D-Sub stik
Fra : SonofonoS

Dato : 06-10-06 18:55

Hej

Jeg har lige hentet en skærm fra kælderen. Jeg ville lige se om den
stadig virkede. Stikket i skærmen er et 9-pin d-sub stik og det der
kommer ud af min computer er et 15-pins d-sub stik. Hvordan får jeg
lige de to til at passe sammen, hvis der overhovedet er noget at gøre.

Henrik

Fra : Lasse Jensen

Dato : 06-10-06 19:54

SonofonoS wrote:

> [...]
> kommer ud af min computer er et 15-pins d-sub stik. Hvordan får jeg
> lige de to til at passe sammen, hvis der overhovedet er noget at gøre.

Hvor gammel er den skærm? Hvis den er rigtig, rigtig gammel kan det være en
EGA eller CGA skærm og så kan du ikke bruge den. Ellers skal du have et
skærmkabel med et D-SUB 15HD stik i den ene ende og et D-SUB 9 i den anden.
Jeg kan ikke huske om der et fast pinout for dem eller det er forskelligt
fra leverandør til leverandør.

--
Lasse Jensen [fafler at g mail dot com]
Linux, the choice of a GNU generation.

Fra : Nicolai Lang

Dato : 06-10-06 20:02

On 6 Oct 2006 10:55:26 -0700, "SonofonoS" <henrik@wendelbo-hansen.dk>
wrote:

> [...]
>kommer ud af min computer er et 15-pins d-sub stik. Hvordan får jeg
>lige de to til at passe sammen, hvis der overhovedet er noget at gøre.

http://hwb.sunsite.dk/menu_Connector.html#Video
VGA (15)
VGA (9)

Du kan se forbindelserne i en konverter på
http://hwb.sunsite.dk/ca_9to15VGA.html

Men om det så vil virke er en anden sag. Det lyder som en "ægte" VGA
monitor - dvs 640x480 når den er højest i opløsning.

Det er rigtigt mange år siden jeg har set en monitor med 9 pins (mere
end 12-15 år siden) :)

http://en.wikipedia.org/wiki/VGA
http://en.wikipedia.org/wiki/VGA_connector

Med venlig hilsen