Et sende net = Billigere mobil priser???
Fra : Funnyboy

Dato : 28-09-06 23:48

Hej

Fik lige en strøtanke. For nogle år siden fik staten omkring 2 milliarder
ind ved at sælge 4 licenser til 3G nettet så vidt jeg husker.
Men er det ikke en måde at gøre det dyre for os forbruger på?
Tænker at det jo koster ca. det sammen for alle operatører at stille et net
op det dækker hele landet. Og at det også er en engangs indtjening for
staten.
Men hva nu hvis staten byggede et sendenet der dækkede hele landet og så
lejede det ud til de Operatører der nu kunne ha lyst til at bruge det. Noget
ala en lejekontrakt der løber over min 10 år eks. Og så skulle staten
selvfølgelig også stå for alt hva der har med vedligeholdelse af det at
gøre. Ved så godt at der er forskel på hvilke services de forskellige
Operatører er interesseret i at ha på deres net. Men alt skulle være åben
for operatørerne så de selv kunne vælge. Ville det ik i det lange løb blive
en både billigere og bedre forretning for både os som forbruger og
Operatørerne? Eller ville det ikke være teknisk muligt at 4 Operatører
skulle dele 1 net?
Er jo selvfølgelig godt klar over at det kommer til at koste staten nogle
penge i starten men de bruger jo så mange penge på alt mulig andet pjat i
forvejen.

Håber der nogen som kan følge min tanke med 1 net og 3 måske flere
Operatører til at betale for brug af det. og ikke som idag hvor der er 4 net
og 4 til at betale plus det løse.

Fra : Jesper

Dato : 29-09-06 01:10

On Fri, 29 Sep 2006 00:48:13 +0200, Funnyboy wrote:

> [...]
> ala en lejekontrakt der løber over min 10 år eks. Og så skulle staten
> selvfølgelig også stå for alt hva der har med vedligeholdelse af det at

Din ide er for såvidt god nok, men du går ud fra forkerte præmisser.

For det første er staten ikke interesseret i at give borgerne billigst
mulig mobil-telefoni. Dens formål er helt basalt at give borgerne den
højest mulige "livskvalitet" og mens dette begreb for nogle sikkert er
lig en Nokia N95 og lave minut-priser så dækker det for de flestes
vedkommende noget bredere - velfærd, gode sygehuse, gode skoler, et
fredeligt og ordnet samfund, et godt vejnet, rent vand i hanerne osv osv.
De summer som er kommet ind ved at bortauktionere frekvensbåndene er
gået ind i vores fælles husholdning sammen med skat, moms og alle de
øvrige statsindkomster.

Naturligvis er udgiften til licenserne lagt på kunderne, men priserne er
da efterhånden nede i et leje hvor alle har råd til en mobil-telefon.
Dermed har staten fået en stor pose penge til vores fælles kasse,
kunderne har fået mobiltelefoni til rimelige priser og selskaberne har
tjent godt. Dvs. alle er glade.

Nummer to punkt hvor du går galt i byen er den antagelse, at et
offentligt ejet og drevet telenet vil have samme kvalitet som et privat.
Udviklingen går stærkt og der skal investeres og udbygges konstant. En
central styring uden det profitmotiverede konkurrencemoment ville få det
hele til at stagnere. Hvis staten kørte mobilnettet talte vi stadig i
NMT450 telefoner til 10 kr i minuttet.

I denne forbindelse er det fristende at trække BaneDanmark og DSB frem
som et eksempel... naaah det ville være for let...

Fra : Funnyboy

Dato : 29-09-06 07:35

"Jesper" <no@spam.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> De summer som er kommet ind ved at bortauktionere frekvensbåndene er
> gået ind i vores fælles husholdning sammen med skat, moms og alle de

Jo er godt klar over at penge som kom ind ved salg er licenserner er dmuttet
over i vores fælles kasse.
Men tænkte at 500mill er mange penge for en operatør at finde på en gang. Og
det så måske ville være bedre at sige eks 50 mill hvert år i eks 10 år. Så
er staten jo garenteret det samme beløb hvis der kun kom 4 operatøre. Men nu
er der jo væsentlig flere og dermed også mulighed for større fortjeneste.

> [...]
>
> I denne forbindelse er det fristende at trække BaneDanmark og DSB frem
> som et eksempel... naaah det ville være for let...

Er godt klar over at det ikke er alt der er statsejet der er lige godt.
Monopol er ik altid en fed ting. Men ta TV2 som er delvis statsejet. Det var
og er vidst stadig en go forretning. Og det var noget i samme stil jeg havde
forestillet mig at man kunne lave sådan en forretning her på. Og kunne et
sådan selvskab gi noget overskud så kunne man dermed også udbygge nettet
endnu mere.
Og 4 sendenet er jo også = 4 gange reperation af det hvis det går i stykker.
Er så godt klar over at der nok ville blive nogle tekniker ledige. Men mon
ik der kunne blive brug for dem i kundeservice de forskellige steder*G*

Fra : michael

Dato : 29-09-06 08:45

Prøv lige at kigge lidt på vores jernbanenet i Danmark. Sådan går det,
når staten skal levere og vedligeholde den slags i Danmark...!

/michael

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 29-09-06 09:46

michael wrote:
> Prøv lige at kigge lidt på vores jernbanenet i Danmark. Sådan går det,
> når staten skal levere og vedligeholde den slags i Danmark...!

Ahemm..

Sådan går det når politikerne ikke vil betale hvad det koster at
vedligeholde infrastrukturen, det være sig jernbane, veje eller
vandforsyning. Eller sagt på en anden måde: der er ikke stemmer i
vedligeholdelse.

Ebbe

Fra : KsNa

Dato : 29-09-06 18:45

"Ebbe Kristensen" <ebbe@ekologic.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> vedligeholde infrastrukturen, det være sig jernbane, veje eller
> vandforsyning. Eller sagt på en anden måde: der er ikke stemmer i

Gid at politikerne snart ville opdage, at de er ansat af os til at varetage
vores interesser.

Mvh
Kim

Fra : michael

Dato : 30-09-06 10:20

Netop! Præcis sådan vil det også gå, hvis man lader det offentlige styre
et mobilnet.

/michael