Hyldeblomstsaft uden sukker?
Fra : Anja Skjoldborg Hans~

Dato : 22-06-01 18:45

I morgen skal jeg lave hyldeblomstsaft for første gang. Jeg ville gerne lave
noget uden sukker, dvs. bare vand, blomster og evt. økologiske citroner og
appelsiner. Men behøver jeg citronsyre når der ikke er sukker i? Jeg går ud
fra at sukkeret virker konserverende (?) så jeg har tænkt mig at opbevare
det i fryseren.

Er der andre ting man skal tage hensyn til, dvs. skal der andre kemikalier i
når der ikke er sukker?

Alle gode råd modtages gerne.

--
mvh Anja

Fra : Emil

Dato : 22-06-01 21:07

On Fri, 22 Jun 2001, Anja Skjoldborg Hansen wrote:

> [...]
>fra at sukkeret virker konserverende (?) så jeg har tænkt mig at opbevare

Hvis du blot er ude efter at konservere sommerens smag i
fryseren, skal du fylde blomsterne i en gryde, og overhælde dem
med kogende vand til blomsterne er dækkede. Når det har
stuetemperatur stiller du det i køleskabet et døgns tid eller to.
Omrør jævnligt.

Saften filtreres (si eller kaffefilter) og kommes i store
isterningebakker. Nogle dage senere kommes terningerne i
plastpose, så isterningebakkerne frigøres til andre formål.
Saften kan også kommes direkte i fryseposer og nedfryses; men så
skal du kun komme en halv liter i hver (4 liters) pose, og ligge
den fladt på en bakke i fryseren; så det er nemt senere at knække
et stykke af.

Det smager meget fint i søde pandekager, varm te, iste, æble-
eller appelsinjuice, hvidvin og i kogevandet til fisk.
(De friske blomster smager himmelsk i pandekager)

>Er der andre ting man skal tage hensyn til, dvs. skal der andre kemikalier i
>når der ikke er sukker?

Ingen kemi. Men blomsterne skal helst høstes efter en
solskinsdag, fordi regn vil udvaske lidt af den smagsgivende
nektar i blomsterne.
Blomsterne skal derfor heller ikke skylles, men blot rystes fri
for evt. utøj.
Der skal også fjernes mest muligt af de grønne stilke fordi de
kan give en ubehagelig bismag.

Ulempen ved ovenstående fremgangsmåde er, at man så igen skal til
at optø blomstersaften, lave sukkeropløsning, tilsætte den frosne
citronsaft og sikket meget andet arbejdskrævende.

En anden - knap så optimal - mulighed er at tørre blomsterne
(gælder også for krydderurter) i en microovn.
Fordelen er, at de tørrede blomster herved er blevet blancerede
(evt. smag af hø, som kan forkomme ved tørring, forsvinder).
Opbevares i tætlukket glas.
Dette er mest velegnet til iblanding i te, pandekagedej og
kogelage til fisk.

Du opnår ikke så fine og velsmagende resultater på andre måder
end de ovenstående.

m.v.h. Emil

Fra : Kenneth Bon

Dato : 24-06-01 10:36

Hej Emil

Du skriver at de friske hyldeblomster smager himmelsk i pandekager. Hvordan
gør du det, altså putter du dem bare direkte i dejen eller og steger dem
med, eller drysser du dem friske på istedet for eksempelvis sukker?

Med venlig hilsen
Line Nielsen

Fra : Stroyer

Dato : 24-06-01 11:05

Ja man dybber hele blomsten i en tynd pandekage dej og steger dem.. det er
bare lige som slik .Bag efter drysser man flosukker hen over.. og så kan man
lige give nogle friske bær et opkog så man har lidt syrligt til.
Stine

Fra : Emil

Dato : 24-06-01 16:18

On Sun, 24 Jun 2001, Kenneth Bon wrote:

>Du skriver at de friske hyldeblomster smager himmelsk i pandekager. Hvordan
>gør du det, altså putter du dem bare direkte i dejen eller og steger dem
>med, eller drysser du dem friske på istedet for eksempelvis sukker?

Hej Line

Jeg kommer de friske (eller tørrede) blomster direkte i dejen som
var det ethvert andet krydderi (kardemomme & vanilla er fint her)

En normaldosering er vel 2-4 blomsterskærme (1 spsk. af de
tørrede) i en dej til 4 pers.; men for os afhængige er der ingen
grænser for de *friske* eksemplarers antal.

Har man frosset noget saft, kan et par terninger heraf også
bruges (som en del af vædsken). Det giver en meget fin smag,
næsten som de friske blomster.

Har man ikke tid, lyst eller mulighed for selv at snyde naturen,
kan de tørrede hyldeblomster købes hos f.eks. Matas.

Når man køber tørrede urter og blomster, kan man aldrig på
forhånd vide om det har bismag af hø; brug næsen som vejleder.

m.v.h. Emil

P.S. Disse pandekager kan ikke fryses; for uanset hvor mange du
laver bliver de spist før de bliver lunkne.

Fra : Kenneth Bon

Dato : 24-06-01 16:26

Hej Emil

Tak for din hurtige besvarelse. Mums hvor det lyder lækkert. Jeg laver ret
tit pandekager men har faktisk aldrig rigtig prøvet at putte noget i dejen
ud over det sædvanlige mælk, æg, sukker, salt og mel så tror jeg vil prøve
at forkæle kæresten med sådan nogle med hyld *S* Måske det også ville smage
godt med lidt æble i?

m.v.h
Line

Fra : Emil

Dato : 24-06-01 22:22

On Sun, 24 Jun 2001 17:26:01 +0200, Kenneth Bon wrote:

> Måske det også ville smage godt med lidt æble i?

Du kan bruge æbler som fyld i de færdige pandekager.
Kog et halvt æble til mos i lidt vand, skær 3-4 æbler i tern og
damp dem i mosen nogle minutter. Tilsæt et glas Calvados /
æblebrændevin ved serveringen.

Ellers skal du prøve Mortens opskrifter, under
KATEGORIER - Bagværk - Pandekager. Her får du mange tips til
variationer samt en bunke opskrifter.

M.v.h. Emil

Fra : Karla Karina Rosengå~

Dato : 25-06-01 13:22

Hej

Jeg har prøvet at lave hyldeblomstsaft uden sukker. Jeg erstattede bare
sukkeret med sødemidlet "SØD". Det fungerede godt. Det smager lidt
anderledes, men stadig godt.

Jeg opbevarer altid min hyldeblomst i fryseren i ½ liters sodavandsflasker,
så jeg kan tage lidt op ad gangen.

Anja Skjoldborg Hansen <ash@trustme.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9h001l$386$1@news.inet.tele.dk...