netbanksarbejde som du laver for dem.
Alt i alt bare en pengemaskine.

Martin

Fra : Holst

Dato : 10-10-06 12:17

Martin Møller wrote:

> [...]
> faktura og bankerne tager penge for netbanksarbejde som du laver for dem.

Ikke desto mindre er der alligevel rejseselskaber, der hvert år med
dreje nøglen om, så det er nok ikke dem alle, der har bugnende pengetanke.

Sådanne gebyrer er naturligvis en indtægt for firmaet, men det er så
medvirkende til, at selskabet kan gøre den annoncerede pris for selve
rejsen lidt lavere, og det er denne pris, der er den væsentligste
konkurrenceparameter.

Fra : Flemming Poulsen

Dato : 24-10-06 15:37

Det er meget normalt at rejsebureauer tager en eller anden form for
bestillingsgebyr. Det
hænger sammen med at provision fra flyselskaber til rejsebureau i
mange tilfælde er
forsvundet og så forsøger de at holde prisen på flybilletten så lav
som muligt umiddelbart.

Rejsebureauerne kørte retssag mod SAS omkring fjernelsen af
provisionen, hvilket pålagde SAS
at opkræve et bestillingsgebyr på egne billetter solgt på deres egen
hjemmeside, så hos de
fleste flyselskaber får du også det gebyr, så de ikke er mere
konkurrencedygtige end
rejsebureauer (ikke altid ihvertfald)

I mine øjne er det en uskik. hvorfor kan vi ikke bare få opgivet den
pris vi skal betale istedet
for alle disse tillæg. Nogle flyselskaber brillierer stadig med at
opgive priser uden skatter og
afgifter og bestillingsgebyrer og kreditkort gebyrer - der i nogle
tilfælde kan være dyrere eller
samme pris som selve rejsen. Det gælder for den sags skyld også visse
hotelbookingsider.

Som forbruger er jeg da ligeglad med hvad alle disse gebyrer går til
og om rejsebureauet
tjener 50, 100 eller 1000 kroner. Jeg er interesseret i hvad rejsen
koster mig og hvilket beløb
de hæver på mit kreditkort. er jeg tilfreds med den pris, så må de for
min skyld da gerne tjene
penge - akkurat som alle andre virksomheder gør.

Nogle påstår, at de opdeler priserne på denne måde for at gøre det
gennemskueligt hvad man
betaler for. Det er nok mest en dårlig undskyldning fra deres side, da
det jo som nævnt er
totalprisen der er interessant for forbrugeren. hvad jeg skal betale i
lufthavnsskat,
bestillingsgebyr, kreditkortgebyr er da fløjtende ligegyldigt. Det
svarer til at Kvickly sætter
prisen på en liter mælk til 2 kroner plus husleje - plus
ekspeditionstillæg - plus emballage
m.v. Det er alle ting jeg bliver nødt til at betale for at kunne få
produktet og så må det da også
være en del af prisen.

hvis det derimod var noget ekstra som jeg kunne vælge fra) er sagen en
anden, så vil det være
en fordel for forbrugeren at kunne se det, men det er sjældent
tilfældet.

Flemming

http://www.Flyrejsen.dk
http://www.BILLIGhotel.dk